واشینگتن اگزمینر: وزارت خارجه آمریکا نمی‌داند 1.3 میلیارد دلار دیگر را به چه کسی در ایران پرداخت کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پرداخت قسط دوم بدهی 37 ساله آمریکا به ایران را تاییدکرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت خبری «واشینگتن اگزمینر»، مارک تونر - سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - روز گذشته (دوشنبه) پرداخت 1.3 میلیارد دلار دیگر از سوی دولت اوباما به ایران بابت بدهی قدیمی آمریکا به این کشور را تایید کرد؛ اما درباره اینکه این پول چگونه و به چه شخص یا نهادی در داخل ایران پرداخت شده است، اظهارنظر نکرد.

دولت آمریکا پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 با پرداخت 1.7 میلیارد دلار به این کشور بابت طلب قدیمی خود از آمریکا موافقت کرد. 400 میلیون دلار از این مبلغ که همزمان با آزادی 4 شهروند آمریکایی در ایران به این کشور پرداخت شد، همان پولی بود که ایران در سال 1979 برای خرید تجهیزات نظامی به آمریکا پرداخت کرد؛ اما به دلیل سقوط شاه تجهیزاتی به این کشور فروخته نشد و 1.3 میلیارد دلاری که ظاهراً به تازگی به این کشور پرداخت شده است نیز سودی بود که در مدت این 37 سال به آن تعلق گرفته بود. 

پرداخت قسط اول بدهی آمریکا به ایران با انتقادات زیادی از جانب جمهوری‌خواهان روبرو شد و آنها به دلیل همزمانی این پرداخت با آزادی زندانیان آمریکایی، آن را نوعی باج‌دهی به دولت ایران نامیدند.

مارک تونر دیروز در گفتگوی خود با خبرنگاران درباره چگونگی پرداخت قسط دوم این بدهی به ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد. وی در ادامه با بیان اینکه سعی می‌کند به زودی در جریان جزئیات این پرداخت قرار بگیرد، در توجیه بی‌اطلاعی خود گفت دولت آمریکا روابط مالی مستقیمی با ایران ندارد و عموماً هویت نهادهایی که در نقل و انتقال پول به ایران با آن همکاری می‌کنند را نیز فاش نمی‌کند. 

تونر در مورد هویت شخص یا اشخاصی که در داخل دولت ایران قسط دوم بدهی آمریکا به این کشور را دریافت کرده‌اند نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا فردی در داخل دولت آمریکا می‌داند این پول به چه شخص یا نهادی در داخل ایران پرداخت شده است یا خیر، گفت قطعاً در داخل دولت اوباما افرادی از این قضیه اطلاع دارند؛ اما این اطلاعات تا این لحظه در اختیار او قرار نگرفته است.

تونر در مصاحبه روز گذشته خود ادعای جمهوری‌خواهان مبنی بر پرداخت قسط اول این پول به ایران برای آزادی زندانیان آمریکایی را نیز تکذیب کرد و گفت: 400 میلیون دلار پولی بود که آمریکا به ایران بدهکار بود. بنابراین، نمی‌توان از آن با عنوان "باج" یاد کرد.

وی در عین حال تصریح کرد دولت آمریکا در دقایق پایانی متوجه شد می‌تواند از این پول به عنوان اهرمی برای تضمین آزادی زندانیان آمریکایی استفاده کند. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار