لاریجانی در دوازدهمین کنگره سراسری جامعه اسلامی مهندسین:

وظیفه اصلی دولتمرد، پیشرفت کشور است/قبیله‌گرایی مشکلی حل نمی‌کند/باید وزن تشکل‌ها را در انتخابات بالا ببریم



رئیس مجلس گفت: اگر مدیریت سیاسی، جزو مهم‌ترین امور کشور است لذا باید برای آن زحمت کشید، قبیله‌گرایی مشکل را حل نمی‌کند.


وظیفه اصلی دولتمرد، پیشرفت کشور است/قبیله‌گرایی مشکلی حل نمی‌کند/باید وزن تشکل‌ها را در انتخابات بالا ببریمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در دوازدهمین کنگره سراسری جامعه اسلامی مهندسین شرکت کرد. 

وی در سخنانی، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت شهید رجایی و باهنر اظهار داشت: امیدواریم نسل امروز کشور به این دو الگو تأسی کرده و مسیر آنان را به درستی درک و دنبال کنند.

وی خطاب به حاضرین همایش تصریح کرد: شما از جریان‌های سیاسی هستید که با تبعیت از ملاک‌هایی چون امام راحل و مقام معظم رهبری حرکت کرده‌اید و امروز کشور ما وارد شرایط است که باید به امور سیاسی توجه ویژه‌ای ورزند.

لاریجانی  با تأکید بر لزوم توجه امر سیاسی اظهار داشت‌: در اوایل انقلاب اسلامی رهبران حزب جمهوری اسلامی با نقش آفرینی شهید بهشتی اساس یک جریان سیاسی را به وجود آوردند که مولفه‌ها و دغدغه‌هایی داشت.

رئیس مجلس ادامه داد : بنی صدر اوایل انقلاب حزب را قبول نداشت و آن را می‌کویبد اما خودش دفتر هماهنگی با مردم را تشکیل داده بود که کارکرد حزبی داشت.

وی با بیان اینکه غالبا تشکل ها در کشور ما حالت شکلی یافته و در نزدیک انتخابات جوشش دارد گفت: این تشکل‌ها یک عقبه ای را فراموش کردند و آن افرادی که در رأس امور قرار می‌گرفتند حالت همه کاره بودن به آنها دست داده و احزاب را فراموش کرده است.

لاریجانی تأکید کرد: در وهله اول باید بدانیم که امر سیاسی برای جه خلق شده و به وجود آمده است و این یک سوال بنیادین خواهد بود، کانت می‌گوید هیچ امری مشکل تر از امور سیاسی نیست.

رئیس مجلس اذعان داشت: یک فرد سیاسی با نیروهای صاحب عقل و اراده طرف است لذا باید طوری عمل کند که بر روی فکر و عقل آن‌ها تأثیر بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه اداره اجتماع نیاز به افراد نخبه دارد که راه را برای مردم مشخص کنند، گفت: این نخبگان باید فرهنگ را تعالی بخشیده و استقلال کشور را حفظ کند و همچنین زمینه را برای آبادانی، امنیت و ارتقا در همه وجوه به وجود بیاورند.

لاریجانی در ادامه افزود: هویت ملی دینی و استقلال مردم باید توسط نخبگان سیاسی حفظ شود و مراودات ما با کشورهای دیگر بر اساس عزت حرکت کند لذا ما نیاز به ساز و کارهایی مناسب برای رسیدن به این اهداف داریم.

رئیس مجلس تأکید کرد: احزاب در کشورها منشأ تربیت نیرو هستند و به قول خودشان دولت در سایه داشته و کادر تربیت می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست، بیان داشت: وظایف یک دولتمرد در امور سیاسی گاهی با مسائل دیگر خلط می‌شود، وظیفه اصلی یک دولتمرد پیشرفت کشور است 

لاریجانی اظهار داشت: یک عنصر سیاسی در سطوح مختلف که به وجود می‌آید وظیفه دارد کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد اما اینکه آن دولتمرد شروع به نظریه‌پردازی می‌کند وظیفه یک مقام مسئول حکومتی و اجرایی نیست.

رئیس مجلس ادامه داد: نه اینکه رفتار این دولتمرد باید پیامبرگونه باشد بلکه از وی می‌خواهیم تنها اوضاع کشور را آباد کند و مردم مولفه‌های پیشرفت را دیده و امنیت داشته باشند.

وی گفت: اگر شما (دولتمرد) مشغول امور دیگری هستید نشان می‌دهد که مسیر را اشتباهی رفته‌اید.

لاریجانی با اشاره به اینکه مدیر سیاسی برای اداره کردن کشور و ایجاد امنیت خلق شده است، گفت: اگر آن مدیر، کارهای دیگری کرده و به این امور توجه نکند و از سازوکارهای دیگری استفاده کند که کشور را به مسیر دیگر ببرد، نمی‌تواند اعلام کرد که این مدیر دولت، موفق است.

رئیس مجلس ادامه داد: مدیر موفق، تعریفی دارد؛ همانطور که وضعیت اقتصادی را باید در آمارها دید.

وی بیان داشت: سرانه تولید داخلی، معیاری برای سنجش است که ما از میان 185 کشور، رتبه 94 هستیم که این، بیانگر آن است که ما در این زمینه نقص داریم.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: در زمینه آزادی اقتصادی، در میان 178 کشور در مقام 171 هستیم یعنی جز پایین‌ترین رتبه‌ها بوده‌ایم و رقابت در کشور ما کم است.

رئیس مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری، سیاست‌های اصل 44 اقتصادی را به خوبی تبیین و اعلام کردند بیان داشت: حال باید پرسید آیا این سیاست‌ها به درستی اجرا شد؟ واحدهایی که باید بیاید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، به عنوان بدهی به قسمت‌های دیگری بخشیده شدند.

وی ادامه داد: دولت به یک وزارتخانه‌ای بدهکار بود و به جای این بدهی، نیروگاهی در اختیار وی قرار داد. واحدهایی هستند که یک پایشان در حکومت و پای دیگری در بخش خصوصی فعال هستند و نمی‌گذارند رقابت به وجود بیاید.

لاریجانی تأکید کرد: در زمینه نرخ بیکاری، میان 104 کشور، در رتبه 82 هستیم.

رئیس مجلس افزود: همچنین در زمینه نرخ تورم، در میان 188 کشور، ما 180 هستیم. ما تقریباً در همه دوره‌ها طی این سی سال، در زمینه نرخ تورم، بیشتر دو رقمی بوده‌ایم. می‌گویند دو رقمی برای تحریم‌ها است اما ما در زمان‌هایی بوده که وضعمان خوب بود اما باز نرخ تورممان دو رقمی بود لذا مشی اقتصادی ما خراب است.

وی گفت: از حیث سهم سرمایه‌گذاری خارجی، در میان 181 کشور، 164 هستیم لذا در زمینه جذب سرمایه‌گذاری هم دارای مشکل هستیم و از بین 178 کشور 160 هستیم. این که مردم ترجیح می‌دهند سرمایه را در جایی سرمایه‌گذاری کنند که زود نتیجه دهد، تنها به دلیل وجود یک دالان بروکراتیک در کشور است.

لاریجانی با تأکید بر همکاری صنعت و دانشگاه تصریح کرد: این دو حوزه باید به هم گره خورده و کاوش‌های دانشگاهی باید نیازمندی‌های تولید را رفع کند و تولید هم خود را مدیون دانشگاه بداند که ما در این زمینه، در میان 140 کشور، در رتبه 102 قرار داریم.

رئیس مجلس اظهار داشت: از دیدگاه حقوق مالکیت معنوی نیز در میان 140 کشور، در رتبه 130‌ام هستیم. بر همین اساس، کارآفرینان ما نگرانی‌هایی دارند.

وی ادامه داد: البته در برخی زمینه‌ها ما پیشرفت داشتیم؛ اما به دلیل آنکه برخی مدیران، گاهی سهل گرفته و درست مدیریت نکردند  مشکلاتی هم داریم.

لاریجانی اظهار داشت: از لحاظ شفافیت در سیاست‌های دولت، میان 140 کشور در رتبه 115‌ام قرار داریم. ابتدایی‌ترین کار این است که برای سرمایه‌گذار، سیاست‌ها شفاف باشد اما سیستم بروکراتیک مشکلاتی دارد.

رئیس مجلس، با اشاره به موضوع انحراف از بودجه عمومی نیز تصریح کرد: در میان 140 کشور، در رتبه 73  هستیم که این بدان معنا است که در زمان تدوین بودجه واقعیت‌ها در نظر گرفته نشده است؛ حال اگر ده درصد بودجه مصوب بالا یا پایین داشته باشد، مشکلی نیست.

وی افزود: با بررسی برنامه و بودجه طی چند سال گذشته، مشاهده می‌کنیم که برنامه‌ها زیر 50 درصد اجرا شده‌اند پس نشان می‌دهد ما یک مشکل اساسی در این زمینه داشته‌ایم؛ یا برنامه واقع‌بینانه نبوده و یا اینکه مجریان آن‌ها ملتزم به اجرای قانون و برنامه نبوده‌اند.

لاریجانی گفت: اگر کسی در رده‌های بالای کشور به قانون کاری نداشته باشد، در سطح پایین هرج و مرج کامل به وجود می‌آید.

رئیس مجلس تأکید کرد: در جذب استعداد نیز میان 140 کشور، در رتبه 134ام هستیم که این نشان می‌دهد کارآفرینی منزلت خود را از دست داده است.

وی گفت: در زمینه جمعیت شهری هم در میان 216 کشور 12ام کشور هستیم که امر مایه تأسف بوده و نشان می‌دهد امروز حدود هفتاد درصد مردم در کشورمان در شهرها زندگی می‌کنند و این امر، بیانگر نبود چرخه اقتصادی مطلوب در روستاها است.

لاریجانی با بیان اینکه وضع کشور نشان می‌دهد مدیریت سیاسی ما دچار مشکل است، گفت: گروهی که در رأس مدیریت سیاسی قرار می‌گیرد یا کادر درستی ندارد یا با وظیفه آشنا نیست و یا آنکه تلقی اشتباهی از جایگاه خود دارد. ما افراد و مدیرانی را داشته‌ایم که در جایگاه مهم سیاسی قرار گرفته‌اند و رهنمودهایی به کشورهای دیگر داشته‌اند اما در کشور درست کار نکرده‌اند.

رئیس مجلس ادامه داد: این افراد، یا تنها به یک بخش توجه کرده‌اند و وجه دیگر را ندیده‌اند. ما در امر سیاسی، یا بی‌دقتی کرده‌ایم و یا سهل‌اندیشانه از کنار آن گذشتیم.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت سیاسی، جزو مهم‌ترین امور کشور است لذا باید برای آن زحمت کشید. قبیله‌گرایی مشکل را حل نمی‌کند. فرض کنید ما همه با ادعای اینکه اصولگرا هستیم جمع شویم و بخواهیم کاری انجام دهیم.

لاریجانی اذعان داشت: باید دید در اداره کشور، تا چه میزان کاربلدیم و چه میزان برنامه داریم؟

رئیس مجلس، با تأکید بر اینکه وجود تشکل‌ها در کشور یک امر ضروری است گفت: باید قبول کنیم در حکومت اسلامی که در رأس آن ولایت فقیه قرار دارد، مردم‌سالاری نیز در نهاد این حکومت یک امر جدی است؛ لذا باید سطحی از نخبگان را به روز کنیم و ورزیدگی علمی برای آن‌ها به وجود بیاوریم.

وی تأکید کرد: مسئولان باید بدانند زمانی که در رأس امور قرار می‌گیرند، وزارتخانه اکابر نیست که بخواهند تازه امور را یاد بگیرند. تشکیلات در کشور باید دو مقوله مهم داشتن برنامه و تقویت کار در مسائل استراتژیک را داشته باشد.

لاریجانی ادامه داد: در اداره درست کشور باید از همه افراد باهدف استفاده کرد و حتی ممکن است در اداره کشور از اقلیت‌ها نیز استفاده نمود. مهم، کاربلد بودن است.

رئیس مجلس تصریح کرد: اگر بخواهیم تشکل‌ها را در کشور ساماندهی کنیم باید افراد مسلکی تربیت کرد تا زمینه‌ها را برای اداره کشور فراهم کنند. 

لاریجانی به تحولات منطقه هم اشاره کرد و گفت: من معتقدم جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از امور به ویژه موضوعات امنیتی و استراتژیک منطقه به درستی عمل کرده‌ است.

وی اذعان داشت: جریانی اکنون به دنبال تغییر منطقه است و گاهی وزرای خارجه امریکا این موضوع را لو داده‌اند اما ایران در بین کشورهای دردمند و رجال سیاسی، یک بیداری را به وجود آورد.

لاریجانی با بیان اینکه چرا عقل‌مان را در ظرف زمان قرار نمی‌دهیم، اظهار داشت: حتماً باید از تاکتیک‌های مختلف استفاده کرد، امور سیاسی ذاتاً عملگرایی را در درون خود دارد و یک تفکر سیاسی، مبناگرایی نهفته دارد.

رئیس مجلس تأکید کرد: در زمان انتخابات، بنده در مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردم باید وزن تشکل‌ها را در انتخابات بالا ببریم. اکنون در مجلس نیز بر روی قانون انتخابات فکر می‌کنیم و اگر سیاست‌های کلی ابلاغ شود، مسلماً آن را به قانون انتخابات تسری می‌دهیم.

وی ادامه داد: باید در کشور برای تشکیل احزاب قوی وقت گذاشت و بنده معتقدم حتماً حضور تشکل‌های قوی دارای مرام و مسلک در کشور مهم و ضروری است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مطمئناً با وجود نخبگان در کشور می‌توان تشکل‌های قوی را تقویت کرد و امیدوارم این تلاش، تلاش شما در این راه باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار