حواشی داغ مجلس؛

از گعده جلالی تا خرسندی لاریجانی!/ دوباره انتخابات، دوباره مینو خالقی!/کیسه‌دوزی وزیر بهداشت برای پزشکان/مناجات به سبک یک نماینده

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و یکمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با نام و یاد آزادگان هشت سال جنگ تحمیلی آغاز شد، جلسه‌ای که در ادامه از حواشی بی‌بهره نبود.

علی لاریجانی در ابتدای جلسه امروز نطق کوتاهی داشت، نطقی که در آن یاد و خاطره آزادگان را گرامی داشت.

گعده کاظم

هنوز جلسه علنی آغاز نشده کاظم جلالی گعده‌ای در گوشه‌ای از مجلس شکل داد. یار و همراه فیلسوف مجلس که امروز پیراهنی به رنگ انتخاباتی دولت روحانی بر تن کرده بود، چند دقیقه‌ای درون این گعده سخنرانی کرد.

البته حضور برخی چهره‌های فراکسیون متبوعش هم در این گعده مشهود بود تا اینکه برخی از اعضای فراکسیون ولایت به این جمع اضافه شدند تا تا ببینند رئیس فراکسیون سوم مجلس چه می‌گوید.

مشاهده گعده جلالی آن هم در دقایق آغازین مجلس ذهن را به سرعت به یاد این مسئله می‌اندازد که سایر روسای فراکسیون‌های سیاسی مجلس مشغول به چه کاری هستند، این در حالی است که وقتی سر به صندلی عارف مجلس می‌چرخاندیم آنجا هم دورهمی برقرار بود اما نه همانند کاظم جلالی.

سلام به عارف

صحن علنی مجلس همچون سایر روزها رفت و آمد زیادی داشت. علی مطهری که از صبح با کاغذی در دست در صحن علنی می‌چرخید از دور سلامی به عارف کرد. وی که پس از گشت و گذار در صحن در آنی به نزدیکی صندلی عارف رسیده بود این بار کمی جلوتر رفت تا چند دقیقه‌ای با رئیس فراکسیون امید صحبت کند.تا اینکه در همین حین یکهو صدای بم فیلسوف مجلس در صحن پیچید. «اجازه بدهید، مثل اینکه مشکل...» لاریجانی که سیستم رأی‌گیری‌اش با مشکل روبرو شده بود این اظهارات را می‌گفت تا سیستم رأی‌گیری‌اش درست شود.

سیستم معیوب

وی که سیستم رای گیریش پس از دقایقی درست شد دوباره در خوانش رای چون جلسه گذشته شک کرد. وی گفت: تصویب نشد... نه نه تصویب شد!

دوباره انتخابات دوباره مینو خالقی !

اما گذشت و گذشت تا اینکه حواشی صحن به یک طرح استفساریه مهم رسید، طرحی که همه نمایندگان را به یاد رد صلاحیت مینو خالقی می‌‌انداخت.

علی مطهری یک از طراحان این طرح است و حالا می‌توان فهمید که چرا وی امروز در صحن علنی با برگه‌ای در دست مشغول به قدم‌زنی است، البته این قدم زنی‌ها در صحن علنی هزینه داشت.

قدم زنی 100 نماینده در صحن


امروز یک نماینده در جریان بررسی طرح استفساریه مواد 73و 52 قانون انتخابات در حالی درخواست تذکر داد که پس از آن به ریاست علی لاریجانی در مجلس انتقاد کرد.

همتی گفت: هیأت رئیسه مجلس بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس مسئول نظم و انضباط صحن است، این در حالی است که وقتی برای موضوعی در صحن رأی‌گیری می‌شود 100 نماینده در حال قدم زدن در صحن مجلس هستند.

البته گلایه این نماینده به لاریجانی به همین جا ختم نشد و وی به سر و صدای صحن هم انتقاد کرد. همتی گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان باید رعایت سکوت را در صحن داشته باشند.

اما در همین حین نماینده‌ای که متوجه تذکر همتی نشد با وجود اظهارات وی تقاضای ارائه تذکر خود را با صدای بلند به گوش هیأت رئیسه می‌رساند. این در حالی بود که برخی نمایندگان هم، همچنان مشغول قدم زدن در صحن بودند.

با این حال لاریجانی هم تذکر همتی را وارد دانست و از نمایندگان خواست تا انضباط  در صحن را رعایت کنند.

اما موافقین و مخالفین طرح استفساریه مواد 73 و 52 قانون انتخابات مجلس اما دیدگاه‌های موافقین و مخالفین طرح استفساریه در ادامه حواشی صحن را داغ کرد. از طرفی حاجی دلیگانی به عنوان مخالف و از طرف دیگر علی مطهری به عنوان موافق در این رابطه صحبت کردند البته باید گفت که علی مطهری از جمله نمایندگانی بود که پس از رد صلاحیت مینو خالقی از حوزه انتخابیه اصفهان، مخالفت خود را در رابطه با تصمیم شورای نگهبان اعلام کرد تا اینکه طرح استفساریه‌ای ی در این زمینه آماده کرد.

با این وجود در این بین چند نماینده اعم از کوهکن، ابطحی، سلیمی و کواکبیان با توجه به تذکرات در دستور، با این طرح استفساریه مخالفت و موافقت کردند تا اینکه بالاخره با وجود کش و قوس زیاد، کلیات این طرح به تصویب مجلس برسد و همه چیز پس از آن به نظر شورای نگهبان معطوف شود.

مناجات یک نماینده در صحن


در ادامه اما برخی از نمایندگان در صحن علنی مجلس تذکراتی هم داشتند  و در این بین تذکر محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب کمی متفاوت بود.

 وی در ابتدای تذکر خود با زبان مناجات به خدا می‌گفت: خداوندا محبی‌نیا را از شر هوای نفس نجات بده! که این موضوع برخی از نمایندگان را به فکر وا داشت.

خرسندی لاریجانی

ااین پایان تذکرات نمایندگان در صحن نبود و در ادامه پای استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان به صحن باز شد.

فلاحت پیشه که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عضویت دارد دراین رابطه گفت:  استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان مطرح شده است که بر اساس اصل 146 قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع است منتهی شاید ناظر به بند یک اصل 176 احتمالا بحث وظایف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص مطرح شود که به نظر بنده این وظایف است و جزو اختیارات محسوب نمی‌شود.

این نماینده در ادامه گفت: سیاست خارجی کشور روسیه بسیار متفاوت و بعضا متلاطم و دارای نوسان است. روسیه در سال 1990 و 1991 میلادی با کشورهای غربی در اقدامات نظامی همکاری کرده وروسیه در سال 1994 میلادی عضو طرح مشارکت برای صلح ناتو می‌شود که زمانی در جناح ورشو و در مقابل ناتو بود و نباید فراموش کرد قدرت‌ها در قالب ملاحظات عمل می‌کنند.

البته این اظهارات فلاحت پیشه بیش از پیش همه را متوجه پاسخ لاریجانی در این زمینه می‌کرد. وی گفت: استناد شما به بند 146 قانون اساسی است و موضوع بند 110 مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.

وی ادامه داد: بر اساس اصل 146 قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی و خارجی در کشور ممنوع است و باید توجه داشت ایران پایگاهی در اختیار کشوری قرار نداده است و اینکه با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوریه همکاری داریم به این معنا نیست که ما پایگاه به روسیه از نظر نظامی داده‌ایم و اگر در رسانه‌ها کسی این را مطرح کرده است موضوع تکذیب می‌شود.

 لاریجانی افزود: ایران یک همکاری با روسیه دارد و این به دلیل بحران تروریستی که توسط برخی از کشورهای مخرب منطقه و آمریکایی‌ها ایجاد شده است بنابراین ما فکر می‌کنم روسیه تلقی درستی از منطقه پیدا کرده و در این یک سال اخیر همکاری آنها با ایران در زمینه حل بحران تروریستی در منطقه آغاز کرده است. در مسئله سوریه همکاری نزدیکی با روس‌ها داریم و فکر می‌کنیم بعد از این مدت روشن شد که نظرات ایران که در مسئله سوریه مراقبت می‌کرد که در کل منطقه آشوب به پا نشود صحیح بوده است.

وی ادامه داد: از اینکه روسیه در مسئله یمن نیز توجه بیشتری پیدا کرده خرسندیم بنابراین آراء ایران با روسیه در حل بحران ترویستی منطقه نزدیک است و همکاری در این خصوص با روس‌ها انجام می‌شود اما به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی به روسیه و نه به هیچ کشور دیگری داده نشده است.

کیسه بهداشتی

با این حال حواشی تذکرات مجلس به همین جا ختم نشد تا اینکه نادر قاضی پور هم سهمی در آن داشته باشد.

وی اینبار به وزارت بهداشت دولت روحانی انتقاد داشت و می گفت: وزارت خانه برای برخی از پزشکان از پول بیت المال کیسه دوخت.

ترک جلسه به سبک مجلس

اما گذشت و گذشت تا اینکه مجلس همچون سایر جلسات گذشته انتخاب نمایندگان ناظر در دستگاه‌های اجرایی را در دستور کار خود قرار داد و در ادامه رأی‌گیری در این زمینه انجام و رفته رفته از حواشی صحن کاسته شد.

با این حال سرانجام مسعود پزشکیان که ریاست بخشی از جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در ساعت 12 و 20 دقیقه زنگ پایان جلسه علنی امروز را اعلام کرد. این در حالی بود که پیش از صدای زنگ بسیاری از نمایندگان صحن علنی مجلس را ترک کرده بودند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار