طی هفته گذشته؛

تذکرات اقتصادی نمایندگان مجلس از تخلف مدیران تا ضعف قراردادهای نفتی

طی هفته گذشته نمایندگان ملت به منظور رفع موانع اقتصادی کشور ،تذکراتی به مسئولان دولتی داده اند.

40 تذکر شفاهی امروز مجلسی ها به مسئولان اجرایی کشوربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگا خبرنگاران جوان مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار همواره سعی بر رفع مشکلات در حوزه های مختلف جامعه دارد؛ طی هفته گذشته نمایندگان ملت به منظور رفع موانع اقتصادی کشور  تذکراتی به مسئولان دولتی داده اند که جزئیات این مسائل  را از برخی نماینده ها جویا شدیم.


***ضرورت اختصاص تسهیلات به صنایعی که بالاترین ارزش افزوده را حاصل می کنند

یکی از موضوعاتی که اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور دارد بحث نظام مالی و بانکی است و نمایندگان نیز همواره توجه خاصی به این حوزه دارند؛ علی اکبر کریمی نماینده مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این رابطه گفت: نظام بانکی ما مبتنی بر کسب حداکثر سود برای سهام داران است اما فلسفه وجودی بانک علاوه بر سودآوری، ارائه خدمات پولی به فعالان اقتصادی است.

وی افزود: نظام بانکی باید نرخ سودی برای تسهیلات خود در نظر گیرد تا فعالان اقتصادی با استفاده از تسهیلات بانکی بتوانند یک فعالیت اقتصادی را سامان دهی کنند و در عین حال یک حاشیه سود قابل قبولی داشته باشد.

کریمی اظهار داشت: در صنعت و کشاورزی موارد اندکی وجود دارد که حاشیه سود آن ها جوابگوی نرخ بالای سود تسهیلات بانکی باشد لذا در حال حاضر استفاده از تسهیلات، بیشتر از اینکه به نفع فعال اقتصادی تمام شود به نفع بانک است.

وی تصریح کرد: مسئله عدم اختصاص تسهیلات به صنایعی که بالاترین ارزش افزوده را دارند در کنار نرخ بالای سود بانکی مطرح می شود و از آنجا که منابع پولی محدودی در اختیار داریم لذا تسهیلات باید به صنایعی که بالاترین ارزش افزوده را حاصل می کنند تعلق گیرد اما متاسفانه برعکس این جریان در حال وقوع است.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: عمده سودی که نصیب بانک ها می شود از محل سود تسهیلات است در حالی که در سایر کشورها با حداقل بهره، وام می دهند و سود مورد نیاز خود را از ارائه خدمات بانکی کسب می کنند.

وی گفت: در کنار تمام این مسائل باید به این واقعیت اذعان کنیم که نظام بانکی منابع قابل توجهی برای ارائه تسهیلات در اختیار ندارد و تا زمانی که این منابع تأمین نشوند نمی توان توقع معجزه از آن ها داشته باشیم.

بر اساس این گزارش خصوصی سازی از دیگر مباحثی است که مورد توجه نمایندگان مجلس  بود و کریمی در این خصوص اظهار داشت: زمانی که بحث خصوصی سازی و اجرای اصل 44 مطرح شد و در کنار آن واگذاری سهام عدالت در دستور کار قرار گرفت، شاهد آن بودیم که بسیاری از بنگاه های اقتصادی ما در اختیار نهادهای مختلفی قرار گرفته که از لحاظ قانونی ،دولتی محسوب نمی شوند اما در عمل وابسته به دولت هستند.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به این وضعیت برخی مجموعه هایی که بنگاه های بزرگ اقتصادی را مدیریت می کنند از مدیران متخصص و صالحی استفاده نمی کنند و به همین دلیل شاهد نابسامانی های بسیاری در این زمینه هستیم که نیازمند توجه و حل این معضل از جانب دولت هستیم.


*** عزم جدی مجلس برای برخورد با بی قانونی های حاکم در واحد های دولتی و عمومی
 
بر پایه این گزارش بحث حقوق های نجومی و تخلف مدیران در این حوزه نیز از نظارت  نمایندگان ملت ، جا نمانده و حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  تاخیر در بررسی وضعیت تخلفات مدیران و بی توجهی برخی از دولتمردان به این امر اظهار کرد : نخستین اقدامات فوری که مجلس می توانست در اعتراض به تاخیرو  رسیدگی تخلفات مدیران انجام دهد، علنی کردن و تذکرات به وزرای هر بخش بود که  این کار صورت گرفت ولی اکنون دوطرح دیگر نیز در مجلس در دست بررسی است و به دلیل  لزوم رسیدگی هرچه سریعتر به آن ، هر دو طرح ادغام می شود . 

