باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

موشک ضدزره اسپایک و رقابت تمام نشدنی با تاو و دراگون + تصاویر

هدف از توسعه این موشک، ساخت موشک ضد تانک با قابلیت استفاده در روز و شب برای جایگزینی موشک های چون تاو و دراگون بود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موشک‌های ضد زره نقش تعیین کننده ای در جنگ دارند،به طوری که می‌توان به وسیله آنها، بدون درگیری میدانی به نتیجه رسید. ازمیان موشک‌های ضد تانک جهان، تعدادی از آنها قدرت انهدام بیشتری را در مقایسه با سایر موشک‌ها دارند که موشک ضدزره اسپایک از آنهاست.

اسپایک

توسعه موشک ضد تانک اسپایک در میانه دهه ۱۹۸۰ در شرکت اسرائیلی رافال شروع شد. هدف از توسعه این موشک، ساخت موشک ضد تانک با قابلیت  استفاده در روز و شب  برای جایگزینی موشک های چون تاو و دراگون بود. در نیازمندی اولیه این موضوع پیش‌بینی  شده بود که موشک بتواند با اهدافی درگیر شود که در دید مستقیم کاربر نیست و بتوان آن را در حالت قفل نشده شلیک کرد و دارای هدایت همزمان باشد.

این موشک در اوائل دهه ۱۹۹۰ تست شد و در سال ۱۹۹۷ عملیاتی شد.موشک اسپایک یک موشک با سامانه هدایت تصویر بردار فروسرخ است و توان شلیک کن فراموش کن دارد، یعنی بعد از شلیک نیازی به هدایت کاربر ندارد.

موشک ضدزره اسپایک و رقابت تمام نشدنی با تاو و دراگون + تصاویر

سیستم اسپایک شامل سه بخش است.

۱- موشک که درون یک محفظه استوانه‌ای شکل از کارخانه  پلمپ تحویل داده می‌شود.
۲-بخش کسب  هدف شامل  یک دوربین است و ماشه شلیک.
۳- سه پایه.

کاربر، بخش هدایت موشک را بر روی محفظه استوانه ای که موشک  درون آن است متصل می‌کند و سه پایه را نیز به آن وصل میکند. با کمک دوربین، سایت آتش هدف را کسب کرده و یک علامت + را روی هدف قرار داده، موشک را روی هدف قفل می کند و بعد موشک شلیک می‌شود.

موشک ضدزره اسپایک و رقابت تمام نشدنی با تاو و دراگون + تصاویر

اسپایک دارای یک دوربین بر روی دماغه است که در روز و شب با دید حرارتی یا بدون دید حرارتی می‌توان هدف را کسب کند. در واقع اطلاعات هدف از طریق دوربین سایت آتش به رایانه  موشک داده شده و موشک بلافاصله بعد از خروج از لانچر به صورت خودکار دست به کسب  هدف زده و دیگر نیازی به کاربر ندارد. سرانجام موشک اوج گرفته و با زاویه ۶۰ تا ۸۰ درجه روی سرهدف فرود می آید.

موشک ضدزره اسپایک و رقابت تمام نشدنی با تاو و دراگون + تصاویر

تیر انداز استوانه خالی موشک را دور انداخته  و برای آتش بعدی سایت آن را به محفظه موشک بعدی وصل می‌کند.  کل سیستم در عرض ۳۰ ثانیه  آماده آتش می‌شود. نسخه هایی از اسپایک دارای یک کابل فیبر نوری متصل به موشک است که می‌توان با آن موشک را هدایت همزمان کرد. این به معنی این است که مثلا اگر هدف پشت یک تپه و یا خاکریز باشد، کاربر موشک را شلیک کرده، تصاویر دوربین سر موشک با فیبر نوری به کاربر ارسال می‌شود، موشک بعد از گذر از فراز تپه یا خاکریز و کاربر با کمک دوربین هدف را کسب و روی آن قفل کرده و در نهایت هدف نابود می‌شود.

موشک اسپایک دارای چندین مدل است

اسپایک اس آر

کوچکترین عضو خانوده اسپایک که می‌توان با دوربین سر موشک به صورت مستقیم  روی هدف قفل کرد. این نسخه یک صفحه نمایشگر تک چشم دارد که به  محفظه موشک  متصل شده و کاربر می‌تواند از طریق آن با دوربین سر موشک ارتباط برقرار کند. علامت هدفگیر را روی هدف قرار داده و موشک را شلیک می‌کند. این موشک شلیک کن و فراموش کن است. در پایان کاربر چشمی را برداشته و روی محفظه موشک بعدی نصب می‌کند.کل سلاح ۹ کیلوگرم است و بیشترین برد آن ۸۰۰ متر است و دارای توان پرتاب آرام برای شلیک از درون ساختمان است. 

