حاشیه‌های داغ مجلس؛

چهار پایه حداد عادل کجاست؟/ دفاع در برابر "دفاع " و توپ پُر لاریجانی /اندر مصائب همسایگی با "عارف"/ سفره انقلاب و حسینی‌ها

بیست و سومین جلسه علنی مجلس از حواشی بی بهره نماند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و سومین جلسه علنی مجلس سرآغاز هفته دولت بود، جلسه‌ای که در آن رئیس مجلس توپ پر حواشی‌اش را به سمت وزیر دفاع گرفت.

بازهم لاریجانی از ابتدا ریاست مجلس را برعهده داشت. طبق روال قرآن خوانده و دستور به صدای قاضی زاده هاشمی قرائت شد.

دفاع در برابر "دفاع "/ توپ پر لاریجانی 

با نیم نگاهی به صحن می‌شد متوجه تغییر نصب بنر بر سکوی ناطقان جلسه علنی شد، بنری که مزین به چهره شهدای هفته دولت، رجایی و باهنر بود.

لاریجانی در ابتدای جلسه امروز ضمن گرامیداشت هفته دولت به یکی از اعضای هیئت دولت تذکر داد.

وی گفت: می‌خواهم تذکری به وزیر دفاع بدهم، اما حرفش تمام نشده نمایندگان احسنت احسنت گویان منتظر تذکر وی ماندند.

لاریجانی که توپش پر بود با اشاره به موضوع پایگاه هوایی همدان و استفاده هواپیماهای روسی از آن گفت: در جلسه قبل توضیحاتی در این مورد ارائه کردم و گفتم که ما هیچ پایگاهی به هیچ کشوری ندادیم.حضور هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی همدان امر موقتی برای سوخت گیری بود و به اجازه مجلس نیازی نداشت چون طبق قانون اساسی این کار ممنوع بوده و نظام هم این کار را نکرده است. 

وی ادامه داد: وزیر دفاع نسبت به مجلس درست حرف نزدند و باید ادب حکمرانی را در این مسائل رعایت می‌کردند. 

رئیس قوه قانونگذاری تصریح کرد: امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تأکید کردند که مجلس در رأس امور است لذا در نظام باید در بیان مطالب و هم در اجرا به این موضوع توجه داشت بنابراین از همه دوستان می‌خواهیم به این ساختار و درجات نظام توجه کافی داشته باشند. 

گفتنی است چند روز گذشته وزیر دفاع درباره مذاکرات صحن مجلس مبنی بر سوخت گیری هواپیمای روسی در همدان گفته بود: این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریستها در سوریه بوده است.

چهار پایه حداد عادل کجاست؟ / اندر مصائب همسایگی با

خارج از دستورهای مهم

در ادامه اما چند لایحه اعاده شده در دستور کار صحن قرار گرفت. 

دستور اول با لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص آغاز شد، لایحه‌ای که حالا وقت وبی‌وقت از صحن به شورا و از شورا به صحن می‌آید.

 اما گذشت و گذشت تا اینکه با حذف و اصلاح چند ماده، بررسی این دستور هم به پایان رسید، تا صحن شنونده چند تذکر باشد.

نمایندگان امروز تذکرات گاه به گاهی داشتند، تذکراتی که هم در زمان بررسی لوایح در صحن مطرح می‌شد و هم در بین طرح‌ها و این خود باعث شده بود تا مسیر صحن از ریل دستورات خارج شود، به طوری که فیلسوف مجلس از این رویه به ستوه آمد و درپی تذکر خارج از دستور ابطحی نماینده خمینی شهر درباره ایران کانکت با ناراحتی به وی گفت: همین تذکرات خارج از دستور است که کار مجلس طول می‌کشد.

گعده ربیعی و نوبخت

ربیعی و نوبخت صندلی خود را تنظیم می‌کنند. حالا نوبت بررسی اصلاحیه لایحه بودجه سال 95 در صحن است، اما پیش از آن دستور انتخاب اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌شود.

در این فاصله بسیاری از نمایندگان در کنار صندلی ربیعی و نوبخت گعده راه انداختند. 

نمایندگان که حالا فرصت مطالبات مردمی و ارجاع برخی نامه نگاری ها به دفاتر دولتمردان را با وجود نوبخت و ربیعی سهل می‌دیدند نامه‌های خود را یک به یک از کیف درآورده و در کنار نوبخت و ربیعی می ایستادند تا به برخی امور رسیدگی کنند به طوری که کنار صندلی علی ربیعی به آنی شلوغ و تبدیل به محل ارباب رجوع شده بود.

صندلی داغ 

در همین حین تابش و باستانی اعضای فراکسیون امید در سمت دیگری از مجلس با عارف جلسه‌ای در کنار صندلی وی برگزار کرده بودند. حالا دیگر صندلی عارف به صندلی داغ مجلس تبدیل شده است به طوری که روزی 3 الی 4 نماینده عارف را از گوش دادن به مذاکرات صحن بازمی‌دارند اما رئیس فراکسیون امید همواره مسلک خود را در جایگاه نمایندگی مجلس حفظ کرده و هر بار که میهمانان کنار صندلی‌اش را بدرقه می‌کند به سرعت حواسش را به مذاکرات صحن می‌دهد.

چهار پایه حداد عادل کجاست؟ / اندر مصائب همسایگی با

وقتی خُلق رئیس تنگ می شود

در کش و قوس  مذاکرات صحن، تذکرات جلسه علنی امروز خلق و خوی رئیس قوه مقننه را تنگ کرده بود. وی که در حین دستور انتخاب اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شنونده تذکرات برخی از نمایندگان بود در ادامه سعی می کرد تذکرات در دستور داده شود که این مسئله در برخی موارد باعث بحث لاریجانی با تعدادی از نمایندگان می شد.

ایستاده در برابر اصلاح بودجه

این پایان حواشی صحن نیست، در گوشه‌ای از مجلس کاغذی را در دست گرفته و دنبال امضا می‌گردد. طیبه سیاوشی حالا چند امضا روی کاغذ خود دارد و ازاین سو به آن سو می‌رود تا امضاهای نامه در دستش را بیشتر کند. در همین حین اما دستور صحن تغییر می‌کند. اصلاحیه لایحه بودجه سال 95 در حالی در دستور صحن قرار می‌گیرد که خبرنگاران متوجه می‌شوند علی ربیعی مطابق با دستور صحن در مجلس حاضر نشده و تنها برای همراهی با نوبخت و در ماجرای اصلاحیه لایحه بودجه 95 به مجلس آمده است.

وی حتی در زمان بررسی اصلاحیه بودجه پشت سرهم امضا می‌دهد تا اینکه منتقدان اصلاح لایحه بودجه 95 در مقابل این لایحه صف‌کشی می‌کنند.

منتقدان از دهقان تا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی همه از یک چیز حرف می‌زنند و آن هم پیش خور کردن بودجه سال آینده است. 

دهقان می‌گوید: دولت قصد دارد با اصلاحیه بودجه سال 95، 75 هزار میلیارد تومان را پیش خور کند و پول بدون پشتوانه چاپ کند. 

چهار پایه حداد عادل کجاست؟ اندر مصائب همسایگی با عارف

پور ابراهیمی هم پس از مغایرت برخی مواد اصلاحیه لایحه بودجه با قانون اساسی قصد داشت همه را متوجه تیزهوشی خود کند تا اینکه لاریجانی تذکر وی را وارد نمی خواند، البته انتقادات به اصلاح لایحه 95 از زبان موافقین این لایحه به نوعی دیگری هم عنوان شد، تا اینکه لاهوتی نماینده لنگرود هم لب به انتقاد گشود. انتقادی که به یکباره مسیرش تغییر کرد و به عارف کشیده شد، لاهوتی که تصمیم دولت یازدهم در اصلاحیه لایحه بودجه سال 95 را همچون تصمیمات دولت گذشته تلقی می‌کرد در ادامه تذکر خود پای نماینده‌ای را از روی سیم برداشت.

تصور لاهوتی در حین انتقادش به لایحه بودجه در مانیتورهای صحن نقش بسته بود  به طوری که رئیس به دقت به حرفهای وی گوش می داد تا اینکه نماینده‌ای در مقابل صندلی عارف در ردیف مقابل لاهوتی ایستاد و در ادامه آنچه که در مانیتورهای صحن نقش بست نیم تنه نماینده‌ای بود که کنار صندلی عارف ایستاده و مشغول مذاکره با وی بود.

لاهوتی که از این وضعیت همسایگی با عارف به ستوه آمده بود و از رفت و آمد کنار صندلی عارف گلایه داشت سر به انتقاد طنز آمیزی زد و با صدای بلند به لاریجانی گفت: این دوستانی که جلوی صندلی دکتر عارف هستند !... این جلو را .... آقای دکتر اینجا یک صندلی بگذارید ... وی در ادامه خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی در زمان جناب آقای حداد عادل صندلی داشتیم و آن صندلی الان کجاست! خواهش می‌کنیم آن صندلی هرجا هست آن را بیاورید ما در حال حاضر روبه روی صندلی خودمان گرفتاری داریم.

وی که خنده‌ای بر لبانش بود ادامه داد: خواهش می‌کنیم این چهارپایه را کنار صندلی آقای عارف بگذارید. تا میهمانان آقای عارف برروی این صندلی بنشینند تا ماهم بتوانیم هئیت رئیسه را ببینیم، این در حالی بود که هنوز آن نماینده‌ کنار صندلی عارف همچنان ایستاده بود و لاهوتی نمی‌توانست لاریجانی را ببیند. 

چهار پایه حداد عادل کجاست؟ / اندر مصائب همسایگی با

وی مجددا به نماینده ای که کنار صندلی عارف ایستاده بود با زبان دیگری گفت: بفرمایید آقا ...! بفرمایید حاج آقا...! بفرمایید دیگر...! بفرمایید برادر من...!

در ادامه لاریجانی که مناظره گر این اتفاقات بود و همیشه حرفی از سر مزاح در آستینش دارد، لبخندی زد و سر شوخی را با عارف باز کرد.

وی خطاب به لاهوتی با خنده گفت: به نظرم تمام صحبت های آقای لاهوتی راجع به ایشان( عارف) بود که این موضوع چند لحظه ای باعث خنده حضار در صحن شد.

شایان ذکر است حداد عادل ، رئیس فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم به دلیل رفت و آمد بسیاری از نمایندگان در آن مجلس، چهارپایه ای را به شکل و رنگ میز و صندلی نمایندگان داخل صحن قرار داده بود و برخی از نمایندگان در هنگام مشورت با وی، آن را از زیر میز حداد عادل برداشته و بر روی آن می نشستند. محتوای اظهارات لاهوتی درباره این مسئله بود و به نوعی می خواست ارثیه حداد به عارف برسد.


چهار پایه حداد عادل کجاست؟ / اندر مصائب همسایگی با

سفره انقلاب و حسینی ها

در ادامه حواشی صحن علنی مجلس لاریجانی از نامه فاطمه حسینی به هئیت رئیسه مجلس رونمایی کرد.

لاریجانی درباره این نامه گفت: خانم فاطمه حسینی نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس نوشته‌اند و در پی آن عنوان کردند که بنده هیچ جا نگفته‌ام سهم‌مان را از سفره انقلاب برداشته‌ایم. این موضوع به اشتباه در رسانه‌ها منتشر شده است.

وی افزود: خانم حسینی در این نامه اعلام کرده بودند در نطقی که پیش از این در صحن علنی داشتند نگفته‌اند که «ما سهم‌مان را از سفره انقلاب می‌خواهیم».

لاریجانی در ادامه رسیدگی به صحبت‌های خانم حسینی به دستور خود اشاره کرد و گفت: بنده در این رابطه به یکی از اعضای هیئت رئیسه گفتم تا صحبت‌های خانم فاطمه حسینی را بررسی کنند که پس از بررسی‌ها متوجه شدیم حرف ایشان درست بوده است؛ یعنی این موضوعات که مطرح می‌شود تنها اتهامی به وی است. 

چهار پایه حداد عادل کجاست؟ / اندر مصائب همسایگی با

زنگ انتخابات

اما رفته رفته از حواشی صحن علنی مجلس کاسته شد تا مجلس به دلیل انتخاب شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس غیرعلنی شود و اما پیش از آن مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار