آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

اپوزیسیون دولت بودن در نظام اسلامی جایی ندارد/نباید سال چهارم ریاست جمهوری همه چیز تحت‌الشعاع انتخابات قرار گیرد

خطیب نماز جمعه تهران گفت: نباید سال چهارم ریاست جمهوری همه چیز تحت‌الشعاع انتخابات قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نماز جمعه این هفته تهران، به امامت آیت‌الله احمد خاتمی برگزار شد.

خطیب جمعه تهران، با اشاره به در پیش بودن هفته دولت گفت: هفته دولت، شهادت 2 دولتمرد الگو یعنی شهیدان رجایی و باهنر را در پیش داریم که دغدغه آنان، تلاش شبانه‌روزی برای خدمت به محرومان، ساده‌زیستی و عدم وابستگی به دنیا بود و از این رو، امام فرمودند ریاست، آن‌ها را عوض نکرد و این مسئله، بسیار مهم است. 

وی خاطرنشان کرد: الگویی که می‌گویم به معنای این است که این دو مرد بزرگ در عرصه‌های عقیدتی انقلابی خود پافشاری داشته‌اند و در مقابل دنیا قهرمانانه ایستادند و تلاش شبانه‌روزی برای خدمت به محرومین را سرلوحه کاری خود قرار داده بودند.

خاتمی ادامه داد: هر دو ساده‌زیست بودند و امام(ره) با تأکید بر این نکته که ریاست، آن‌ها را عوض نکرد از آنان یاد می‌کردند زیرا این نکته بسیار مهم است که انسان جایگاهی پیدا کند اما ریاست او را عوض نکند. این دو فرد، الگویی برای تمامی مسئولین در تاریخ جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با اشاره به رابطه سه قوای مجریه، قضائیه و مقننه گفت: سه رفتار در مواجهه با این قوا انجام می‌شود که یکی از این رفتارها متملکانه است. کسانی انتظار دارند که مدام از آن‌ها تعریف و تملق شود و اگر کمترین چیزی گفته شود که بالای چشم شما ابروست، آن‌ها را ناراحت می‌کند. این رفتار، رفتاری غیراسلامی بوده که امام علی(ع) آن را بدترین درد بی‌درمان می‌داند. این افراد، واقعیات را ندیده، بنابراین در پی علاج آن برنمی‌آیند و وقتی چشم باز می‌کنند که کار از کار گذشته است.

خاتمی با بیان اینکه رفتار دوم، رفتار بدبینانه است، ادامه داد: همه چیز را سیاه دیدن و عیب‌جویانه به دنبال عیب دیگران گشتن، بیماری است که امام علی(ع) در رابطه با آن می‌فرماید عیب‌جویی، بیماری مسری است که فرد دارنده آن، عالم و آدم را بد می‌بیند و باید از رفاقت با این افراد اجتناب کرد.

خطیب نماز جمعه تهران، رفتار سوم را رفتار ناصحانه دانست و گفت: خوبی‌ها را دیدن و تجلیل کردن و نارسایی‌ها را نقد کردن، سبک زندگی دینی است که نقطه مقابل بدبینی که سبب ناامیدی می‌شود است. البته نباید فقط به دنبال نقاط قوت گشت که رضایت کاذب پیش بیاید. این رفتار سوم، رفتار اسلامی است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: سال چهارم دولت‌ها سال پایانی دوره آن‌هاست که انتخابات را در پیش داریم اما آسیبی که ممکن است به وجود بیاید و در برخی ادوار نیز بوده، این است که در سال چهارم، همه چیز تحت شعاع انتخابات قرار بگیرد و خروجی آن، بها ندادن به کار مردم باشد. 

وی افزود: باید نقاط ضعف و قوت دولت‌ها را با هم دید. این، یک رفتار اسلامی است. 

خطیب جمعه تهران در ادامه اظهار داشت: نقد، یعنی نقد سازنده و ایراد به معنای ایراد راهگشا را کسی منع نمی‌کند و باید در کشور وجود داشته باشد. 

خاتمی خاطرنشان کرد: ما در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و معتقدیم همه دولت‌های بعد از انقلاب مشروع بوده‌اند و به ولایت، تقیّد و تنفیذ ولایت را نیز داشته‌اند و بنابراین، اپوزیسیون دولت بودن در نظام اسلامی جایی ندارد. 

خطیب جمعه تهران خطاب به دولتمردان کشور، افزود: بنده به عنوان خطیب جمعه، دوستانه به شما می‌گویم که با قوت و قدرت تا روزهای پایانی که در خدمت مردم هستید، عاشقانه کار کنید و عشق به خدمت در دلتان باشد و آن را در عرصه عمل به نمایش درآورید و مبادا انتخابات آینده سبب شود همه چیز را سیاسی کرده و مسئله معیشت مردم را تحت شعاع قرار دهیم چرا که رهبری فرمودند دغدغه من، معیشت مردم است.

خاتمی، ضمن اشاره به تحرکات اخیر منافقین در برگزاری میتینگ ها و جلسات ضد انقلابی گفت: احساس می‌شود این روزها دنیای استکبار برنامه جدیدی علیه ملت بزرگ ما دارد و آن هم این است که می‌خواهد جنازه در حال احتضار منافقین آمریکایی استکباری را دوباره زنده کند در حالی که باید بداند این جنازه در حال احتضار کامل است و هرگز زنده شدنی نیست.

وی افزود: شما مردم ایران آگاه هستید من این مطالب را برای دنیا می‌گویم که پرونده منافقین، سیاه‌ترین پرونده در ایران است. آنان پرونده ترور 17 هزار بیگناه را در ایران دارند نه فقط نظامی بلکه کارگر، کشاورز، معلم و یا عالم وارسته اخلاق. آن‌ها جلوی در خانه می‌آمدند، زنگ می‌زدند و می‌گفتند که ما افطاری آورده‌ایم و زمانی که خانم با بچه کوچک در را باز می‌کرد، نارنجک پرت می‌کردند. این، پرونده جنایات این آدم‌کش‌ها در ایران است.

خاتمی تصریح کرد: همین کارهای داعش را منافقین در سال های 50 و 60 در ایران پیاده کردند؛ زنده زنده سوزاندند، مثله کردند، پوست کندند و اعضای بدن را قطعه قطعه کردند. این، پرونده نوکران استکبار است.

خاتمی جنایت منافقین در عرصه خارجی را همکاری با صدام بیان داشت و گفت: منافقین در کشتار شیعیان و کردهای عراق با صدام همکاری داشتند و هم اکنون نیز در کنار داعش در عراق و سوریه مسلمان کشی می کند و در قراردادی که بین اینها و دولت جلاد عربستان منعقد شد قرارداد همکاری میلیاردی بسته اند که جاسوسی کند و پول بگیرند پرونده این گروه بسیار سیاه است.

خطیب جمعه تهران، با ذکر این نکته که منافقین، داعشی‌های ایرانی هستند افزود: اگر سال 67، امام، تصمیم به مقابله با ضد انقلاب نگرفته و آن خدمت جانانه را نکرده بود، ما امروز، گرفتاری‌های فراوانی داشتیم و از این رو، امنیت امروز، مدیون آن اقدام انقلابی امام است.

وی گفت: کسانی که دم از امام و حمایت از امام می‌زنند، چرا اجازه می‌دهند امام ما مظلوم و غریب شود؟

خطیب جمعه تهران، با اشاره به عملیات مرصاد ادامه داد: یک هفته مانده بود به این عملیات. رفتار زندانیان منافق عوض شده بود به طوری که به زندانبان می گفتند که هفته دیگر، ما زندانبان شما هستیم. این، اسمش محاربه است که شدیدترین برخورد با محاربه مجاز است. طبق آیه 23 سوره مائده، همه کسانی که به جنگ با بچه‌های شما آمدند، محاربند. همچنین کسانی که در زندان تمایل به همکاری در جنگ داشتند و فقط به دلیل زندانی بودن نمی‌توانستند بجنگند نیز محاربند.

آیت الله خاتمی با اشاره به خطبه 173 امام علی(ع) در نهج‌البلاغه تصریح کرد: امام علی می‌فرماید وقتی که ناکثین آمدند فرماندار مسئول مالیات مردم را کشتند، اگر فقط یک نفر از اصحاب مرا کشته بودند، من شرعاً این اختیار را داشتم که تمامی آن‌ها را اعدام کنم. این اتفاق زمانی روی داد که سران ناکثین به عینه دیدند و سکوت کردند. این آیه و روایت مولا علی(ع) آنچه را که امام راحل در سال 60 انجام داد را به طور کامل تأیید می‌کند زیرا کار امام در آن سال، کاری قرآنی، فقهی، انقلابی و خدمتی بزرگ به ملت شریف ایران بود.

وی با اشاره به برپایی همایشی برای منافقین در اروپا گفت: عزیزان عنایت کنید در اروپا همایشی برای منافقین برگزار می‌کنند و در داخل نیز کسانی همراه با منافقین و داعش می‌شوند. مسئولین به هوش باشید که افرادی در کشور با آمریکا، اتحادیه اروپا و بی بی سیِ کاملاً آلوده همکاری می‌کنند.

خطیب نماز جمعه تهران با خطاب قرار دادن نسل جوان گفت: برای آگاهی نسل جوان می‌گویم. اگر آن روز آن، خدمت جانانه از سوی امام انجام نشده بود، ما گرفتاری فراوان داشتیم و امنیتی در کشور وجود نداشت.

وی به روز جهانی مساجد نیز اشاره کرد و گفت: این روز به مناسبت به آتش کشیده شدن مسجد‌الاقصی نامگذاری شده است. باید مساجد الهی را آباد نگه داریم زیرا اگر مساجد آباد شود، زندگی ما نیز آباد می‌گردد. اهالی مسجد زندگی باصفاتری دارند نه فقط عمران فیزیکی مسجد بلکه عمران فرهنگی آن نیز مهم‌ است. مسجد باید کانون متدینان، تقویت اعتقادی، رشد اخلاق و روشنگری باشد این مجموعه سبب عمل به رسالت ما نسبت به مسجد می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
عمار رهبری تو . ای مرد با صلابت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
درود خدا بر روحانییت شجاع و انقلابی که زبانشونو نفروختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
درود بر بازوی رهبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
کاش بعضی ها به مردم به چشم رعیت خود و به مملکت به چشم ملک پدری نگاه نمی کردند بعضی آقایون دقت کنند که بالاخره روز قیامت و حسابی هست و همیشه حق مال اونا نیست و فکر نکنند چون دنیا سوار بر گرده همه بودند همیشه همینطوره!!?
آخرین اخبار