موشک ضدزره اسپایک و رقابت تمام نشدنی با تاو و دراگون + تصاویر

اسپایک  ام آر

نسخه متوسط  اسپایک برای پیاده نظام است. کل سیستم ۱۴ کیلوگرم وزن دارد . در این نسخه اول کاربر هدف را با کمک دوربین سایت آتش مشخص کرده و بعد موشک شلیک می شود و موشک به صورت خودکار توسط دوربین خود؛ هدف را کسب می‌کند. این موشک هم، شلیک کن و  فراموش کن است و برد آن ۲۵۰۰ متر است. این نسخه دارای سه پایه است و سه پایه در جلو نصب می‌شود و کاربر پشت سه پایه قرار گرفته و ته لوله موشک را روی شانه قرار می‌دهد. در این نسخه نیز حمله کننده از بالا است و توان نفوذ  در ۶۰۰ م م زره را دارد.

اسپایک ال آر

نسخه دوربرد تر با برد ۴۰۰۰ متر که دارای  همان سایت آتش، مشابه نسخه قبلی است و فقط موشک برد بیشتری دارد.این نسخه را می‌توان بر روی خودرو نیز نصب کرد و میتوان به اتصال  یک کابل  فیبر نوری  به آن موشک را به صورت همزمان برای دسترسی به هدف  پشت موانع طبیعی و غیر طبیعی بعد از شلیک هدایت کرد. این نسخه دارای توان نفوذ  در ۷۵۰ م م زره است.

موشک ضدزره اسپایک و رقابت تمام نشدنی با تاو و دراگون + تصاویر

اسپایک NOLS

این نسخه برای آتش در خارج دید مستقیم کاربرد دارد. البته توان درگیری بر ضد اهدافی  که پشت یک مانع هستند  با اتصال یک کابل فیبر نوری در دو نسخه قبلی اسپایک وجود دارد، ولی  در این مدل این کار تنها با ارتباط بی سیم انجام می‌شود. اسپایک NOLS دارای برد ۲۵ کیلومتر و وزن ۷۰ کیلوگرم است. بعد از پرتاب موشک، دوربین دید حرارتی تصاویر خود را از طریق  امواج رادیویی به لانچر پرتاب ارسال می کند و کاربر با هدایت همزمان، هدف را کسب و با آن درگیر می شود.

در فیلم  های منتشر  شده از جستجو گر این موشک در یک تصویر، موشک بعد از شلیک و رد کردن یک تپه بزرگ، یک تانک را در فاصله ۱۶ کیلومتری هدف قرار می‌دهد و در تصویر دیگر  بعد از طی ۲۵ کیلومتر با دقت فوق العاده‌ای از داخل پنجره ساختمان رد شده  و هدف را می‌زند.این نسخه بر روی خودرو های مخصوص در لانچر های دو  و یا چهار تایی نصب می‌شود. کره جنوبی این نسخه  را سفارش داده است. برد بالا؛ این سیستم را به یک موشک زمین به زمین تبدیل کرده است. این نسخه را می‌توان از بالگرد نیز شلیک کرد و کره جنوبی تصمیم دارد آن را از بالگرد دریایی سی لنیکس خود پرتاب کند.

موشک ضدزره اسپایک و رقابت تمام نشدنی با تاو و دراگون + تصاویر

اسپایک  به ۲۲ کشور جهان صادر شده که از جمله  مشتریان آن می‌توان به شیلی ۲۸۰۰ فروند اسپایک ال ار و ایی ار، فنلاند ۷۰۰ فروند اسپایک ام ار و ایی ار، آلمان ۴۰۰۰ فروند اسپایک ال ار ،ایتالیا ۵۳۰ فروند اسپایک ال ار و ایی ار، هلند ۲۴۰۰ فروند اسپایک ام ار، لهستان ۲۶۷۰ فروند اسپایک ال ار، رومانی ۱۹۵۰ فروند اسپایک  ایی ار و  ال ار، سنگاپور ۱۰۰۰ فروند اسپایک ال ار، کره جنوبی نسخه NOLS، اسپانیا ۲۸۰۰ اسپایک ال ار و ایی ار و انگلستان ۶۰۰ فروند اسپایک NOLS اشاره کرد.

نکته جالب اینکه کشورهای هلند و آلمان اسپایک را در رقابت با جاولین آمریکا خریداری کردند.


انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، موشک ، آمریکا ، ضدزره ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
ایران هم بهترین دارد
آخرین اخبار