عاقبت فارغ التحصیلان پرستاری چه می شود؟

مشکل بیکاری و بلاتکلیفی بیش از 40 هزار پرستار و سردرگمی فارغ التحصیلان جدید این رشته به جایی رسید که هم اکنون صفحه جدیدی در حل معضلات نظام پرستاری باز شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی چند ماه اخیر اخبار داغی مبنی بر مسائل جامعه پرستاری کشور تریبون های خبری مختلفی را به واکاوی مشکلات تحصیلی، اشتغال ، معیشت و حتی مطالبات این قشر در نظام سلامت کشور گماشته، معضلاتی که به گفته جامعه پرستاری همچنان کلافی در هم و  است.

مساله ای که حتی پای ایجاد محدودیت ها در پذیرش دانشجویان مقاطع ارشد و تحصیلات تکمیلی نیز در آن باز شد و هم اکنون  با اخبار جدید  مسئولان وزارت بهداشت  در این خصوص  شاید   پرستاران جویای تحصیلات تکمیلی و دانشجویان مشتاق این حرفه ، روی خوش نظام آموزشی وزات بهداشت را نیز ببینند .

دستور العمل جدید وزارت بهداشت برای توسعه آموزش پرستاری
باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به نقش موثر پرستاران در ارائه خدمات درمانی و دغدغه های ارتقای تحصیلی و آموزش های آنها بویژه در مراکز درمانی بیمارستانی، از دستورالعمل جدید وزارت بهداشت مبنی بر افزایش ظرفیت های تحصیلی و آموزشهای عملی دربیمارستانها خبر داد و گفت : طبق ابلاغ این وزارتخانه و توجه ویژه آن به نظام پرستاری ، بر اساس اعلام نیاز و آمادگی بیمارستانهای دانشگاهی ، بستر توسعه آموزشهای گروه های پرستاری در این مراکز از این پس فرا هم می شود به گونه ای که هیئت علمی های بالینی آن می توانند برای ارتقای سطح کیفی آموزش ها در بیمارستان ها مستقر شوند.

وی تاکید کرد: بیمارستان ها می توانند با تعامل بیشتر با دانشکده های پرستاری و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ، بهترین بستر برای رشد و توسعه آموزش های پرستاری شوند و در صورت آمادگی، بخش هایی نیز در این مراکز درمانی به مهارت های آموزشی پرستاران اختصاص یابد.

لاریجانی همچنین با اشاره به تحصیل سالیانه بیش از 7 هزار دانشجو در رشته پرستاری افزود: باید در کنار افزایش ظرفیت های پذیرش ، مساله اشتغال فارغ التحصیلان پرستاری نیز مورد توجه قرار گیرد، موضوعی که وزارت بهداشت اهتمام ویژه ای نسبت به آن دارد که در این میان توسعه بیمارستانها ، افزایش تعداد تخت های بیمارستانی و ساخت مراکز درمانی جدید نیز می تواند به میزان چشم گیری گره از مشکل اشتغال پرستاران باز کند البته  خود فارغ التحصیلان نیز می توانند برای حل مشکل اشتغالشان پس از اخذ مدرک در مراکز خصوصی همچون سایر پرستاران مشغول به کار شوند.

گرچه اخبار افزایش ظرفیت های پذیرش برای مشتاقان رشته پرستاری خبر خوشی است اما با وجود بیش از 40 هزار پرستار بیکار در کشور ، آیا افزایش ظرفیت ها برای تحصیل بیشتر دانشجویان در این رشته از نظر تامین آینده شغلی و پاسخگویی به نیاز نظام سلامت ، تصمیم مناسبی است؟ موضوعی که مسئولان نظام پرستاری نگاه دیگری  به آن دارند.

خانه نشینی ، نگرانی که  پیش روی فارغ التحصیلان پرستاری است 
آدابی رییس سازمان نظام پرستاری با انتقاد از افزایش ظرفیت های پذیرش دانشجوی پرستاری گفت : هم اکنون آن هم در شرایطی که تعداد قابل توجهی از پرستاران باسابقه و فارغ التحصیلان مجرب این رشته ، بیکار هستند، توسعه ظرفیت های پذیرش دانشجویان جدید نه تنها تصمیم درستی نیست بلکه بر اساس قوانین و اختیارات مصوبی که مجلس شورای اسلامی به سازمان نظام پرستاری داده ، هرگونه تغییر اعم از افزایش یا کاهش ظرفیت های پذیرش باید با نظر و صلاحدید این سازمان انجام گیرد درحالیکه نه تنها این مهم محقق نشده ، بلکه تابوی بیکاری در انتظار آینده این قشر نشسته است. 

وی تصریح کرد : موضوع بیکاری پرستاران از یک سو و همکارانی که هنوز در انتظار دریافت مطالباتشان هستند نیز از سوی دیگر بر مشکلات جامعه پرستاری دامن زده است به گونه ای که دیر کرد در پرداختی اغلب آنها به بیش از 5 ماه رسیده است و با این وجود هنوز هیچ خبری از این پرداختی ها نیست درحالیکه اجرای سیاست پزشک سالاری و اختصاص بخش قابل توجهی از درآمد مراکز درمانی به پزشکان یکی از مهمترین دلایل دیرکرد در تصفیه این بدهی ها به شمار می رود. 

بدقولی بیمه ها عامل مهم عدم پرداخت مطالبات
آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه بدقولی بیمه ها و دیرکرد یک ساله آنها در پرداخت بدهی به وزارت بهداشت، مهمترین علت عدم پرداخت کارانه ها  است، گفت:  پرداختی بیمه ه منبع اصلی درآمد بیمارستانها برای پرداخت مطالبات پرستاران و پزشکان است اما تعلل در این تصفیه حساب ، بدهی سازمان های بیمه گر را به مراکز درمانی وزارت بهداشت به سقف 9 هزار میلیارد تومان رسانده که بیشترین سهم آن مربوط به بدهی بیمه سلامت است که مشکلات اصلی را در عدم پرداخت به موقع ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: البته به تازگی برنامه ای مبنی بر نسل سوم اعتبار بخشی با محوریت  افزایش انگیزه و توانمند سازی نیروی انسانی علی الخصوص پرستاران و با تمرکز بر پرداخت ها ابلاغ شده که انتظار می رود با اجرای آن مشکلات مربوط به جذب و همچنین پرداخت مطالبات کادر درمان حل شود. 

گرچه تدابیر مسئولان نظام سلامت علی الخصوص وزارت بهداشت تاحدی می تواند راهگشای مشکلات جامعه پرستاری شود اما با وجود درصد قابل ملاحظه پرستاران بیکار و فارغ التحصیلان جویای کار آینده و این مطالبات به خواب رفته، آیا بهتر نیست اقدامات ریشه ای و اساسی تری برای رفع معضلات آینده صورت گیرد؟ 

گزارش از فرشته برزگری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
علی
۱۹:۵۰ ۲۵ دی ۱۳۹۶
تصفیه حساب یا تسویه حساب !!!!!
آخرین اخبار