واشینگتن پست: چرا اظهارات کربی درخصوص پرداخت 400 میلیون دلار به ایران به ضرر دولت اوباماست؟

یک روزنامه آمریکایی افشاگری‌ درخصوص زمان پرداخت 400 میلیون دلار بدهی آمریکا به ایران را به نفع جمهوری‌خواهان دانست.

واشینگتن پست: چرا اظهارات کربی درخصوص پرداخت 400 میلیون دلار به ایران به ضرر دولت اوباماست؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ایران ماه ژانویه، 5 زندانی آمریکایی را آزاد کرد. درست در همان روز، دولت آمریکا 400 میلیون دلار پول نقد را به ایران تحویل داد. پیدا کردن ارتباط میان این دو رویداد بدلیل همزمانی آن‌ها چندان مشکل نیست. با این وجود، دولت «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، اصرار دارد پرداخت 400 میلیون به تهران با آزادی پنج زندانی آمریکایی کوچکترین ارتباطی ندارد. این در حالی است که جمهوری‌خواهان کاخ‌سفید را به پرداخت باج به ایران برای آزادی این پنج نفر متهم می‌کنند. 

«جان کربی،» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه، در واکنش به گزارش وال‌ استریت ژورنال، اذعان کرد واشینگتن از 400 میلیون دلار –بدهی آمریکا به ایران بدلیل قرارداد ملغی‌شده درخصوص انتقال تجهیزات نظامی- به عنوان اهرم فشار برای آزادی 5 آمریکایی استفاده کرده است. کربی ترس از عهدشکنی تهران، مشخص نبودن مکان نگهداری این زندانیان و همچنین بی‌اعتمادی میان تهران و واشینگتن را از دلایل اصلی تعویق در پرداخت بدهی آمریکا به ایران تا پس از آزادی این 5 نفر برشمرد. 

در ادامه گزارش آمده است: اعترافات کربی اظهارات پیشین مقامات کاخ‌سفید را در این خصوص نقض می‌کند. کربی پیش‌تر گفته بود مذاکرات پرداخت 400 میلیون دلار و آزادی 5 زندانی آمریکایی هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند. «جاش ارنست،» سخنگوی کاخ‌سفید حتی ادعاها درخصوص پرداخت 400 میلیون به تهران در ازای آزادی زندانیان آمریکایی را تلاش برخی برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی عنوان کرده بود.  

یکی از کارکنان سابق سیا نیز با اشاره سابقه بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا، اظهار داشت اظهارات روز پنج‌شنبه کربی درخصوص پرداخت 400 میلیون دلار به تهران به ضرر دولت کنونی است و ادعاهای جمهوری‌خواهان را درخصوص پرداخت این مبلغ در ازای آزادی 5 زندانی آمریکایی تا حدودی به اثبات می‌رساند. 

در پایان این گزارش نیز ادعا شده است کاخ‌سفید با پرداخت این 400 میلیون دلار به ایران جان آمریکایی‌های خارج از این کشور را به خطر انداخته است؛ زیرا، احتمال گروگان‌گیری آن‌ها و درخواست چول برای آزادی آن‌ها را افزایش می‌دهد.  



انتهای پیام/       

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار