وزیر اقتصاد در شهرکرد:

واردات کالا به ۴۱ میلیارد دلار کاهش یافت/کاهش تورم به9درصد

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت:با ثبات اقتصادی در کشور تورم به کمتر از 10 درصد رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی صبح امروز دوم شهریور در دیدار با نماینده ولی‌فقیه چهارمحال و بختیاری گفت:‌ در 4 ماهه نخست امسال میزان پرداخت تسهیلات توسط سیستم بانکی 44 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به احیاء 7 هزار واحد صنعتی در کشور افزود: واحدهایی که در دوران تحریم با ظرفیت کم فعالیت می‌کردند مجدداً احیا می‌شوند. دولت با ابزار اقتصادی ریشه‌های تورم را مهار کرده اما در گذشته تورم به صورت غیر اقتصادی مدیریت شده بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به میزان واردات و صادرات کالا در کشور خاطرنشان کرد:‌ میزان واردات کالا از 72 میلیارد دلار به 41 میلیارد دلار رسیده است. میزان صادرات در کشور از لحاظ قیمت 42 درصد افزایش یافته است و از لحاظ وزنی 10 درصد افزایش داشته‌ایم. همچنین در 4 ماهه نخست امسال 3 میلیارد دلار مازاد شرایط تجاری داشته‌ایم.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت ادامه داد: امسال در شرایطی هستیم که اگر قیمت نفت کاهش یافته اما تحریم‌ها برداشته شده و شرایط خوبی را در حال حاضر در کشور داریم.

طیب‌نیا با بیان اینکه صادرات نفت به میزان یک میلیون بشکه افزایش یافته است، افزود: نیمه نخست سال 93 قیمت نفت 105 میلیون دلار بود که بعد از آن به 120 میلیون دلار و بعد از آن به 30 میلیون دلار محدود شد.

وی با بیان اینکه اگر کاهش قیمت نفت نبود در سال گذشته 4 تا 5 درصد رشد اقتصادی در کشور داشتیم، گفت: از مجموع فروش نفت 14.5 درصد سهم شرکت نفت، 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی و مابقی سهم دولت است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به فعالیت دولت یازدهم خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که تورم بیش از 40 درصد و رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد بود که این ترکیب شرایط سختی را برای کشور فراهم کرده بود.

طیب‌نیا گفت: دولت در مرحله نخست سعی کرد آرامش و ثبات را به اقتصاد و سیاست کشور برگرداند. در گذشته دیدیم که هر روز قیمت ارز و دارایی دچار تغییر بود و اختلافاتی میان مسئولان کشوری وجود داشت در حالی که در دولت یازدهم این روابط به‌خوبی حاکم است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: در دولت یازدهم روابط خارجی و بین‌المللی و روابط با بانک‌های داخلی و خارجی برقرار است به صورتی که ارتباط بین بانک‌های بزرگ اروپایی و چینی در حال برقراری است.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور با ثبات اقتصادی روبه‌رو هستیم و تورم به کمتر از 10 درصد رسیده است و بعد از سال‌ها شاهد تورم تک‌رقمی هستیم؛ بعد از انقلاب تنها سال 64 بود که تورم تک‌رقمی شد اما این تورم زود برگشت داده شد، در دولت یازدهم نخستین بار است که تورم تک رقمی شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: در زمینه رشد اقتصادی علیرغم رفع تحریم‌ها رشد اقتصادی در سال 93 به 3 درصد مثبت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان به 5 درصد مثبت برسد.

گفتنی است صبح امروز با حضور  وزیر امور اقتصادی و دارایی، 40 طرح عمرانی در چهارمحال و بختیاری و مجموعه بال چهارم میدان امامزادگان شهرکرد افتتاح شد.

همچنین با حضور معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، شبکه بهداشت و درمان شهرستان بن افتتاح شد.


انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.