وی ادامه داد :‌ چهار گام عمده باید در خصوص مدیران وافرادی که دریافتی های غیر متعارف داشتند در اسرع وقت انجام شود ؛‌ شناسایی متخلفان در این امرکه متاسفانه تا کنون تعداد محدودی به مجلس معرفی شده اند، برکناری متخلفان از مسئولیت های کاری ،‌ بازگرداندن اموال به بیت المال که تاکنون فقط یک مورد گزارش  شده ،‌ برخورد جدی وقضایی برابرهمان اندازه که جرم انجام شده با نظارت مستقیم دولت و تعیین مجازات آنها از اقداماتی است که باید هرچه سریعتر انجام شود . 

حاجی دلیگانی گفت :‌ برخی در تلاش اند با وقت خریدن و به تاخیر انداختن اجرای قوانین  تخلفاتی که انجام داده اند را از اذهان عمومی پاک کنند ولی مردم به طوری جدی این امر را دنبال می کنند و منتظرند تا ببینند که چه اقداماتی برای برخورد با متخلفان  انجام می شود زیرا رییس جمهور نیز ازاین موضوع استقبال کرده و مردم منتظر نتیجه نهایی هستند ؛‌ مجلس با تحقیق و تفحص ، ‌طرح سئوالات و اقدامات خود باید به صورت مکرر پیگیر این موضوع باشد و سطح اختیارات  و در یافتی های واحدهای دولتی  و عمومی را مشخص کند .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اوضاع نا به سامان مدیریتی و فساد در برخی از بنگاه های اقتصادی کشور ، افزود :‌ یکی از نکاتی که مورد توجه نمایندگان قرار گرفته، انتصاب مدیر صندوق توسعه ملی برخلاف قانون است در حقیقت یک هیئت با عضویت پنج تن متخصص برای رسیدگی به تخلفات و عملکرد نهادها باید تشکیل شود تا رییس جمهور را از اوضاع حاکم در جامعه آگاه سازند و به این امر رسیدگی شود ؛‌ مجلس نیز باید با نظارت بیشتر این موضوع را دنبال کند و تذکرات لازم را ارائه دهد این در حالی که طرح تحقیق و تفحص در دو ماه گذشته  در قالب چند صفحه ارائه شده ولی تاکنون هیچ اقدامی در این باره نشده است متاسفانه ضعف در هیئت مدیره نیز وجود دارد  و توضیحات لازم  قوانینی نیزدر خصوص این امر دربندهای مختلف اصل 83 قانون اساسی گنجانده شده است.  

وی با اشاره به تعیین تکلیف مربیان حق التدریس فنی و حرفه ای ،  تصریح کرد :   طرحی در خصوص تعیین تکلیف مربیان حق اتدریس فنی و حرفه ای در مجلس در دست بررسی و دستور کاراست و نتیجه نهایی با توجه به شرایط موجود و بررسی های کمیسیون مرتبط با این موضوع اعلام می شود.

***بررسی نقاط ضعف قراردادهای نفتی

بر اساس این گزارش بحث قراردادهای نفتی هم که از مهمترین اخبار چند روز اخیر بوده مورد توجه نمایندگان قرار داشته و ‌حاجی دلیگانی در این رابطه اظهار داشت: هنوز مشکلات این قراردادها رفع نشده ولی بررسی ایراد های طرح های نفتی در دست اجراست و یکی از موضوع هایی که به طور جدی به آن ورود پیدا کنیم واگذاری و سپردن کارهای استخراجی مخازن نفتی به خارجی ها است .

وی افزود:متاسفانه با گذشت بیش از 30 سال هنوز متخصصی در این زمینه نداریم در حقیقت آینده ذخایر نفتی نگران کننده است؛  نبود بستر مناسب بررسی برای سرمایه گذاری ها در حوزه های مشترک یکی دیگراز نقاط ضعف این قرار داد هاست که به دلیل برداشت های نا معقول آسیب های بسیاری را به دنبال داشته است . 

وی در پایان با اشاره به وضعیت نابه سامان نظام بانکی و بالا بودن نرخ سود تسهیلا ت بانکی  گفت :‌ دولت یک لایحه و مجلس یک طرح جداگانه برای اصلاح نظام بانکی  برای رفع آسیب ها و معضلات اشتغال ،‌رکود ،‌ نقاط ضعف تولیدات داخلی ،‌ صادرات و رونق اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی واصلاح نقاط ضعف موجود ارائه داده اند و مهم ترین امر اصلاح نظام بانکی کشور،‌‌ جهت دهی سرمایه ها و سرمایه گذاری و استفاده درست از آن در چار چوب اختیارات نظام بانکی است ولی متاسفانه اکنون نظام بانکی فقط به دنبال کسب سود بیشتر است ؛ مجلس به طوری جدی  با ارائه گزارش های کمیسیون مربوطه به این امر در اصلاحات  مورد نظر، دلالی ها و پول شویی ها برای سود دهی های بیشتر را پیگیری می کند . 

بر اساس این گزارش برخی از نکاتی که نمایندگان مجلس در هفته گذشته بر آن توجه بیشتری داشتند و تذکراتی بابت آن به مسئولان دولتی داده اند در جدول زیر آمده است.






نماینده

موضوع

توضیح

جلال محمودزاده

نیروهای بومی در مهاباد

تذکر به رئیس‌جمهور در خصوص عدم حق و حقوق و استفاده از نیروهای بومی مهاباد در شرکت های پتروشیمی

جلال محمودزاده

بیمه و محصولات کشاورزی

تذکر به رئیس‌جمهور در خصوص توجه بیشتر به محصولات کشاورزی و بیمه کشاورزان مهاباد

جلال محمودزاده

تصفیه فاضلاب

تذکر به وزیر  نیرو در خصوص اقدام جدی در تسریع ایجاد تصفیه خانه فاضلاب مهاباد

جلال محمودزاده

محصولات کشاورزی

تذکر به رئیس‌جمهور در خصوص اصلاح رویه تخصیص در اعتبارات محصولات کشاورزی به ویژه قند, جو و چغندر قند

روح‌الله بابایی

معیشت فرهنگیان

توجه به وضعیت معیشت فرهنگیان

روح‌الله بابایی

وضعیت کشاورزان و دامداران

توجه به وضعیت کشاورزان و دامداران و پرداخت مطالبات محصولات کشاورزی و صنعت گران

روح‌الله بابایی

وضعیت کارگران

توجه به وضعیت کارگران در سطح کشور

روح‌الله بابایی

آب شرب

تذکر به رئیس‌جمهور در خصوص شبکه گذاری آب شرب استان قزوین

روح‌الله بابایی

پرداخت مطالبات کشاورزان

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم حمایت به کشاورزان و دامداران بوئین زهرا و پرداخت مطالبات آن ها

روح‌الله بابایی

راه های روستایی

تذکر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت نابه سامان راه های روستایی بوئین زهرا

روح‌الله بابایی

کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل

تذکر به وزیر صنعت, معدن و تجارت در خصوص کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل شهرستان آوج

حسینعلی شهریاری

قراردادهای جدید نفتی

تذکر به وزیر نفت در خصوص تصریح در قراردادهای جدید نفتی

حسینعلی شهریاری

بیکاری

تذکر به رئیس جمهور در خصوص حل معضل بیکاری در زاهدان

حسینعلی شهریاری

دریاچه هامون

تذکر به وزیر نیرو در خصوص حل مشکل آب دریاچه هامون

اقبال محمدیان

بیکاری

تذکر به هیات دولت در خصوص حل معضل بیکاری دریاچه آمون جوانان فارغ التحصیل

اقبال محمدیان

مفاسد اقتصادی

تذکر به هیات دولت در خصوص جلوگیری از فعالیت مدیران متخلف و مفاسد اقتصادی

اقبال محمدیان

آلایندگی

تذکر به رئیس جمهور در خصوص حل مشکل گرد و غبار و آلایندگی های مواد پتروشیمی در استان خوزستان

اقبال محمدیان

دریاچه کارون

تذکر به وزیر نیرو در خصوص انتقال آب از سرشاخه های دریاچه کارون با وجود پدیده ریزگردها

اقبال محمدیان

جاده

تذکر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص تصریح و تکمیل دو بانده شدن جاده های رامشیر- اهواز و رام هرمز به بهبهان

علی اکبر کریمی

نظام بانکی

تذکر به هیات دولت در خصوص وضعیت نا به سامان نظام بانکی کشور  بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی

علی اکبر کریمی

بنگاه های اقتصادی

تذکر به هیات دولت در خصوص وضعیت نا به سامان مدیریتی و فساد در برخی از بنگاه های اقتصادی کشور

علی اکبر کریمی

صندوق ذخیره فرهنگیان

تذکر به هیات دولت در خصوص خبرهای ناشی از تخلفات مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان

علی اکبر کریمی

رکود  در صنایع

تذکر به وزیر صنعت در خصوص رکود در صنایع کشور که ناشی ازانتصاب مدیران نالایق است.

علی اکبر کریمی

آلودگی هوا

ذکر به هیات دولت در خصوص عدم توجه مسئولان به آلودگی هوای استان مرکزی

جواد ابطحی

قراردادهای جدید نفتی

ذکر به هیات دولت در خصوص بی توجهی مسئولان به ضعف های قراردادهای جدید نفتی

جواد ابطحی

مطالبات ذوب آهن و فولاد

تذکر به وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی در خصوص پرداخت مطالبات ذوب آهن و فولاد

جواد ابطحی

اعتبارات تملک و دارایی

تذکر به رئیس سازمان مدیریت و برنامه و بودجه کشور در خصوص  بی عدالتی در اعتبارات تملک و دارایی شهر خمینی شهر

جواد ابطحی

مربیان حق التدریس

تذکر به وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی در خصوص تعیین و تکلیف مربیان حق التدریس فنی و حرفه ای

حسینعلی حاجی دلیگانی

مطالبات کشاورزان و دامداران

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص توجه به تولید در بخش کشاورزی و پرداخت مطالبات گندم به کشاورزان و دامداران

حسینعلی حاجی دلیگانی

صنعت هوایی کشور

تذکر به وزیر دفاع در خصوص برچیده شدن صنعت هوایی کشور

حسینعلی حاجی دلیگانی

دریاچه زاینده رود

تذکر به وزیر نیرو در خصوص خشک شدن دریاچه زاینده رود

احمد امیر آبادی

قراردادهای جدید نفتی

تذکر به رئیس جمهور و وزیر نفت در خصوص نقص های موجود در الگوی جدید قراردادهای نفتی

احمد امیر آبادی

مطالبات فرهنگیان

تذکر به وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

احمد امیر آبادی

استخدام

تذکر به وزیر نفت در خصوص استخدام فارغ التحصیلان وزارت نفت

احمد امیر آبادی

بیمه قالیبافان

تذکر به وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی در خصوص دستورات لازم به سازمان تامین اجتماعی در پرداخت بیمه قالیبافان

محمد محمودی

پروژه های عمرانی و صنایع

تذکر به هیات دولت در خصوص رکود موجود در پروژه های عمرانی و صنایع و لزوم ارائه برنامه های خروج از رکود

محمد محمودی

پل و احداث مترو

تذکر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع در تکمیل پل ورودی شهر قدس و احداث مترو در این شهرستان

حمایت میرزاده

مطالبات فرهنگیان

تذکر به وزیر آموزش و پرورش در خصوص حل مشکل و پرداخت پاداش پایان خدمت به فرهنگیان

حمایت میرزاده

مطالبات گندم کاران

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تسریع در پرداخت مطالبات گندم کاران

حمایت میرزاده

اشتغال و معلمان بازنشسته

تذکر به هیات دولت در خصوص حل معضل اشتغال جوانان و توجه به معلمان بازنشسته در مناطق محروم و مرزی کشور

 


انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، صحن ، علنی ، مجلس ، علی ، لاریجانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
بى برنامه بودن دولتهاى مختلف،(عدم اجراى برنامه هاى پنج ساله اول الى پنجم)و بررسى نكردن نقاط ضعف و قوت هر برنامه ، عدم پايبندى مجلس به پيگيرى و اصلاح قوانين ازمايشى كه هر ساله تمديد شده اند، اداره مملكت به صورت سليقهاى در دولت هاى مختلف ، وجود استثنا در قوانين براى گروه و افراد خاص،عدم نظارت بر قوانين وضع شده و سوء استفاده هاى رانتى از اطلاعات و خلاءهاى قانونى ، عدم احساس مسىًوليت در رابطه با سياستگذارى هاى كلان در بخش هاى دولتى ، وجود اشرافيگرى علنى و عدم اهتمام به سر و سامان دادن به مساىًل اقتصادى روز به روز توان مردم را به پايين ترين حد ممكن سوق داده است ، ماجراى فيش هاى حقوقى بخش كوچكى از اين بى عدالتى ها مى باشد تسهيلت ، رانت ها ، زدوبند ها ، واردات بى برنامه و بى كيفيت در همه ى اجناس ، باعث ضربه شديد به اقتصاد بيمار گونه اين مملكت شده است، ارزش پول ملى خود گواه اين مسىًله مى باشد
آخرین اخبار