روز جهانی اینترنت نوردی/شبکه جهانی وب 25 ساله شد

25 سال پیش در چنین روزی، نخستین کاربران شبکه جهانی وب توانستند به فضای مجازی دسترسی یابند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت "سی نت"، اینترنت که امروزه انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده است، 25 سال پیش در چنین روزی متولد شد. در تاریخ 23 اوت 1991 (1 شهریور 1370) مردم عادی برای نخستین بار توانستند به شبکه جهانی وب دسترسی یابند. "تیم برنرز لی" فردی بود که در لابراتوار فیزیک هسته‌ای اروپا (سرن) در سوئیس، شبکه جهانی وب را طراحی کرد. این اقدام وی به پیدایش اینترنتی که اکنون می‌شناسیم منجر شد.

اما نمی‌توان از واژه اینترنت و شبکه جهانی وب به جای یکدیگر استفاده کرد. اینترنت برای نخستین بار در سال 1969 میلادی ایجاد شد. واژه اینترنت به معنای شبکه‌ای است که میان نقاط مختلف تشکیل شده است و در آن تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد. اما شبکه جهانی وب، فضایی در اینترنت است که اطلاعاتی مانند صفحه‌های وب و اسناد دیگر در آن ذخیره می‌شوند.

در سال 1980، برنرز لی یک پایگاه داده شخصی از اطلاعات افراد و طرح‌های مختلف لابراتوار فیزیک هسته‌ای اروپا تهیه کرد. در این اقدام، وی از ابرمتن‌‎ها استفاده کرد که هر صفحه را به صفحات مرتبط دیگر متصل می‌کنند. طی 10 سال پس از آن، وی این روند را گسترش داد و در سال 1989 ایده طراحی یک سامانه اطلاعات مرتبط به یکدیگر در سطح جهانی را مطرح کرد تا به این وسیله فیزیکدانان بتوانند ساده‌تر با یکدیگر همکاری کنند.

در سال 1990، وی پروتکل انتقال ابرمتن (http)، زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی (HTML)، مکان یکنواخت منبع (URL)، نخستین مرورگر اینترنت و سرور، و نخستین صفحه‌های وب را طراحی کرد.

در ابتدا، تنها کاربران لابراتوار سرن به نخستین صفحه وب تاریخ دسترسی داشتند. اما در روز 23 اوت 1990، کاربران جدید خارج از این لابراتوار به شبکه جهانی وب دعوت شدند. به همین دلیل، این روز به نام روز "اینترنت نوردی" نامگذاری شده است.

برنرز لی در این‌باره می‌گوید: "اگر این فناوری اختصاصی و تنها تحت کنترل من بود، هرگز نمی‌توانست رشد کند. تصمیم من مبنی بر تبدیل وب به یک سامانه باز، برای جهانی شدن آن لازم بود."

با این‌که برنرز لی معتقد است فضای مجازی همچنان ظرفیت بهبود یافتن دارد، نمی‌توان دستاوردهای حیرت‌آور آن در 25 سال گذشته را نادیده گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار