محمدیان خبر داد؛

آغاز اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از نیمه شهریور ماه سال جاری

مدیر کل دفتر حمل و نقل گفت: طرح LEZ از نیمه شهریور ماه سال جاری در محدوده طرح زوج یا فرد آغاز خواهد شد.

آغاز اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از نیمه شهریور ماه سال جاریبه گزارش حوزه وزارت کشور گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ مهندس محمدیان مدیر کل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت : طرح کاهش کنترل آلودگی هوای شهر( LEZ ) از اول آبان ماه سال جاری برای شهر تهران اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح کاهش کنترل آلودگی هوای شهر از نیمه اول شهریورماه به صورت اسناد ارشادی انجام می شود گفت : اعمال قانونی این طرح از ابتدای مهر ماه فقط برای کنترل در محدوده طرح ترافیک و زوج یا فرد و از ابتدای آبان ماه با توجه به بروز پدیده پایداری یا وارونگی هوا در کل شهر تهران برای خودروهایی که فاقد معاینه فنی می باشند به اجرا در می آید.

محمدیان با بیان اینکه جریمه عدول از طرح کاهش آلودگی هوای شهر مبلغ 50 هزارتومان خواهد بود گفت: علت اجرای این طرح بخاطر نزدیکی به فصل پایداری جوی هوا در شهر تهران و انجام اقدامات پیشگیرانه برای کنترل حد مجاز آلایندگی خوروها و به حداقل رساندن آلودگی خودروهای متحرک است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به ایجاد زیر ساخت های لازم برای اجرای طرح LEZ گفت : طرح سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور ( سیمفا) و سامانه های هوشمند مستقر در شهرها ( دوربین های ثبت پلاک ) بخشی از این زیر ساخت ها می باشد.

مدیر کل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه اطلاعات 440 مرکز معاینه فنی در سطح کشور از طریق سامانه یکپارچه بانک اطلاعاتی موجود است گفت : بانک اطلاعات اصالت پلاک خودروها و خودروهای معاینه شده در این بانک اطلاعاتی به شماره گذاری راهور متصل و صحت اصالت پلاک خودروها دائماً بررسی شده و تقریباً دخالت عامل انسانی در این سامانه به صفر رسیده است.

وی گفت : به منظور کنترل حد مجاز آلایندگی ها ، خودرو ها در سیستم معاینه فنی به دقت کنترل می‌شود و به خودروهایی که خروجی اگزوز آنها خارج از حد استاندارد باشد، گواهی معاینه فنی داده نخواهد شد.

مدیر کل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت : تلاش ها برای کنترل آلودگی هوا شامل یک مجموعه اقدامات است و در این خصوص هیأت محترم وزیران در دوم تیرماه سال 95 برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها را ابلاغ و در این برنامه به منابع متحرکی که باعث آلودگی هوا می شوند اشاره شده و با ارائه راهکارهایی، دستگاه های اجرایی را ملزم به اجرای آن کرده است.

وی با تأکید بر اینکه جایگزینی خودروهای فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی با جدیت پیگیری می شود گفت: طرح جلوگیری از تردد موتورهای کاربراتوری و عدم شماره گذاری آنان نیز از دیگر موضوعات مطرح شده است. عمر فرسودگی خودروها مشخص و بر اساس آن ، گواهی معاینه فنی به خودرو فرسوده تعلق نخواهد گرفت.

مدیر کل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت : ما به دنبال اجرای طرحی هستیم که بتواند کمترین تبعات اجتماعی را داشته باشد و به این نتیجه رسیدیم که برای سال 95 اجرای طرح LEZ آغاز و آثار و نتایج آن سنجیده شود.

وی افزود : همه تلاش ما بر این است که انتشار آلودگی هوای شهر تهران را که بیش از 70 درصد آن مربوط به منابع متحرک است به حداقل برسانیم.

مهندس محمدیان گفت : این امکان وجود دارد که طرح کاهش آلودگی هوای شهر با توجه به امکانات موجود در دیگر کلان شهر ها نیز اجرائی شود.

مدیر کل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: در مراکز معاینه فنی خودرو شهر تهران با هماهنگی شهرداری این امکان فراهم شده تا مراجعه کنندگان بتوانند به صورت تمام وقت و در دو شیفت کاری از این خدمات بهره مند شوند و مقرر شده است این مراکز تا ساعت 24 هر روز خدمات خود را ارائه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار