ایران به جایگاه دوم دنیا از لحاظ رشد کمیت علم دست یافت

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) گفت: ایران از لحاظ رشدکمیت علم جایگاه دوم را در دنیا کسب کرد.

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی آی.اس.آی در تاریخ دوم شهریور ماه سال 1395 و مقایسه کمیت تولید علم 25 کشور دنیا (که بیشترین کمیت تولید علم را در سال های 2014 و 2015 میلادی داشته اند)، نشان می دهد که ایران از لحاظ رشد کمیت تولید علم در سال 2015 نسبت به سال 2014 با یک پله صعود به جایگاه دوم دنیا دست یافت.

دهقانی اظهار داشت: 25 کشور دنیا با بیشترین میزان کمیت تولید علم شامل آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، کانادا، هند، استرالیا، اسپانیا، کرهجنوبی، برزیل، هلند، روسیه، سوئیس، ترکیه، لهستان، ایران، سوئد، تایوان، بلژیک، دانمارک، اسکاتلند و اتریش هستند.

سرپرست ISC با بیان اینکه ایران در سال 2014 میلادی تعداد 31 هزار و931 مدرک در معتبرترین مجلات دنیا منتشر کرد که این رقم در سال 2015 به 35 هزار و 616  مورد رسید، گفت: هرچند که ارقام در پایگاه های استنادی به صورت مرتب روزآمد می شوند اما با اطلاعات سال های گذشته نسبت به سال های جاری تغییرات کمتری دارند. دلیل این امر، تاخیر در انتشار و نمایه سازی مدارک در این پایگاه ها است. 

به گفته وی، اطلاعات سال 2016 در پایگاه های استنادی هنوز تکمیل نشده و اطلاعات سال 2015 نیز همچنان در حال تکمیل است.

ایران به جایگاه دوم دنیا از لحاظ رشد کمیت علم دست یافت

دهقانی افزود: اطلاعات استخراج شده در تاریخ دوم شهریور ماه 1395 از پایگاه استنادی (آی.اس.آی) نشان می دهد که ایران در سال 2015 نسبت به سال 2014 حدود 11.5 (یازده و نیم) درصد رشد داشته که بعد از روسیه بالاترین میزان رشد کمیت تولید علم در دنیا را تجربه کرده است. 


ایران به جایگاه دوم دنیا از لحاظ رشد کمیت علم دست یافت
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه روسیه با یک رشد حدود 18 درصد در رتبه نخست دنیا از لحاظ رشد کمیت تولید علم قرار دارد، ادامه داد: بعد از ایران، کشورهای برزیل، استرالیا، لهستان و ترکیه بیشترین میزان رشد کمیت تولید علم در سطح بین المللی را داشته اند، این کشورها بین 9 تا 11 درصد رشد را تجربه کرده اند.

دهقانی یادآور شد: هر چند انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین المللی نشان از قدرت علمی اعضای هیات علمی کشور دارد، اما بر اساس سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد توسعه علمی است؛ لذا توجه به سایر ارکان تولید علم شامل دیپلماسی علمی، کیفیت تولیدات علمی و اثرگذاری فناورانه و نوآورانه از عوامل بسیار با اهمیتی هستند که نباید نادیده گرفته شوند. به هر ترتیب مهمترین مسئله حال حاضر کشور هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای جامعه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار