الوعده وفا!/ 6 وعده سیاسی روحانی محقق شد

روحانی توانست 6 مورد از وعده‌هایی که به مردم داده بود را محقق و اجرایی سازد.

به گزارش خبرنگار  دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حماسه سیاسی انتخابات 92 وعده‌های مهمی را در تاریخ خود ثبت کرد، این وعده‌ها شامل موضوعاتی چون بهبودی اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... را در بر می‌گرفت با این اساس به مناسبت هفته دولت، با مروری بر سخنرانی‌های حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم در سه هفته موعد تبلیغات انتخابات، شش مورد از مهم‌ترین وعده‌ها و شعارهای وی را که تاکنون محقق شده و یا در آن زمینه گشایش هایی ایجاد شده است را انتخاب کردیم.


1_"برنامه‌ای دارم که از همه متخصصان استفاده کنم"

سالهاست مسئولان و دولت‌های مختلف تلاش می‌کنند که با جذب سرمایه ها و تخصص ایرانیان مقیم خارج از کشور، روند توسعه و پیشرفت کشورمان را با شتاب بیشتری مواجه کنند، اما عمدتا به جز مواردی معدود، ساز و کار نظام‌مندی جهت استفاده از این افراد که عمدتا علاقمند به نظام و کشورمان نیز هستند، اجرایی نشده است.

کدام شعارهای انتخاباتی روحانی محقق شدند؟

دولت یازدهم نیز تاکنون تاکیدات مختلفی برای استفاده از این نخبگان داشته است در همین رابطه سال گذشته معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کرد، نخبگان مقیم خارج از کشور می‌ توانند با تکمیل فرم ثبت‌ نام در سامانه international.bmn.ir، رزومه خود را ارائه کرده تا پس از بررسی اولیه، برای پذیرش آنها از سوی پایگاه تخصصی همکار اقدام شود و تسهیلاتی چون مبلغ 450 میلیون ریال برای پرداخت حقوق به مدت یک سال، مبلغ 200 میلیون ریال به عنوان اعتبار پژوهشی و فناوری و اختصاص فضای استقرار برای بهره‌مندی از امکانات تخصصی و آزمایشگاهی، در اختیار آنان قرار می‌‌گیرد.

اما این موضوع، تنها مصداق همکاری و جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور نبوده و بر اساس ابلاغیه هیئت دولت اعلام شد که حسب مصوبه 5 اسفندماه کابینه، اساتید و دانش اموختگان برجسته ایرانی غیرمقیم، در قالب قرارداد پیمانی 1 ساله، عضو هیئت علمی مراکز آموزش عالی کشورمان می‌شوند.


2_ " ما می‌توانیم در سیاست خارجی، روابط خود را با دنیا به صورت مناسبی در بیاوریم، روابط خارجی آرزو نیست که کسی دنبال آن باشد، روابط خارجی، شناخت جهان و دید واقعیت‌هاست، ترسیم برنامه است، هزینه و فایده کردن است، قدم به قدم پا را جلو گذاشتن است."

دولت یازدهم با تکیه بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، دو رویکرد "تنش زدایی" و "تعامل سازنده" را به عنوان پایه های سیاست خارجی خویش برگزید، با کاهش اختلاف ها در روابط خارجی، مناسبات خود را با دیگر کشورها بهبود بخشید، جایگاه ایران را در نظام بین الملل تثبیت کرد و ارتقا داد.

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری با انتخاب گفتمان اعتدال، اقبال عمومی ایرانیان را به دست آورد و رویکرد تنش زدایی را در روابط خارجی به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت دیپلماسی خویش برگزید.

همزمان با آغاز هفته دولت بررسی سیاست‌های خارجی دولت یازدهم نشان می‌دهد که با کاهش تنش‌های غیرضروری در روابط خارجی، تصویر جمهوری اسلامی در جهان بهبود قابل توجهی یافته است.

دولت تدبیر و امید با اولویت بخشیدن به تعامل و تنش زدایی در ارتباط با همسایگان، روابطی سازنده با بسیاری از کشورهای همسایه از جمله عراق، سوریه، ترکیه، آذربایجان، روسیه، آذربایجان، روسیه، افغانستان و پاکستان برقرار و با تاکید بر ضرورت تحکیم مناسبات با همسایگان بر مبنای تامین منافع متقابل یا دیپلماسی برد – برد به منظور رویارویی با تهدیدهای مشترکی چون تروریسم، افراط گرایی، جرایم سازمان یافته فراملی، تجارت غیرقانونی سلاح، مواد مخدر، قاچاق انسان و جرایم در حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباط تمام تلاش خویش را به کار بست.

