هانی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

ضرورت افزایش همکاری‌های امنیتی ایران و افغانستان برای جلوگیری از نفوذ تروریسم

یک کارشناس افغانستان گفت: با توجه به هدف‌گذاری داعش و دیگر گروه‌های افراطی برای ایجادناامنی در آسیای میانه همکاری‌های امنیتی ایران، افغانستان و روسیه ضروری به نظر می‌رسد.

ضرورت اقدام همه‌جانبه برای مقابله با تروریسم/ تمرکز فاز دوم عملیات داعش بر آسیای‌میانه"حسن هانی‌زاده" کارشناس سیاست‌خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون محورهای امنیتی مشترک میان دو کشور ایران و افغانستان و مقابله با تروریسم؛ اظهار داشت: هماهنگی‌های امنیتی میان دو کشور از مولفه‌های ضروری است که نباید بار مقابله با گروه‌های تروریستی از قبیل داعش در آسیای میانه تنها بر دوش دو کشور باشد. چرا که فاز دوم عملیاتی این گروه تروریستی قطعا بر روی اکثر کشورهای این منطقه متمرکز شده است.

وی در ادامه با تشریح وضعیت امنیتی در افغانستان و حضور نیروهای ناتو و گروه‌های دیگر مخالف به‌عنوان 2طیف گسترده در سلب امنیت این کشور گفت: نیروهای ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی به بهانه حفظ امنیت از سال 2001 تاکنون در افغانستان حضور دارند و هیچ‌گونه اقدام موثری در برقراری امنیت‌پایدار در این کشور صورت نداده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به گسترش اقدامات تروریستی در افغانستان، خاطرنشان کرد: افزایش انفجارهای تروریستی و عملیات‌های انتحاری علیه ملت افغانستان، از عوامل نگرانی مقامات امنیتی کابل شده است.

هانی زاده با اشاره به مرز مشترک طولانی میان ایران و افغانستان و ضرورت توجه به شرایط امنیتی منطقه، تصریح کرد: با توجه به هدف‌گذاری داعش و دیگر گروه‌های افراطی جهت ایجادناامنی در آسیای میانه، سفر مشاورامنیت ملی افغانستان به تهران می‌تواند در ایجاد زمینه همکاری‌های امنیتی مشترک میان ایران، افغانستان و حتی پاکستان بسیای موثر باشد.

وی در پایان با بیان این‌که بدون همکاری سه کشور مذکور امنیت تمامی کشورهای منطقه آسیای میانه از جمله پاکستان، هند، آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرد، به شکست داعش در کشورهای عراق و سوریه اشاره و تاکید کرد: اگر نوعی اراده جدی و همکاری مشترک میان کشورهای این منطقه و حتی روسیه و چین وجود داشته باشد، قطعا داعش مهار شده و سرکوب خواهد شد؛ لذا همکاری‌ تمامی کشورهای حوزه آسیای مرکزی ضروری به نظر می‌رسد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.