سنندج؛

اورامان شهری تاریخی وافسانه ای دراستان کردستان

شهر اورامان که به بهشت علاقمندان به طبیعت شهرت دارد دارای استعدادها و توانمندي های گردشگری و مواهب خدادادی نادری است که هرساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،طبیعت بکر، سوغاتی های فراوان و سنتی، بافت معماری ویژه، صنایع دستی منحصر به فرد و مردمانی مهمان نواز گوشه هایی از جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی و افسانه ای است.

اورامان منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا است که از چشم انداز های زیبای آن می توان به دربند دزلی ، ارتفاعات و دامنه های سرسبز، آبشار ملور و مناطق پيرامون آن که دارای آبی زلال است اشاره کرد

مهمترين مصالح مورد استفاده در ابنيه اين منطقه سنگ و چوب و به صورت خشکه چین است که از لحاظ معماري بافت اين روستا به صورت پلکاني در شيب تند ساخته شده است و پشت بام منزل پايين به منزله حياط خانه بالاست این ویژگی باعث شده که از اورامان به عنوان ماسوله کردستان نام ببرند.

از آن جايي که روستاي اورامان تخت در زمان هاي قديم مرکز فرمانروايي سلاطين محلي بوده است، اين روستا را تخت يعني پايتخت و مرکز سلطنت ناميده اند.

بقاياي آتشکده هاي زرتشتي در حوالي روستا نشانگر آن است که مردم اين منطقه پيش ازاسلام پيرو آئين زرتشت بوده اند.

یکی دیگر از زیبایی های اورامان منابع طبیعی غنی و گیاهان خوراکی شفابخش آن است

درختانیهمچون ون، تنگز، میلو، شرو، بلوط، پسته وحشی، توت و گیاهانخوراکی مانند ریواس،پیچک،کرس،بنا،هاز، شنگ، به ره زا،هاله کوک،ترشکه، قازیاخه، گیلاخه، نرمیله، ده مه رواسله، بنا شوانه، کنگر، سپل، سیدران، گوزروان، لو، زرده لو، چنور، سیاولو، که ما و کنگردردامن طبیعت اورامان بسیارفراوان یافت می شوند.

اورامان تخت از ديرباز جلوه گاه هنر و تمدن غني و اصيل کردي بوده و در اين ميان موسيقي جايگاهي ويژه و قابل تامل دارد. "سياه چمانه چيد" و "کنالپل از مهم ترين ترانه ها و نواهاي اين روستا هستند

ازصنایع دستی رایج در اورامان می‌توان به گلیم، سجاده، نمد ،سبد، گیوه، ظروف چوبی ، فرنجي، شانه، جاجيم، و در پنجره هاي چوبي که ازهنرهاي سنتي و صنايع دستي مردم روستاي اورامان تخت است، اشاره کرد.

پوشاک مردم روستاي اورامان تخت مانند ساير روستاييان کردستان، لباس هاي محلي کردي با طرح ها و رنگ های زيبا و شاد است.

مردان کرد اورامانی چوخه، پانتول، ملکی شال، دستار، فرنجی و کله بال و زنان آن جانی، کلنجه، شال، کلاه و کلله،دستار و پيراهن بلند می‌پوشند. انواع این لباس‌ها با زیورآلات مختلف تزئین شده‌اند و رنگارنگ هستند.

مهم ترين غذاهاي محلي اين روستا دوينه، شلمين ، آش دوغ،لونش، کلانه، شلغم ترش، يکاوه، پليز، غازين و انواع غذاهاي گياهي و نان هاي محلي، پلو، ساوار، گردول، ترخینه، آش گزنه، هتیمچه با گوشت گوسفند، شدروا، رشته پلو، رشته رون یک آبه، پرشین، خورش خلال بادام و انواع کبابهای محلی است.

مردم اورامان تخت که به لهجه کردی اورامی- که در گذشته زبان کتابت به شمار می‌آمده و لهجه رسمی بوده، سخن می‌گویند، آیین‌های باستانی ایرانی هنوز در حافظه تاریخی برخاسته از نیاکان مردم این منطقه، جای دارد و آن را پاس می‌دارند

از دیگر جاذبه های اورامان می توان جشن پیر شالیار، قلعه اورامان، مسجد سنگی و زیبای این شهر را نام برد.

در شهر اورامان هتلی منحصر به فرد و سنگی وجود دارد که مسافران به این شهر رویایی می توان در آن اقامتی به یاد ماندنی داشته باشند.

این هتل با استفاده از استاد کاران محلی و با مصالحی همچون سنگ و چوب گردو اورامان در سه طبقه ساخته شده و در آن با غذاهای محلی پذیرایی می شود.

روستای اورامانات تخت در جنوب شرقى شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد که بوسیله جاده‌اى به طول 75 کیلومتر به شهر مریوان متصل مى‌شود.

انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.