راه ناهموار دیالیز در پیچ و خم بدهی بیمه ها

فوق تخصص نفرولوژی بیان داشت: عدم پرداخت به موقع هزینه های دیالیز، ادامه درمان را با مشکل مواجه کرده است.

محسن نفر فوق تخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پیشرفت های حوزه دیالیز کشور، گفت: تعداد نفرولوژیست های قبل از انقلاب بیش از 5 نفر نبوده و بیماران متقاضی دیالیز حتما باید به تهران مراجعه می کردند در حالیکه امروزه، وجود بیش از 25 هزار بیمار دیالیز با بیش از  400 مرکز دیالیز و 300 نفرولوژیست حاکی از سیر صعودی پیشرفت های این حوزه  است.

وی دیالیز را نوعی درمان مداوم خواند و تصریح کرد: با توجه به رایگان بودن خدمات دیالیز، اما بعضاً بیماران به خاطر هزینه های بالای برخی داروها و درمان های خاص آن، متحمل هزینه هایی می شوند.

این فوق تخصص کلیه با تاکید بر حمایت از تولید تجهیزات داخلی مثل «ست و صافی» دیالیز برای افزایش کیفیت این محصولات، بیان داشت: تحت پوشش بودن تمامی هزینه های دیالیز توسط بیمه های دولتی را می توان از عمده ترین مشکلات این حوزه برشمرد چرا که  با توجه به هزینه های سنگین درمان دیالیز، بیمه ها بدهی هایی تا 8 ماه به برخی از مراکز درمانی دارند.

وی با بیان اینکه عدم پرداخت به موقع هزینه ها توسط بیمه، سد بزرگی برای بالا بردن کیفیت تجهیزات محسوب می شود، تصریح کرد: تخصیص بودجه بیشتر به بیمه ها و پرداخت مطالبات آنها از طرف دولت، راهکار اصلی حل مشکلات بخش دیالیز کشور بوده و با وجود هزینه های سنگین این حوزه، واگذاری آن به بخش خصوصی اشتباه است.

نفر دولتی بودن دیالیز را دلیل اصلی حفظ کیفیت آن در حال حاضر دانست و ادامه داد: در صورت واگذاری دیالیز به بخش خصوصی به دلیل پرهزینه بودن و عدم سوددهی کافی این درمان، شرکت های خصوصی درصد واردات تجهیزات ارزان از دیگر کشورها برآمده که در این شرایط با کاهش کیفیت دیالیز مواجه می شویم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار