افراد با تیروئید پرکار مواظب چشمان خود باشند

یک متخصص چشم گفت: پرکاری تیروئید و واکنش های خود ایمنی در بافت حدقه چشم باعث بروز اگزوفتالمی چشمی می شود.

محمد کی پور متخصص چشم در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: بیماری اگزوفتالمی به بیرون زدگی غیر طبیعی چشم از حدقه مترادف است و به علت افزایش حجم بافت در پشت چشم بروز پیدا می کند.

این متخصص درباره عوامل بروز این بیماری افزود: عوامل عروقی، التهابی، عفونی و یا ایجاد ضربه می تواند به بروز این ناهنجاری منجر شود. 

وی عنوان کرد: بیماری پرکاری تیروئید از شاخص ترین و شایع ترین دلایل این بیماری بشمار می رود و در اثر برانگیختن یک واکنش خود ایمنی در بافت حدقه چشم بروز می یابد و چشم، چربی و همچنین عضلات خارج چشمی را تحت تاثیر قرار می دهند که لنفوسیت ها، پلاسما و مانتسل ها در این فرایند مشارکت دارند .

کی پور افزود: تراوش کردن آب و تشکیل بافت فیبروز نیز بر حجم محتویات حدقه چشم می افزاید، همچنین ایجاد اختلال در لایه فیلم اشکی و عدم تامین رطوبت کافی به خشکی چشم و کاهش دقت و سهولت دید می انجامد .

وی ادامه داد:کاهش بینایی و نیز اختلال در قابلیت دید رنگ و محدودیت در میدان بینایی از دیگر عوارض بارز این ناهنجاری بشمار می رود.

کی پور تصریح کرد: با توجه به شدت و وخامت عوارض اگزوفتالمی باید درجات آن در معاینات دوره ای و تحت نظر متخصصین مورد ارزیابی مستمر قرار گیرند که سنجش بینایی و ارزیابی میزان بینایی و حرکات خارج چشمی در زمره معاینات متدوال در این بیماری قلمداد می شود.

وی ادامه داد: درافرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند درمان با استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی انجام می شود.

این متخصص چشم بیان داشت : استفاده از قطره های اشک مصنوعی در پیشگیری از عوارض خشکی چشم در مبتلایان موثر است، همچنین پرهیز از استرس و استفاده از نوشیدنی های حاوی کافئین نیز می تواند از تشدید عوارض اگزوفتالمی تا حدودی پشگیری کند.

کی پور افزود: در صورتی که افراد به ضایعات قرنیه ای حاد دچار شوند حتما استفاده از تدابیر اورژانسی در اسرع وقت اولویت دارد، تنظیم زمان خواب ، پرهیز از استرس و نوشیدنی های کافئین دار روند درمان را تسریع می بخشد. 

وی یادآور شد: مبتلایان به علت شدت و گستردگی عوارض این ناهنجاری باید تحت معاینات دوره ای قرار بگیرند و پارامترها و شاخص هایی نظیر حدت و وضعیت بینایی ، دامنه ی حرکات خارجی چشمی ، دامنه میدان دید و همچنین معاینات عصب بینایی  باید بصورت مداوم صورت گیرد تا عوارض ناگوار احتمالی تحت کنترل باشد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.