باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مهمترین زیستگاه طبیعی کشور در خطر نابودی/ بهشت پرندگان ایران می‌خشکد؟

میانکاله؛ از مهمترین زیستگاه های طبیعی ایران است که سایه عطش و خشکسالی بر پیکره آن سنگینی می کند.

مهمترین زیستگاه طبیعی کشور در خطر نابودی/ بهشت پرندگان ایران می‌خشکد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،تالاب میانکاله یکی از مهمترین ظرفیت های طبیعی ایران زمین محسوب می شود که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی همواره موردتوجه سازمان های زیست محیطی و منابع طبیعی شاخص در جهان  قرار داشته است.

منطقه مذکور به دلیل موقعیت و بافت خاص طبیعی که از آن برخوردار است هر ساله میزبان صدها هزارپرنده مهاجر از اقصی نقاط جهان است.

این تالاب با گستره قریب به69 هزار هکتار،180 نوع گیاه متعدد و متنوع را در دل خود جای داده و مضافا بر آن بر اساس گزارشات واصله،حدود230پرنده نیز در این تالاب بصورت مقطعی یا دائم زندگی می کنند.

*مدیریت یکپارچه موضوعی چالش برانگیز برای میانکاله

یکی از چالش های این عرصه ارزشمند طبیعی به مدیریت متمرکز در آن باز می گردد،به واقع تالاب مذکور از یک نوار ساحلی به طول نزدیک به 65 کیلومتر برخوردار است که 60 کیلومتر از این میزان در شمال کشور و 5 کیلومتر مابقی نیز در استان مازندران قرار دارد.

با توجه به این وسعت و در برگیری،اصل مدیریت متمرکز در این محدوده از ضروریاتی است که در صورت تحقق نقش بسزایی در رفع بسیاری از مشکلات و پیچیدگی های موجود ایفا خواهد کرد.

علیرغم اهمیت بسیار این محدوده،اعمال مدیریت متمرکز به موضوعی مناقشه آمیز در این عرصه تبدیل شده و این مباحث در شرایطی ظهور و بروز پیدا کرده که روند آرامِ خشک شدن میانکاله از مدتی پیش کلید خورد.

پسرفت آب دریای خزر و خشکسالی دو عامل مخربی است که در صورت عدم مقابله و مدیریت هوشمندانه برای مقابله با آن،می تواند میانکاله را به بحرانی مشابه دریاچه ارومیه تبدیل کند.

*انباشت ریزگردهای میکروبی در برخی نقاط میانکاله

علی محمد شاعری،رئیس کمیسیون آب،منابع طبیعی و کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حدود یک ماه و نیم گذشته هشدارهایی را در خصوص انباشت ریزگردهای میکروبی در برخی نقاط میانکالهمطرح کرد.

وی در گفت و گویی با رسانه ها عنوان کرد:هر چه زودتر و با تسریع زمانی باید شرایط عادی در میانکاله باز گردد در غیر اینصورت شاهد چالش های زیست محیطی در این حوزه خواهیم بود که انتشار ریزگردها از نمونه های آن به شمار می رود.

ریزگردهایی که بعضا میکروبی هستند و با انتشار آن در سطح هوا،می تواند بستر و زمینه بروز بیماری های متعددی را فراهم کند.

*تشکیل کارگروه نجات میانکاله

ناصر مهردادی،مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست مازندران در گفت و گویی با رسانه ها در خصوص مخاطرات پیش روی تالاب گفت:در سال گذشته و پس از بازدید میدانی رئیس اداره محیط زیست،تصمیمات و تدابیری در این خصوص اتخاذ و حتی اعتباراتی نیز برای این امر تعیین شد تا بتوان اقدامات شایسته تری را در این عرصه لحاظ کرد.

لایروبی رودخانه ها و اجرای برخی طرح های دیگر با مشارکت و همیاری ادارات فعال دیگر،از نمونه تمهیداتی است که در این عرصه اجرایی شده و در آینده نیز برخی از آنها استمرار خواهد داشت.

بر اساس آنچه که مهرادادی عنوان داشته،ایجاد کانال با هدف جلوگیری از اضافه شدن آب تالاب به دریای خزر ،می تواند در بهبودِ و شرایط و اوصافِ مذکور موثر واقع شود.

وی در خاتمه یادآور شد:رایزنی های متعددی با نهادهای متعدد فعال در کشور در دستور کار قرار گرفت و در نهایت در طی مذاکراتی با اداره کل بنادر و کشتیرانی،وزارت نیرو،آب منطقه ای،شیلات،اداره کل گردشگری و تعدادی از ارگان های دیگر،کارگروه نجات میانکاله در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.

امید آن می رود با اعمال اقدامات سازنده و تقویت هر چه بیشتر آن نسبت به گذشته،زمینه رفع کامل این معضل در میانکاله فراهم شود تا منابع طبیعی این مرز و بوم همچون تالاب مذکور با خُسران بیشتری مواجه نشود.

البته اظهارات مدیرکل محیط زیست میانکاله موید بهبود وضعیت نسبت به گذشته است،اما نباید از نظر دور داشت هنوز تا رفع کامل این مشکل مسیرهای ناپیموده ای وجود دارد که با همگرایی و هم افزایی فزاینده هر چه بیشتر به موفقیت های سازنده تری منتهی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار