ایندیپندنت: بلوف های نخ نمای ترامپ درباره فیلمِ ساختگی انتقال 400 میلیون دلار آمریکا به ایران

وبسایت ایندیپندنت در مطلبی به دروغ های "دونالد ترامپ" درباره فیلم ساختگی انتقال 400 میلیون دلار آمریکا به ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت روزنامه ایندیپندنت در مطلبی نوشت: دو روز پس از انتشار اخباری اشتباه در خصوص ویدئوی تبادل 400 میلیون دلار پول بین آمریکا و ایران --که اصلا چنین فیلمی وجود نداشت، "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صبح روز جمعه اقدامی نادر انجام داد: اشتباه خود را پذیرفت.

ایندیپندنت: بلوف های نخ نمای ترامپ درباره فیلمِ ساختگی انتقال 400 میلیون دلار آمریکا به ایران
اما این پذیرفتن اشتباه بوسیله ترامپ 24 ساعت پس از آن رخ داد که کمپین انتخاباتی وی هم توضیحات مشابهی در این خصوص ارائه کرد. جالب تر از این، جزئیاتی است که ترامپ درباره این فیلم که از شبکه فاکس نیوز پخش شد، ارائه کرد. وی در سخنرانی های خود در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه استنباطهایش را درباره انتقال این 400 میلیون دلار شرح داد و برداشت های خود را همانند واقعیت مطرح کرد. اگر به گفته های وی توجه کنیم متوجه می شویم که ترامپ تعداد زیادی از آنها را از خودش ساخته است. وی فقط از 300 کلمه برای توصیف این فیلم استفاده کرده است که با 9 جمله می توان آنها را نقض کرد. در زیر اظهارات ترامپ در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به 9 قسمت تقسیم و بررسی شده است:

ترامپ:"امروز صبح بیدار شدم و روزنامه ها را نگاه کردم و ناگهان با خبر انتقال 400 میلیون دلار پول نقد به ایران مواجه شدم. 400 میلیون دلار پول نقد."

1.فیلم آزادی زندانیان در ژنو ضبط شده بود، نه ایران.

2. این فیلم هیچ تصویری از انتقال پول نشان نداد.

ترامپ:"من این خبر را دیدم و هرگز صحنه ای که امروز صبح دیدم را فراموش نمی کنم"

3. ترامپ پیش از آنکه جملاتی را درباره این خبر از خود اختراع کند، گفت هرگز صحنه هایی که چند ساعت پیش دید را فراموش نمی کند. درواقع وی سعی داشت نشان دهد چقدر موشکافانه به این موضوع توجه کرده است.

ترامپ:"و به یاد داشته باشید که این مبادله ای با ایران بود. فکر نکنم تا بحال چنین چیزی را از جایی به جز اینجا شنیده باشید، ایران همه این تصاویر و فیلم های مربوط به انتقال پول را فراهم کرده بود، درست است؟

4. این ادعا هیچ پایه و اساسی ندارد. بعلاوه ترامپ از استنباط نادرست خود از فیلمی که دیده بود به عنوان واقعیت یاد کرد. با وجود اینکه این فیلم در ژنو ثبت شده است و ترامپ هم اکنون آن را پذیرفته است، احتمال اینکه این فیلم را ایران تهیه کرده باشد، بسیار اندک است.

ترامپ:"400 میلیون دلار پول نقد. رئیس جمهور چطور این کار را انجام داد؟ شما چطور این کار را انجام دادید؟ انتقال 400 میلیون دلار پول نقد! پول نقد! حالا مسئله جالب اینجاست. آنجا، جایی که هواپیما فرود آمد و شرایط فوق محرمانه ای داشت، عکاسان خبری زیادی دیده نمی شوند. عکاسان خبری درباره این موضوع درست عمل نکردند، درست است؟

5. این فیلم فوق محرمانه نیست. و هیچ نشانه ای از اینکه خبرها از آن با عنوان فوق محرمانه نام برده باشند، وجود ندارد. 

ترامپ: "و فیلم خیلی خوبی هم تهیه کرده اند."

6. فیلم خیلی تاریک است و از فاصله دور ثبت شده است. مسلما نمی توان چهره افراد را در آن تشخیص داد. فقط می توان پیاده شدن چند نفر را از هواپیما دید.

ترامپ: "بدیهی است بوسیله یک دوربین دولتی ثبت شده است"

7. باز هم اگر منظور ترامپ دولت ایران است، مشخص نیست این فیلم بوسیله دوربین دولتی این کشور ثبت شده باشد.

ترامپ: "و این فیلم از مردمی است که پول را دریافت کرده اند. درست است؟ این یعنی ایران برای شرمسار کردن ما، این فیلم ها را فرستاده است، درست است؟ این یک فیلم نظامی است؛ فیلمی که از زاویه مناسبی تهیه شده است. 

8.وی نخست می گوید یک دوربین دولتی است، بعد می گوید یک فیلم نظامی است؟ هر دو فرضیه اشتباه است.

ترامپ: "می دانید این موضوع جالب بود زیرا از آن فیلم تهیه شد. درست است؟ شما یک هواپیما را در فیلم دیدید. هواپیمای زیبایی هم هست. و هواپیما فرود آمد و گمان می کنم پول هم با آن رسید. این فیلم باید بوسیله ایرانیان برای ما ارسال شده باشد. می دانید چرا این فیلم را برای ما ارسال کردند؟ چون می خواهند کشور ما را شرمسار کنند. زیرا می خواهند رئیس جمهور ما را شرمسار کنند. زیرا ما رئیس جمهوری بی کفایت داریم. آنها می خواهند رئیس جمهور ما را خجالت زده کنند.

9. ترامپ اینجا با ارائه کلماتی از جمله "گمان می کنم" و "باید اینگونه باشد" از عمق ادعاهای خود کم می کند. وی یک روز پیش این ادعاها را همانند واقعیت بیان کرده بود. کمپین انتخاباتی او هم پیشتر اشتباه وی را پذیرفته بود و گفت این فیلم مربوط به زندانیان در ژنو بود نه انتقال پول به ایران. ترامپ هم ساعاتی بعد اشتباه خود را پذیرفت؛ اما بیان اینگونه ادعاهای بی پایه و اساس از جانب ترامپ موضوع جدیدی نیست.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
این چه وضعه خبر نوشتنه آخه!!! اول متن حرفای ترامپ رو بگید وتموم کنید بعد شروع کنید به تچزیه تحلیل حرفاش.
من اصلا نفهمیدم چی گفته , همه چیزو درهم برهم توضیح دادید
آخرین اخبار