تصویب پیشنهاد رییس جمهوری ایران مبنی بر"جهانی عاری از خشونت" در سازمان ملل، مسئولیت و رسالت بزرگی را در مبارزه با تروریسم برای کشورمان ایجاد کرد و بر همین پایه این دولت به کشورهایی چون عراق و سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی داعش یاری رساند و هم اینک در خاورمیانه هیچ بحران و مناقشه ای بدون حضور و دخالت ایران حل نمی شود، بنابراین این موضوع نشان دهنده اقتدار و نفوذ معنوی نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.


کدام شعارهای انتخاباتی روحانی محقق شدند؟

دولت یازدهم موفق شد تا با تعامل سازنده با کشورهای دیگر به آزادی یک هزار و 543 تن از زندانیان ایرانی خارج از ایران کمک کند و با انجام امور اعزام یک هزار و 115 تن از کادرهای آموزشی برای مدرسه های ایرانی خارج از کشور زمینه های انتقال فرهنگ و زبان فارسی را به شهروندان آن کشورها آماده سازد.


3_"باید از ترکیه یاد بگیریم که وقتی مقامی از این کشور به جایی سفر می‌کند 100 تا 200 کارآفرین را همراه خود می‌برند و این به معنای طرفداری از سرمایه‌داری نیست"

فعالان اقتصادی بخشهای خصوصی و دولتی در جهت توسعه همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی، در بسیاری موارد روسای جمهوری کشورهای خود را در سفرهای اقتصادی همراهی می‌کنند؛ موضوعی که در ایران به ندرت اتفاق افتاده در بیشتر موارد اگر فعالان اقتصادی در این سفرها حضور داشته‌اند، دولتی بوده‌اند.

در سال‌های گذشته به علت تحریم‌های هسته‌ای، مناسبات اقتصادی ایران با جامعه جهانی به کمترین سطح خود رسید، اما در پی توافق هسته‌ای و رفع این تحریم‌ها، رییس جمهور ایران بار دیگر برای ترمیم روابط ایران با غرب به کشورهای اروپایی سفر کرد. در نخستین سفر اروپایی روحانی که در بهمن‌ماه 94 به مقصد ایتالیا صورت گرفت، 100 فعال اقتصادی وی را همراهی کردند که در نوع خود منحصر به فرد است. این هیئت در کنار رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های کشور در سفر فرانسه رییس دولت یازدهم نیز حضور داشتند. 


کدام شعارهای انتخاباتی روحانی محقق شدند؟


در مثالی دیگر، رییس دولت یازدهم در خرداد ماه سال 94 در جریان نخستین‌سفر خود به ترکیه در قامت رییس جمهور، گروهی از فعالان اقتصادی راه به همراه خود در این سفر به آنکارا برد. به گفته غلامحسين شافعی، رييس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و کشاورزی هياتی90 نفره از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در همراهی با رييس جمهور به ترکیه رفتند. 


4_"امروز دشمن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برده که ما باید پرونده را از شورای امنیت خارج کنیم، باید تلاش کنیم تا تحریم‌های ظالمانه برداشته شود، زیرا این سلطه‌طلبی آمریکاست و ظلم شورای امنیت سازمان ملل به ملت ایران را نشان می‌دهد."

قطعنامه 2231 شورای امنیت پس از 12 سال گفتگو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اعضای گروه 1+5 در تاریخ 23 تیرماه 1394 توسط تیم مذاکره کننده از مسئولان وزارت خارجه به ریاست "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ، کشور ایران موفق به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 شد. 

پس از آن این توافق در تاریخ 29 تیر ماه 1394 در شورای امنیت به رأی گذاشته و نهایتا با تصویب در شورا تبدیل به قطعنامهٔ 2231 شد، همچنین همراه با تصویب این توافقنامه هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود، را ملغی کرد.


کدام شعارهای انتخاباتی روحانی محقق شدند؟

5_ "رئیس‌جمهور باید رابطه نزدیک با مجلس داشته باشد و از نظرات مجلس استفاده کند. باید رابطه نزدیک و روانی بین دولت و مجلس برقرار باشد."

در طول سه سال اخیر رابطه دولت و مجلس با یکدیگر مثبت و سازنده بوده، هر چند افت و خیزهایی هم داشته اما در مجموع همکاری این دو قوا در زمینه های مختلف مفید بوده است، دو قوه مجریه و مقننه هم درراستای تعامل بیشتر بایکدیگر جلسات مشترکی  را در مقاطع زمانی گوناگون برگزار کرده‌اند.

همراهی مجلس با دولت در روند بررسی برجام قطعا یکی از نکات قابل توجه در این سه سال محسوب می شود، اقدامات مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه برجام مجلس به طور رسمی آغاز شد، البته پیش از این به دلیل اهمیت موضوع برجام، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خود این موضوع را در دستور کار قرار داده بود و پیگیری‌های لازم را انجام می داد.

مجلس با جلسات متعدد علنی و غیرعلنی با کمیسیون های مرتبط با حضور مسئولان دولتی همچون وزیر امور خارجه، رییس سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده و سایر مسئولان ذی‌ربط موضوع برجام را با دقت نظر خاصی بررسی کرد، نهایتا آنچه خروجی کار بود تصویب برجام با حدود 70 درصد آراء بود که این نشان دهنده‌ی حمایت جدی مجلس از دولت است.



کدام شعارهای انتخاباتی روحانی محقق شدند؟

همچنین مجلس قوانین مهمی را به تصویب رساند که یکی از آنها قانون رفع موانع تولید بود، قانون دیگر دائمی کردن احکام برنامه‌های توسعه بود و تلاش مجلس این بود که با دولت همراهی کند و این همراهی را در صحنه‌های مختلف نشان داد.

یکی از این موارد تعامل دولت مجلس رای اعتماد به وزرای دولت روحانی بود، رویکرد مجلس رویکرد رای حداکثری به کاندیداهای وزارتخانه‌ها را نشان داد و در جریان ای اعتماد به کابینه پیشنهادی حسن روحانی تنها سه وزیر نتوانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند.

مدتی بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم نمایندگان خانه ملت وزیر علوم و تحقیقات را به مجلس کشاندند و بعد از آنکه فرجی دانا نتوانست مجددا رای اعتماد مجلس را کسب کند از سمتش عزل شد.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از تاکیدات نمایندگان بود که فانی توانست اعتماد بهارستانی ها را جلب کند، ذکر این موارد حکایت از همراهی جدی مجلس با دولت می‌کند و با اینکه دولت جدید تفاوت رویکردی با مجلس نهم داشت این همراهی و همدلی در حد قابل قبول اتفاق افتاد.


6_ "حق هسته‌ای حق مسلم مردم ماست البته در کنار آن توسعه کشور نیز حق مسلم مردم است. ایستادگی در برابر تحریم و رفع آنان و رابطه خوب با دنیا داشتن نیز حق مسلم مردم ماست."

توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و بدنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه 23 تیر 1394 (14 ژوئیه 2015) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه،انگلیس ، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.

بر اساس برجام حق هسته‌ای و غنی‌سازی جمهوری اسلامی تثبیت شد و تاریخ انقضای قطعنامه‌های صادر شده در شورای امنیت به پایان خود رسیده و بعد از 10 سال تهدید و تحریم، حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی مورد احترام قرار گرفت. 

کدام شعارهای انتخاباتی روحانی محقق شدند؟

پرونده ایران در شورای امنیت، در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داده شده بود که زمینه را برای حمله نظامی به ایران آماده کنند و حتی در این زمینه به تفاهم هم رسیده بودند. مذاکرات توانست بهانه برای تهدیدات را برطرف و قدرت سیاسی، حقوقی و فنی ما را برای جهانیان آشکار کند و روشن شد فعالیت هسته ای و غنی‌سازی، حق مسلم ملت ایران است.

تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5، مرکب از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2007)،  1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) خاتمه می یابند.

لازم به ذکر است که به گفته سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان و رییس ستاد پیگیری برجام، لغو تحریم تنها بر روی کاغذ صورت گرفته است و این امر به نوبه خود گشایش بزرگی است اما کافی نخواهد بود.


گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار