بخشایش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در افغانستان می‌ماند/ناتو هیچ‌گاه امنیت را به افغانستان نمی‌آورد

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: ناتو هیچ‌گاه امنیت کامل را در افغانستان ایجاد نمی‌کند، زیرا فلسفه وجودی آنها در حالتی بین امنیت و ناامنی توجیه می‌شود.

ترکیه به حضور خود در ناتو و افغانستان ادامه می‎دهد"احمد بخشایش" کارشناس مسائل سیاست‌خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ادامه حضور نیروهای ترکیه در افغانستان، اظهار داشت: با توجه به این‌که ترکیه دورنگاهی برای پیوستن به اتحادیه اروپا دارد و حضور در ناتو را مهم‌ترین مسیر دست‌یابی به این هدف خود می‌بیند، لذا به حضورش در میان نظامیان ناتو و همراهی با این نیروها حول محور استقرار در افغانستان ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا از ابتدا با استناد به برخی دلایل از قبیل مسلمان بودن ترکیه و آسیایی بودن آنکارا و نیز دلایلی چون عدم برگزاری انتخابات آزاد؛ با عضویت ترکیه در این اتحادیه مخالفت کرد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به علت شکل‌گیری ناتو و اهدافش در افغانستان تصریح کرد: علت شکل‌گیری پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، رویارویی با  رشد و توسعه کمونیسم بود و پس از آن‌که در سال 1990 نظم یک‌جانبه گرایی در جهان به‌وجود آمد و شوروی سابق منحل شد، به‌تدریج فلسفه وجودی این نهاد زیر سوال رفت و از این‌جا بود که ناتو غیرمستقیم در قالب بازوی سازمان ملل و شورای امنیت قرار گرفت.

وی درخصوص مسئله دست داشتن آمریکا در وقوع کودتا در ترکیه و تاثیر آن در آینده حضور آنکارا در افغانستان، بیان داشت: علی‌رغم این‌که در پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه عامل کودتایی وجود داشته و سفر اخیر مقام آمریکایی به این کشور نشان می‌دهد کاخ‌سفید در کودتای نافرجام ترکیه دست داشته است در این‌صورت دولت آنکارا می‌بایست در رابطه خود با واشنگتن یک بازخوانی داشته باشد.

بخشایش ضمن بیان این مطلب که آمریکا هیچ‌نوع گرایشی به اسلام در منطقه حتی نوع اعتدالی و الگوبردار از لیبرالیسمی ترکیه نیز ندارد، گفت: با توجه به ارتباط آنکارا با  رژیم صهیونیستی، ترکیه هم‌چنان به همکاری با ناتو ادامه خواهد داد اما اگر آمریکا در کودتای ترکیه نقش داشته باشد اردوغان از کاخ‌سفید گله‌مند خواهد بود.

وی در ادامه با برشمردن مقوله‌های موادمخدر، تسلیحات و نفت به‌عنوان سه دلیل اصلی حضور آمریکا و ناتو در منطقه و افغانستان، تاکید کرد: کاخ‌سفید با ایجاد جنگ‌های نیابتی و مدیریت آن‌ها تسلیحات خود را به فروش می‌رساند؛ در ادامه با مبالغ حاصل شده از فروش اسلحه، اقدام به خرید نفت از خود کشورهای خریدار سلاح می‌کند و بدین ترتیب به‌شکلی کاملا رایگان به نفت منطقه دست می‌یابد که از جمله این موارد می‌توان به جنگ علیه یمن با حمایت تسلیحاتی از عربستان اشاره کرد. 

این کارشناس مسائل حوزه افغانستان با اشاره به تبعات ورود آمریکا به افغانستان پیرامون افزایش قیمت موادمخدر و نیز بالارفتن سطح اراضی تحت‌کشت این مواد تا 30برابر نسبت به  قبل، افزود: با توجه به این‌که آمریکا به‌دنبال افزایش تولید موادمخدر در کشور افغانستان است، افزایش شمار نظامیانش در این کشور طبیعی است و ناتو3 برابر هزینه‌ای را که به کابل پرداخت می‌کند، از این کشور درو خواهد کرد.

بخشایش در پایان با بیان این‌که امنیت ناتو در افغانستان نسبی است، تصریح کرد: ناتو هیچ‌گاه امنیت کامل را در افغانستان ایجاد نمی‌کند، زیرا به‌دنبال آنست که در حالتی بین امنیت و ناامنی فلسفه وجودی خود را توجیه کرده و دارایی‌های این کشور را به‌دست آورد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.