شعارهای فرهنگی-اجتماعی انتخاباتی روحانی که محقق شدند

حماسه سیاسی انتخابات 92 وعده های مهمی را در تاریخ ثبت کرد که هفت تا از مهم ترین وعده های فرهنگی اجتماعی آن را دولت تدبیر و امید توانست اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار  دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حماسه سیاسی انتخابات 92 وعده های مهمی را در تاریخ خود ثبت کرد، این وعده ها شامل موضوعاتی چون بهبودی اوضاع اقتصادی، سیاسی اجتماعی و... را در بر می گرفت که به مناسبت هفته دولت، با مروری بر سخنرانی‌های روحانی در سه هفته موعد تبلیغات انتخابات، هفت تا از مهم‌ترین وعده‌ها و شعارهای اجتماعی و فرهنگی وی را که تاکنون محقق شده و یا در آن زمینه گشایش هایی ایجاد شده است را انتخاب کردیم.

1_ "موضوع دانشجویان خارجی نیز باید حل شود به طوری که دانشجویان دوره کارشناسی به کشور برگردند و ادامه تحصیل دهند و دانشجویان دوره ارشد و دکترا نیز مشکل مالی نداشته باشند "

هر چند هیچ الزامی برای بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل وجود نداردT اما در دولت یازدهم اعلام شد هر دانشجویی که خارج از کشور باشد می تواند با حفظ چارچوب منافع ملی کشور، وارد شود.


در همان ابتدای کار دولت یازدهم رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم، اظهار داشت: دانشجویان مقطع لیسانس حتی اگر در دانشگاههای غیرمعتبر هم تحصیل کنند می توانند در دانشگاههای غیردولتی داخل کشور به تحصیل بازگردند و یا پردیسهای خودگردان که بهترین مرکز آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است، می توانند در آنجا تحصیل کنند.


الوعده وفا!/ 7 شعار فرهنگی-اجتماعی انتخاباتی روحانی که محقق شدند


2_ " من معتقدم در ابتدا باید انقلابی در سینما به وجود آید. من نمی‌بینم چیزی از سینما باقی مانده باشد امروز مردم از رسانه‌های دیگر در حال دیدن فیلم‌های ایرانی هستند بیاییم سینما را به اهالی و آنانی که هنرمند و فیلم‌ساز هستند واگذار کنیم"

افزایش تعداد مخاطبان سینما در دولت یازدهم نشان از این مهم دارد که در سه سالی که از فعالیت مدیریت سینمایی در این دوره می گذرد، شاهد آشتی مخاطبان با سینما و تداوم روند رو به رشد مخاطبان در سال های اخیر بودیم. 

بحث درباره سلیقه سازی برای مخاطبان در دولت های مختلف از طریق سیاستگذاری های متفاوت، بسیار گسترده است و نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد. در دولت یازدهم یکی از دغدغه ها در عرصه سینما، افزایش مخاطبان بود. این دغدغه در حالی به عنوان یک اولویت قرار گرفت که هنوز امکان اکران همزمان آثار سینمایی در تهران و شهرستان ها وجود نداشت و بسیاری از آثار سینمایی با فاصله زمانی بسیار زیاد در شهرستان های مختلف و در سالن های مندرس اکران می شدند. 

الوعده وفا!/ 7 شعار فرهنگی-اجتماعی انتخاباتی روحانی که محقق شدند

تلاش برای تجهیز همه سالن های سینمایی به سیستم دیجیتال از طریق مؤسسه سینماشهر به عنوان بازوی اجرایی سازمان سینمایی در امور زیرساختی در دستور کار قرار گرفت و این مهم با بودجه بیش از 10 میلیارد تومانی وزارت ارشاد به سرانجام رسید.

ایجاد اکران همزمان فیلم های سینمایی در تهران و شهرستان ها موجب افزایش تعداد مخاطبان شد به گونه ای که در سال 93 سینمای ایران با رشد قابل توجه مخاطبان و میزان فروش نسبت به سال های 91 و 92 روبرو بود.

اکنون تعداد سالن های فعال سینما در مقایسه با دولت پبشین از 212 سالن فعال به 349 سالن فعال در دولت یازدهم رسیده است و همه این سالن های سینمایی به سیستم پخش 'دیی سینما' (دیجیتالی) مجهز شده اند.


3_ "در دولت تدبیر و امید حقوق شهروندی رعایت خواهد شد و آنگاه ترکمن، سیستانی، بلوچ، ترک، کرد، عرب و همه و همه که اقوام این سرزمین هستند از لحاظ حقوقی و شهروندی با یکدیگر برابر خواهند بود"

31 شهریور سال 92 مقرر شد منشور حقوق شهروندی تهیه شود. پس از سه ماه فعالیت شبانه روزی مصادیق حقوق شهروندی بر اساس احکام و آموزه های اسلامی، اسناد بین المللی و حقوق شهروندی در دیگر کشورها تهیه شد. متن اولیه با رویکرد عمومی و استفاده از نظرات کارشناسی آماده و آذرماه 92 در گزارش صد روزه رییس جمهوری در اختیار عموم مردم قرار گرفت که بر اساس آمار با موافقت 94 درصدی مردم مواجه شد.

82 عنوان آموزشی را با توجه به نیازهای عمومی و اختصاصی هر دستگاه یا استان کشور احصاء شده و طی تفاهم نامه ای دوره های آموزشی حقوقی برای مدیران استانها و دستگاههای اجرای برگزار شد.

از سوی دیگر دبیرخانه هیأت مرکزی نظارت بر حفظ حقوق شهروندی قوه قضائیه نیز در زمینه آموزش همگانی و تخصصی در حوزه حقوق شهروندی، اقدامات متعدد، مؤثری از جمله روش تهیه مجموعه های آموزش حقوقی تلویزیونی، پیش­ بینی مواد درسی لازم جهت مقاطع مختلف تحصیلی، ارائه خدمات مشاوره­ای و حمایت از پایان­ نامه­ ها و پژوهش­ها درخصوص حقوق شهروندی، برگزاری دوره های آموزشی جهت قضات و کارمندان قوه قضائیه انجام داده است.

ارائه خدمات، روانشناسان، مددکاران و حقوقدانان در دفاتر و کلینیک‌های حقوق شهروندی نیز از دیگر خدمات دولت در حقوق شهروندی است.


4_"آن وقت که فضای فرهنگی و سیاسی شد و فضای امنیتی به انزوا فرستاده شد، زندان‌های ما خلوت می‌شود"

در سال گذشته دولت در زمینه زندان ها به آمار رو به پیشرفتی دست پیدا کرد از جمله کاهش ورودی زندانیان در سال گذشته که در این مدت این آمار با 12.5 درصد کاهش مواجه شد، 

الوعده وفا!/ 7 شعار فرهنگی-اجتماعی انتخاباتی روحانی که محقق شدند

478 هزار و 819 نفر ورودی زندانی ها در سال 94 داشتیم که این آمار نسبت به سال قبل آن 70 هزار نفر کاهش داشته است. همچنین تعداد زندانیان خروجی در سال 94 حدود 228 هزار و 265 نفر بوده که این آمار کمتر از نیم درصد نسبت به سال 93 رشد داشته است.

5_"نباید در انتشار کتاب زیاد در ممیزی‌ها سخت‌گیری شود. نظارت را می‌شود بعد از چاپ نیز صورت داد زیرا چاپ‌های اول عموماً کم‌تیراژ هستند"

تا پایان سال ٩٣، مجوز ٨٤ هزار و ٢٧٧ عنوان کتاب در دولت یازدهم صادر شد و روند صدور مجوز کتاب آسان شد به نحوی که می توان تا دو هفته مجوز چاپ کتاب را دریافت کرد.

زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد حوزه نشر با چالش‌هایی مواجه بود. از جمله این چالش‌ها می‌توان به مواجهه با اعتراضات ناشران و نویسندگانی که آثارشان در دوره قبل، بنا به دلایلی مشروط شده بود (حدود 650 اثر) اشاره کرد. رسیدگی به این اعتراضات یک چالش بسیار بزرگ بود که مسئولان فرهنگی پاسخگویی به آنها را در دستور کار خود قرار دادند. این آثار اکنون در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در حال بازبینی هستند.

دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید فعالیت‌های خود آیین‌نامه ممیزی را بازبینی کرد که پس از بررسی در کارگروه در اختیار ادارات ارشاد استان‌ها قرار گرفت.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم، فرآیند ممیزی با سرعت بیشتری انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که میانگین زمان بررسی و اعلام نتایج در این دوره، به 25 روز کاهش یافته است. مصوبه دیگر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، تشکیل کارگروه‌‌های کارشناسی در مراکز انتشاراتی‌ است. این فرایند به مشارکت تعداد بیشتری از ناشران سراسر کشور در حوزه ممیزی کتاب کمک شایانی می‌‌کند. همچنین شیوه‌نامه تشکیل کارگروه‌های کارشناسی در استان‌ها تدوین شد.


6_"در دولت تدبیر و امید حقوق اجتماعی زنان همانند حقوق اجتماعی مردان خواهد بود و در هر خیابان و کوچه مکان ناامن براتی دختران و زنان نخواهد بود"

در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توفیقات فراوانی داشت و در حوزه زنان و خانواده نیز برنامه هایی اصولی برای این بخش را شاهد بودیم.

تدوین و لحاظ ماده 31 در لایحه احکام برنامه ششم و تدوین سند راهبردی برنامه ششم در موضوع زنان و خانواده، اجرای طرح نظام هماهنگ توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با همکاری دستگاههای ذیربط (مبتنی بر پایلوت شهرری)، تهیه و ارائه بسته سیاستی – اجرایی اشتغال پایدار زنان به شورای عالی اشتغال با تأکید بر دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار و اقدام به تدوین بسته جامع حمایتی زنان شاغل با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از نمونه اقدامات دولت در زمینه زنان و خانواده بود که در 51 بند از سوی دولت تشریح شد.


7_ "در دولت تدبیر و امید برای آذربایجان شاهد تأسیس فرهنگستان زبان و ادب آذری در شهر تبریز خواهیم بود"

دولت تدبیر و امید تاسیس فرهنگستان زبان ترکی آذری را وعده داد ولی به‌جای آن بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان را افتتاح کرد.

رییس جمهور کشورمان در آیین افتتاح این نهاد فرهنگی گفت: با افتتاح بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان وعده ای که در سفر استان به مردم داده شده بود، جامه عمل پوشید. 

الوعده وفا!/ 7 شعار فرهنگی-اجتماعی انتخاباتی روحانی که محقق شدند



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار