سرانه بیابان در ایران دو برابر میانگین جهانی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سطح بیابان های موجود در کشور ما به سبب قرار گرفتن روی کمربند خشک جهانی دوبرابر سرانه جهانی است.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار  صنعت ، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات اساسی در جهت مبارزه با بیابان زایی اظهار داشت: میانگین سرانه بیابان جهانی 2 هزار متر مربع است . این در حالیست که کشور ما به سبب قرار گرفتن روی کمربند خشک جهانی سطح بیابان های موجود در آن بیش از دو برابر سرانه جهانی معادل 4 هزار و 300 متر مربع است.

وی با اشاره به دلایل افزایش بیابان زایی در کشورگفت: شرایط اقلیمی خاص موجود اعم ازمیانگین یک سوم بارندگی جهانی و تبخیر سه برابری آب افزایش بیابان زایی در کشور را رقم زده از این رو لازم است که از منابع پایه به گونه ای مدیریت و بهره برداری کنیم که مسئله بیابان زایی بیشتر این تشدید نشود.

جلالی با بیان اینکه حدود 32.5 میلیون هکتار سطح بیابان های موجود در کشور است،بیان کرد: 20 میلیون هکتار از این میزان تحت تاثیر فرسایش بادی است که می تواند منشا گرد و غبار در کشور باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: 20 میلیون هکتار فرسایش بادی در کشور وجود دارد که هفت میلیون هکتار کانون بحرانی و سه میلیون هکتار کانون بحرانی درجه یک است که می تواند تولید گرد و غبار نماید از این رو برنامه مبارزه با بیابان زدایی را متمرکز بر این 3 میلیون هکتار گذاشته ایم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص اقدامات اساسی در جهت بیابان زدایی افزود: در برنامه ششم توسعه امیدواریم بتوانیم سالانه 600 هزار هکتار را تحت کنترل در بیاوریم و به عبارتی عملیات بیابان زدایی را انجام دهیم.

گفتنی است با اقدامات اساسی در جهت بیابان زدایی می توانی کانون اصلی گرد وغبار در داخل کشور را مهار نماییم.

وی تصریح کرد: بخش اعظم گرد و غبارها از سیستان و بلوچستان و مرزهای غرب و شرق کشور است که امیدواریم با هماهنگی که با این کشورها به عمل می آید اقدامات مناسبی در جهت کنترل و مهار کانون بحرانی به کار گرفته شود.


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار