افزایش آمار کتابهای منتشر شده به چه قیمت؟

برخی از نویسندگان با هدف افزایش آمار کتابهای منتشر شده خود، یک کتاب را با چند عنوان به دست چند ناشر می سپارند.

کامران شرفشاهی، مدیر مسئول انتشارات «تجلی مهر» در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه برخی از نویسندگان با هدف افزایش کتاب‌های منتشر شده‌ خود، یک کتاب را با عناوین مختلف به دست چند ناشر می‌سپارند، اظهار داشت: کار این نویسندگان نوعی تخلف است و شأن پدیدآورندگان محصولات مکتوب فرهنگی را زیر سؤال می برد.

وی افزود: به نظر من ناشران برای مقابله با تخلف این نویسندگان، باید در زمان انتشار کتاب اشراف کاملی بر آثار نویسنده داشته باشند و متن آمده در کتاب را با متن آثار دیگر وی مقایسه کنند.

مدیر مسئول انتشارات «تجلی مهر» گفت: ناشران، کتابفروشان و مردم باید هوشمندانه با اقدامات سودجویانه برخی از افراد مقابله کنند؛ زیرا در صورتی که چنین مقابله‌ای انجام شود، این افراد مجال زندگی نخواهند یافت.

شرفشاهی ادامه داد: هم اکنون بازار کتاب و در کل جو فرهنگی ما راکد است. به هر حال این مشکلی است که نه تنها گریبان نشر را گرفته بلکه در همه عرصه ها دیده می شود.

وی تصریح کرد: در گذشته نشاط فرهنگی بیشتری بر جامعه حاکم بود و امروز شاهد آن هستیم که سازمان ها و نهادهایی که متولی فرهنگ هستند، بسیار کند حرکت می کنند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر افزود: هم اکنون ما به لحاظ کمی و کیفی شاهد رکود چشمگیر عرصه نشر هستیم.

شرفشاهی گفت: وجود ناهنجاری از پیامدهای اوضاع نابسامان اقتصادی است و هنگامی که ما رشد اقتصادی نداشته باشیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که ناهنجاری ها روز به روز افزایش پیدا کنند. البته با توجه به ضعف مدیریت فرهنگی در جامعه، این عرصه از دیرباز نابسامان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شرایط به گونه ای باشد که مدیریت فرهنگی، مدیریتی هوشمند باشد، شاهد سودجویی برخی از افراد در عرصه نشر نخواهیم بود. 

یادآور می شود؛ هم اکنون برخی از افراد به صورت غیر مجاز و زیرزمینی دست به انتشار کتاب هایی  می زنند که به نوعی آنها را سرقت کرده اند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.