سرطان پروستات در کمین مردان سالمند/ آقایان، این آزمایش را فراموش نکنند

نایب رییس انجمن اورولوژی ایران گفت: در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام سرطان پروستات، به طور کامل می توان آن را از بین برد.

غلامرضا پورمند نایب رییس انجمن اورولوژی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرطان پروستات را شایع ترین سرطان در بین مردان بالای 80 سال عنوان کرد و افزود:در اروپا، آمریکا و اقیانوسیه که آمارهای دقیقی درخصوص شیوع بیماری های دارند، پروستات در آقایان رتبه اول و یا دوم را به خود اختصاص داده است.

وی بروز سرطان پروستات را در سنین پایین تر نیز شایع دانست و تصریح کرد: در صورت تشخیص زودهنگام این نوع سرطان در مراحل اول می توان آن را به طور کامل ریشه کن کرد اما با گسترش طبیعی تومور به نواحی اطراف پروستات درمان بسیار سخت می شود. 

نایب رییس انجمن اورولوژی ایران با توصیه بر انجام تست PSA در مردان بالای 50 سال به صورت مرتب برای تشخیص سریع، بیان داشت: به طور کلی در جامعه بین المللی اورولوژی بحث سرطان ها بسیار مورد توجه بوده و در کنگره ها نیز بخش زیادی از برنامه های علمی را به این موضوع اختصاص می دهند. 

وی با اشاره به شیوع بیشتر سرطان مثانه نسبت به پروستات بر اساس آمارها، ادامه داد: سرطان مثانه به دلیل بروز سریع نشانه ها و در نتیجه مراجعه بیمار، این نوع سرطان به سرعت تشخیص داده شده و به نظر شایع تر می آید. 

پورمند یادآور شد:  تشخیص سرطان های پروستات با تست های آزمایشگاهی امکان پذیر بوده و در صورت تشخیص پس از بروز علائم آن دیر و درمان آن نیز بسیار پیچیده تر می شود؛ از این رو توصیه می شود تست های PSA به طور سالیانه انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار