دوپینگی‌های المپیک ریو چه کسانی بودند؟

اگر نگاهی به نقشه دوپینگ جهان بیاندازید به عمق فاجعه‌ای که ورزش جهان را در نوردیده است پی می‌برید؛ کشورهای بسیاری به دلیل استفاده از مواد نیروزا و دوپینگ با محرومیت ورزشکاران خود روبرو بوده‌اند.

دوپینگی های المپیک ریو چه کسانی بودند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اگر نگاهی به نقشه دوپینگ جهان بیاندازید به عمق فاجعه ای که ورزش جهان را در نورددیده است پی می برید. کشورهای بسیاری به دلیل استفاده از مواد نیروزا و دوپینگ با محرومیت ورزشکاران خود روبرو بوده اند.

در المپیک ریو اما حادثه جدیدی رخداد و ورزشکاران بسیاری از کشور روسیه با محرومیت مواجه شدند.این اقدام شدید ناشی از این بود که گزارش های به دست آمده نشان می داد که دوپینگ در میان ورزشکاران روسیه از سوی مقامات فدراسیون های این کشور مدیریت می شده است.این امر موجب شد تا محدودیت و محکومیت های جدیدی علیه این کشور و ورزشکارانش اعمال شود.
 
مبارزه با دوپینگ در میان ورزشکاران هرسال شدید تر می شود اما در مقابل همچنان استفاده از مواد  و داروهای غیر مجاز متوقف نمی شود. نشریه انگلیسی ایندیپندنت در خبری در این باره نوشته در در جریان المپیک امسال بخش عمده موشکافی ها درباره دوپینگ متوجه روسیه بود اما نقشه ای که از سوی موسسه استاتیستا (Statista) برای ایندیپندنت تهیه شده، نشان می دهد تاکنون ورزشکاران بسیاری از کشورها به اتهام استفاده از مواد نیروزا مقصر شناخته شده اند.
 
مایکل ویتاکر، سوارکار و کریستین اهوروگو دونده دو میدانی، دو ورزشکار بریتانیایی هستند که در سال 2009 و 2006 دوران محرومیت خود را سپری کردند.
 
مساله دوپینگ، امسال نیز بر المپیک ریو 2016 سایه انداخته است. کمیته بین المللی المپیک نگران از معضل پشتیبانی پنهانی حکومتها از دوپینگ ورزشکاران ملی، بر آن بود تا کل تیم روسیه را از حضور در المپیک منع کند. اما در نهایت شماری از ورزشکاران روسی اجازه یافتند در ریو حاضر شوند. کمیته پاراالمپیک فراتر رفت و کل تیم روسیه را از حضور در المپیک معلولین منع کرد.
 
در جریان رقابت های ریو، نخستین ورزشکاری که به دلیل دوپینگ مدال خود را از دست داد، عزت آرتیکوف بود؛ وزنه بردار اهل قرقیزستان. آرتیکوف در دسته 69 کیلوگرم برنده مدال برنز شد، اما پس از این که نتیجه تست دوپینگ او مثبت اعلام شد، مدال خود را از دست رفت. وی استیروکنین مصرف کرده بود؛ محرکی که در دُز اندک مصرف می شود.کمیته ورزش و بدنسازی دولت قرقیزستان در بیانیه ای اعلام کرده که مقامات ورزش این کشور در حال پیش نویس درخواست استیناف برای حکم عدم صلاحیت آرتیکوف هستند.
 
این کمیته به جزئیات درخواست استیناف اشاره ای نکرده اما می گوید از آژانس جهانی ضد دوپینگ می خواهد تا از نمونه آزمایش آرتیکوف مجددا تست بگیرد.روسیه، قزاقستان و بلاروس نیز با ممنوعیت هایی از سوی فدراسیون جهانی وزنه برداری روبرو شده اند. توماس آجان، رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری گفته است که برآورد می کند به زودی کشورهای دیگری- احتمالا آذربایجان، ارمنستان، مولداوی و ترکیه- به این فهرست اضافه شوند.
 
سایه دوپینگ در دیگر رشته های ورزشی المپیک امسال هم دیده می شود. به ویژه در رشته شنا، اختلاف زیاد بین ورزشکاران جنجال های زیادی را برانگیخته و در تمام دنیا راجع به آن بحث می شود.مک هورتون، شناگر استرالیایی علنا رقیب چینی خود، سون هانگ را مورد استهزا قرار داد و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت "نه وقت آن را دارد که درباره متقلب های مصرف کننده دارو حرف بزند و نه برای آنها احترامی قائل است." شناگر چینی در سال 2014 به دلیل دوپینگ با یک محرومیت 3 ماهه روبرو شده بود.
 
در شنای زنان، لیلی کینگ آمریکایی در حالی در قاب دوربین ها قرار گرفت که با دست به یولیا افیموا – شناگر روس- اشاره می کرد. افیموا پیش از این دو بار محرومیت را سپری کرده و تنها شناگر روس زن بود که در دقیقه آخر اجازه یافت در ریو شرکت کند. کینگ به افیموا گفت: "تو ادعا می کنی که بهترینی و بعد مچت را به خاطر دوپینگ می گیرند... نه من طرفدار تو نیستم."
 
افیموا در جریان رقابت های خود در ریو، بارها از سوی تماشاچیان هو شد.
 
منبع:ساعت24
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار