سردار مهری در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

اعلام اسامی 9 تیپ خودرویی که شماره گذاری نمی شوند/اجرای طرح LEZ از مهرماه/وقوع روزانه 45 تصادف فوتی در سال 94

اعلام اسامی 9 تیپ خودرویی که شماره گذاری نمی شوند/اجرای طرح LEZ از مهرماه/وقوع روزانه 45 تصادف فوتی در سال 94رئیس پلیس راهور ناجا گفت: برابر مصوبه هیات وزیران خودروهایی که دوگانه سوزند اگر استاندارد یورو 4 را از نظر آلایندگی کسب نکنند، حتی اگر تولید داخل باشند شماره گذاری نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری که امروز (سه شنبه) برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت درباره برنامه های پلیس راهور در شهریور ماه و دور پایانی مسافرت های تابستانی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم و اساسی در سطح ملی موضوع تصادفات و به ویژه جان باختگانی است که بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند، در بررسی 10 سال گذشته بیش از 280 هزار نفر جان خود را از دست داده اند از این رو موضوع جانباختگان تصادفات موضوع مهمی است.

*اجرای طرح تابستانی تا 4 مهرماه ادامه دارد


وی با اشاره به اجرای طرح تابستانی با همکاری همه دستگاه های خدماتی گفت: این طرح تا 4 مهر ادامه دارد و همه هماهنگی های لازم برای برقراری نظم و امنیت در سطح جاده های کشور با محوریت پلیس راهنمایی و رانندگی دنبال می شود، این طرح  در استان های زیارتی و سیاحتی ویژه دنبال می شود.

سردار مهری گفت: بر اساس تجربیات سال های گذشته، شهریور ماه پرتردد ترین ماه سال در جاده ها است، بر همین اساس آمارهای سال های گذشته نشان می دهد بیشترین تصادفات فوتی نیز در همین ماه به وقوع پیوسته است، در شهریور ماه سال 94 بیش از هزار و 700 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند که این میزان در سال 94 نسبت به سال 93 با کاهش همراه بوده است.

*کشته شدن بیش از 16 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای در سال 94

وی افزود: سال گذشته 16 هزار و 500 نفر جان خود را از دست داده اند که روزانه 45 تصادف فوتی داشته ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به طرح های کاهنده پلیس برای کاهش تعداد فوت شدگان گفت: تا پایان شهریور رفت و آمدها در جاده ها افزایش پیدا می کند و مردم با توجه به تعطیلی مدارس برنامه ریزی می کنند که به سفرهای سیاحتی و زیارتی بروند و برای مهر ماه آماده شوند، از این رو می طلبد راهور در شهریور ماه با اطلاع رسانی بیشتر و اقدامات کنترلی بیشتر خدمات بهتری به مردم ارائه دهد.

مهری با اشاره به دستور سردار اشتری برای خدمات رسانی ویژه به شهروندان گفت: در شهریور ماه برابر دستور فرمانده ناجا پلیس های دیگر برای کمک به پلیس راهور کمک می کنند.

*سهم 80 درصدی سرعت غیر مجاز در تصادفات فوتی

وی به تخلفات رانندگان اشاره و گفت: 39درصد از این تخلفات مربوط به خستگی، سرعت غیرمجاز هم سهم 80 درصدی داشته و سهم سرعت زیاد در تصادفات فوتی از تمامی تخلفات بیشتر بوده است.

وی با توصیه به شهروندانی که قصد مسافرت دارند، گفت: بهتر است راننده ها حتی برای مسیرهای کوتاه هم برنامه سفر داشته باشند و به گونه ای برنامه ریزی کنند که طول سفر هم جزء مسافرت محسوب شود و از لحظه خروج و قرار گرفتن در جاده با رانندگی ایمن سفر خوشی را رقم بزنند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: رانندگان حتما به علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشند که بهترین راهنمای مسافران و رانندگان است و طوری تعبیه شده اند که به رانندگی ایمن در جاده ها کمک می کنند.

وی گفت: کنترل آخرین وضعیت جاده ها و استفاده از اخبار به روز نیز نقش مهمی در کاهش میزان تصادفات دارد.

*کاهش 2.8 درصدی تلفات جاده ای در سال 95

سرار مهری با اشاره به آمار 4 ماهه نخست سال 95 گفت: خوشبختانه در سطح جاده ها حدود 4.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش متوفیان و جان باختگان را داشته ایم، در درون شهر 3 درصد افزایش و در مجموع مدت مشابه در سال گذشته 2.8 درصد کاهش تلفات را داشته ایم.

وی با اشاره به مهمترین علل تصادفات فوتی و جرحی گفت: حدود 70 درصد تصادفات به خاطر سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو بوده که باعث جان باختن 5 هزار و 430 نفر شده است و اگر هموطنان دقت بیشتری داشته باشند، قطعا وضعیت بهتری نسبت به گذشته خواهیم داشت، سهم وسایل نقلیه سواری در تصادفات  4ماهه سال 95، 55 درصد است و بیشترین فراوانی در خصوص انواع وسایل نقلیه مربوط به سواری ها است.

 رئیس پلیس راهور ناجا درباره خدمات ترافیکی که توسط پلیس راهور در 5 ماهه سال 95  صورت گرفته است، گفت: در خصوص شماره گذاری خودروهای نو شماره، 30 درصد افزایش شماره گذاری داشته ایم یعنی از 374 هزار به 486 هزار افزایش رسیده ایم که خودروهای وارداتی از 24 هزار به 22 هزار کاهش یافته است.

سردار مهری ادامه داد: در خصوص موتورسیکلت هم 26 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم، همچنین درباره اسقاط خودروهای فرسوده با  63 درصد کاهش اسقاط روبه رو بودیم.

وی درباره صدور گواهینامه بیان کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 2 درصد کاهش در صدور گواهینامه داشته ایم که مربوط به کاهش موالید است و به قوانین ما مرتبط نیست، در مجموع پلیس راهور برای ارائه خدمات ترافیکی چه در صدور گواهینامه یا شماره گذاری و رسیدگی به تخلفات رانندگی خدمات مطلوبی را به مردم ارائه می دهد و به دنبال پدیداری نظم در رانندگی است.

*جلوگیری از شماره گذاری 9 تیپ خودرو که تولید داخل بوده اند


وی گفت: از ابتدای سال از شماره گذاری 9 تیپ خودرو که تولید داخل بوده اند جلوگیری شده است، برابر مصوبه هیات وزیران خودروهایی که دوگانه سوزند اگر استاندارد یورو 4 را از نظر آلایندگی نداشته باشند شماره گذاری نمی شوند، بعضا خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند هم از خانواده ایران خودرو و هم از خانواده سایپا سمند اس ای و همینطور سورن، ایکس یو وی،206، اس دی رنو، ال نود، مزدای تک کابین و دو کابین بی 200 ای جزء خودروهایی هستند که نتوانستند استانداردهای لازم را کسب کنند و از ابتدای سال تا حالا شماره گذاری نشده اند.

*برخورد با تخلفات حادثه ساز خط قرمز پلیس در شهریور ماه است


سردار مهری ادامه داد: خط قرمز پلیس در شهریور ماه برخورد و اعمال قانون با تخلفات حادثه ساز از قبیل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ و نوعی از رانندگی که باعث استرس در سطح جاده ها  است که بدون اغماض با متخلفان برخورد می شود، کسانی که 2 تخلف حادثه ساز داشته باشند، خودروی آن ها تا 72 ساعت متوقف می شود و از ادامه سفر جلوگیری می شود.

* افزایش 30درصدی شماره‌گذاری وسایل نقلیه

سردار مهری بیان کرد:‌ در 5ماهه نخست سال جاری شماره‌گذاری وسایل نقلیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، در حالیکه سهم موتورسیکلت‌ها در شماره‌گزاری به نسبت سال گذشته 26درصد رشد داشته است.

*کاهش تصادفات جرحی ناوگان حمل و نقل عمومی در سال95

رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: در 5 ماهه نخست سال جاری 47فقره تخلفات وسایل حمل‌ و نقل عمومی در سامانه اجرایات پلیس ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 55درصد کاهش داشته است.

وی افزود: تصادفات جرحی ناوگان حمل و نقل عمومی در 5ماهه نخست سال جاری در مقایسه مدت مشابه سال گذشته 22درصد کاهش یافته است.

سردار مهری بیان کرد:‌ در محور تهران_ قم، اصفهان- شیراز و مشهد_ تهران به صورت آزمایشی سامانه پایش ناوگان حمل‌ و نقل عمومی اجرایی شده است و از یک کیلومتری امکان کنترل رفتار رانندگان وجود دارد.

*  دیر کرد جرائم رانندگی تا پایان سال 94 بخشیده می‌شود

رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته ما بین پلیس و  وزارت راه و شهر سازی در جاده‌ها از سیستم ITS استفاده می‌شود، قرار است 300دستگاه دیگر تا پایان تابستان نصب و راه اندازی شود و از طریق سیستمITS  تخلفات رانندگان از طریق‌GPS  خودرو کنترل و ثبت می‌شود.

سردار مهری بیان کرد: برابر آمار سال جاری 71 درصد جان‌باختگان در جاده‌های برون شهری و 29 درصد در جاده‌های درون‌شهری بوده است و سهم عابران پیاده در شهرها 47 درصد بوده است.

رئیس پلیس راهور‌ نا‌جا اذعان کرد: با توجه به مصوبه مجلس، دیر کرد جرایم تا پایان سال 94 بخشیده می‌شود و مالکان خودروها می‌بایست هرچه زودتر نسبت به پرداخت خلافی خود اقدام کنند تا شامل بخشو‌دگی جرایم دیر کرد شوند، آخرین مهلت برای بخشود‌گی جرایم دیر کرد آخر پاییز است.

*7 میلیون خودرو نیازی به دریافت برگه معاینه فنی ندارند

سردار مهری بیان کرد: برای کاهش آ‌لایندگی مسئولان چاره اندیشی‌هایی کرده‌اند که یکی از آنها از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و اعمال استاندارهای جدید برای شرکت‌های خوردوساز است، یکی دیگر از طرح‌هایی که از سوی مسئولان مطرح شده اجرای طرحLEZ  است که این طرح با هماهنگی‌های وزارت کشور در آستانه اجرا قرار گرفته است.

وی گفت: طرح LEZ از مهرماه اجرا می شود و فعلا از اول شهریور به صورت ارشادی برخورد صورت می گیرد، در حال حاضر این طرح توسط پلیس کنترل می شود، اما از مهرماه سیستمی و رسما اجرا می شود.

رئیس پلیس راهور‌ نا‌جا بیان کرد: در سال 94 توسط ماموران پلیس 27 هزار خودروی معاینه فنی متوقف و اعمال قانون شدند.

سردار مهری در پایان گفت: 18 میلیون خودرو در کشور وجود دارد که از این تعداد 7 میلیون خودرو با توجه به قانون معافیت خودروهای صفر نیازی به دریافت برگه معاینه فنی ندارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
سلام
اتومبیل بنده پراید مدل 89 هست دوگانه دستی
البته به همین صورت خریدمش,یعنی راننده قبلی گاز سوزش کرده بود
بردمش برای معاینه فنی میگن خودروهای دوگانه دستی رو معاینه فنی نمیدیم
خواهشا پیگیری بشه که بالاخره ما باید چه کار کنیم؟
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
استاندارد فقط پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
خودروهای خوب و لوکس شماره نمی شوند ولی خودروهای مثل پراید -سمند پژو 405 شماره می شوند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
همه خودروها شماره نمی شوند!!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
کدوم خودروها دقیقا شماره نمیشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
رئیس پلیس راهور ناجا اسامی 9 تیپ خودرویی که به دلیل نداشتن استاندارد های لازم شماره گذاری نمی شوند را اعلام کرد.?? پس کو اون 9 تیپ
آخرین اخبار