ایوبی در رونمایی از فعالیت های ستاد صیانت از محصولات سینمایی؛

قاچاقچیان حرفه‌ای عمل می‌کنند/ هنوز با دادستان در مورد جشن حافظ صحبت نکردم

رئیس سازمان سینمایی گفت: مقابله با قاچاق و کالاهای غیرمجاز از اهمیت زیادی برخوردار است و در اولویت فعالیت سازمان سینمایی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ظهر امروز 19 مرداد ماه از کشفیات متعدد غیرمجاز سینمایی و سمعی و بصری با حضور حجت‌الله ایوبی مصطفی ابطحی، حبیب ایل‌بیگی رونمایی شد.
 
کشفیات نیروی انتظامی و قضایی بیش از 13 میلیون سی‌دی و دی‌وی‌دی است که در میان آنها انیمیشن، فیلم‌های مبتذل، آثار کلاسیک به وفور دیده می‌شود.
 
حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی همزمان با بازدید از این مکشوفات، گفت: مقابله با قاچاق و کالاهای غیرمجاز از اهمیت زیادی برخوردار است و در اولویت فعالیت سازمان سینمایی قرار دارد. هر کسب و کاری نیاز به مجوزهای لازم دارد اما متأسفانه در حوزه قاچاق با ارائه فیلم‌های خارجی سبک زندگی دیگری را تبلیغ می‌کنند و با ارائه فیلم‌های ایرانی فعالیت و کسب و کار هنرمندان ایرانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. ما تلاش می‌کنیم فضا را برای قاچاق ناامن کنیم و این اراده در سازمان سینمایی وجود دارد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که مخاطب چگونه متوجه کالای قاچاق و مجاز با توجه به بسته‌بندی‌های نزدیک به پکیج‌های ارشاد شود، گفت: متأسفانه قاچاقچیان به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و با دقت کارها را انجام می‌دهند. ما تنها از طریق فعالیت نیروی انتظامی همچنین آگاه‌سازی مخاطبین می‌توانیم جلوی فعالیت‌های غیرمجاز را بگیریم. در این راه رسانه ملی برای ‌آگاه‌سازی مخاطب به سازمان سینمایی می‌تواند کمک شایانی داشته باشد.
 
حجت‌الله ایوبی در پاسخ به این سؤال که درباره فعالیت سایت‌های غیرمجاز چه تصمیمی اتخاذ کردید، گفت: همزمان با مقابله قاچاقچیان در بازار دوستان در رسانه‌های تصویری تلاش می‌کنند تا راه‌های قاچاق از طریق فضای مجازی و سایت‌ها را مسدود کنند تلاش می‌کنند تا با شیوه‌های مدرن برای پاکسازی فضاهای مجازی بهره ببرند.
 
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سؤال که برخی از فیلم‌های انیمیشن که از تلویزیون پخش می‌شود حق کپی‌رایت به آن پرداخت نشده، گفت: ما در سازمان سینمایی جلوی این سود کلان که از طریق میجر اتفاق می‌ افتاد را گرفتیم و اجازه ندادیم سازمان سینمایی از آن بهره‌مند شود.
 
در ادامه نشست سیدمصطفی ابطحی مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری گزارشی از فعالیت ستاد صیانت از محصولات فرهنگی ارائه داد و گفت: از ابتدای سال گذشته تشکیلات ستاد صیانت از محصولات فرهنگی با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه در ناامن کردن فضای قاچاق تلاش شبانه‌روزی انجام دادند به لطف خداوند توانستند کشفیات معظمی را از قاچاقچیان اتخاذ کنند که امروز شاهد 13 میلیون و 500 هزار دی‌وی‌دی غیرمجاز هستیم.
 
وی ادامه داد: در این محصولات غیرمجاز فیلم‌های ایرانی، فیلم‌های خارجی، انیمیشن‌ها و فیلم‌های مبتذل دیده می‌شود که شبکه قاچاق در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و آسیب فراوانی به سینمای ایران می‌زند.
 
ابطحی درباره عملیات‌های انجام شده توضیح داد: حدود 1548 عملیات انجام شده و این مقدار محصولات غیرمجاز کشف شده است و همین‌ اینک 473 پرونده قضایی در دادگاه تشکیل شده که در هر کدام از آنها دو یا سه نفر درگیر پرونده هستند که برخی با ضمانت آزاد شده و برخی به محکومیت قضایی دچار شدند.
 
وی ادامه داد: کشفیات انجام شده مربوط به عملیات نیروها در تهران است، در استان‌های البرز، اصفهان، خراسان رضوی، قم و فارس به شدت نگران بازار قاچاق هستیم و به همین منظور دکتر ایوبی با احکام جداگانه مدیران کل ارشاد استان‌ها را دبیران ستاد صیانت قرار داده تا بازوی قوه قضاییه و نیروی انتظامی در استان‌ها باشند.
 
ابطحی درباره کارخانجات تولید محصولات غیرمجاز گفت: کارخانجات در استان‌ها متأسفانه فعال هستند که امیدواریم با فعالیت مدیران کل ارشاد استان‌ها بتوانیم جلوی فعالیت آنها را بگیریم و با نیابت قضایی از فعالیت آنها جلوگیری کنیم.
 
مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری درباره همکاری سینماگران برای فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده از محصولات مجاز، گفت: ما در رسانه‌های تصویری از سینماگران خوش‌نام و صاحب‌نام کشور بهره بردیم و این دوستان در یک حرکت جمعی در پنل‌های مختلف از مردم می‌خواهند تا از محصولات مجاز استفاده کنند و این کلیپ‌های کوتاه در ابتدای فیلم‌های شبکه نمایش خانگی خواهد آمد.
 
وی درباره فعالیت سایت‌های غیرمجاز، گفت: برخوردهای زیادی با این سایت‌های غیرمجاز صورت گرفته اما با مخابرات صحبت‌هایی داشتیم تا بتوانیم FCP برخورد کنیم و سنترهای آنها را حذف کنیم. این کار زمان‌بر است اما در آ‌ینده نزدیک اتفاقات خوبی را شاهد هستیم.
 
ابطحی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان فعالیت آنها را از بین برد، گفت: نمی‌توان فعالیت سایت‌های غیرمجاز را صفر کرد.
 
حجت‌الله ایوبی در پاسخ به این سؤال که بعد از برخورد با هنرمندان برای حضور در جشن حافظ بسیاری از هنرمندان برای حضور در جشن سینما نگران هستند، گفت: هنوز با دادستان در مورد جشن حافظ صحبت نکردم اما اهالی سینما نگران نباشند.
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار