کشت فراسرزمینی تهدید یا فرصت؟

رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی گفت:کشت فراسرزمینی از جمله راهکارهای کاهش واردات مواد غذایی است که بایستی در داخل مورد توجه قرار گیرد.

کشت فراسرزمینی تهدید یا فرصتاحمد کبیری رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت کشت فراسرزمینی اظهار داشت: با توجه به بحران شدید منابع آبی و واردات مواد غذایی و نهاده ها لازم است که راهکارهایی در جهت بحران آبی کشور و افزایش ضریب اطمینان امنیت غذایی کشور به کار گرفته شود.

وی افزود: کشت فراسرزمینی از جمله راهکارهای کاهش واردات مواد غذایی است. در کشورهای دیگر جدای کار زراعت و باغداری تولید آبزیان و دامپروری در باید در دستور کار قرار گیرد که هم اکنون لازم است که تولید جو، ذرت و سایر علوفه های دامی در کشت فراسرمینی تولید شود.

کبیری با بیان اینکه کشت فراسرزمینی مغفول مانده، گفت: سالها از تصویب این طرح از سوی هیئت وزیران می گذرد ، اما متاسفانه تا به امروز آنچنان که باید و شاید این طرح مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: دولت طی آیین نامه ای  منسجم باید راهکارهایی از قبیل خرید تضمینی محصول،ضوابط گمرکی کالا برای اطمینان بخشیدن به سرمایه گذارانی که قصد فعالیت در خارج از کشور را دارند، به کار گیرند تا سرمایه گذاران رغبت بیشتری به این طرح داشته باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی و کشاورزی منابع طبیعی در خصوص نقش سازمان در این امر بیان کرد: چندین بار به مسئولان امر گفته ایم که سازمان نظام مهندسی می تواند در تامین نیروی انسانی کارآمد به کمک دولت و سرمایه گذاران بیاید.

کبیری با اشاره به مخالفان کشت فراسرزمینی در جهت وابستگی به بیگانگان عنوان کرد: در حال حاضر به سبب محدودیت منابع آبی و جمعیت کنونی با مشکلاتی مواجه هستیم که خوشبختانه در سه سال اخیر با تلاش دولت تدبیر و امید، وزارت جهاد کشاورزی و بهره برداران تراز تجاری منفی 8 میلیارد دلار کشاورزی به منفی سه میلیارد دلارکاهش یافته است که این امر بیانگر آن است که 5 میلیارد دلار نیازهای وارداتی را توانستهایم با تولیدات داخلی تامین نماییم.

وی در ادامه یادآور شد: واقعیت مطلب آن است که به سبب تغییر شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی ها ، منابع پایه نیازمند آن هستیم که بخشی از نیاز کشور را از طرق دیگر تامین نماییم که بدین منظور برنامه هایی به سبب افزایش بهره وری  در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی در خصوص لزوم توجه به افزایش بهره وری اظهار داشت: در داخل کشور باید برنامه هایی در جهت افزایش بهره وری به کار گرفته شود ضمن آنکه در کنار این مسئله به کشت فراسرزمینی که می تواند کاهش وابستگی خرید مستقیم کالا و افزایش اشتغال را در بر داشته باشد مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی از کشورهای بزرگ که در محدوده داخلی مرز و بوم مشکل آب و خاک ندارند،اقدام به خرید و اجاره زمین در سایر کشوها و درنهایت کشت فراسرزمینی نموده اند که از این رو لازم است کشت فراسرزمینی در کشور ما در کنار بهره وری در داخل مورد توجه قرار گیرد چرا که این امر می تواند کاهش وابستگی به کالاهای دیگر کشور را به همراه داشته باشد.



انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار