جای پای محکم انگلیس در سرکوب مردم بحرین؛

"صید نقاب حقوق بشر لندن" در تور رسانه‎های جهان

روزنامه گاردین با انتشار ویژه‎نامه‎ای از یک توافق محرمانه ضد مردمی بین بریتانیا و رژیم بحرین پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، باز هم طشت رسوایی یکی دیگر از مدعیان دروغین حقوق بشری در غرب از بام افتاد. سالهاست که دولتهای اروپایی در بوق تبلیغاتی نقض حقوق انسانها می‎دمند و مأمنی دنج را برای کاسبی سیاسی خود دست و پا کرده‎اند. این بار هم نقاب بشر دوستانه استعمارگر پیر در تور رسانه‎ها به دام افتاد.

کوس رسوایی لندن بر سر بازار زدند


با افزایش انتقادها مبنی بر دخالت دولت انگلیس در آموزش پلیس رژیم آل خلیفه بمنظور سرکوب شهروندان بحرینی، نهادهای حقوقی بین المللی، خبر از گسترش رسوایی‌های حقوق بشری لندن می‎دهند.

این در حالی است که به تازگی؛ روزنامه گاردین با انتشار ویژه‎نامه‎ای از یک توافق محرمانه بین بریتانیا و رژیم بحرین پرده برداشت. گفتنی است: این قرارداد ضدمردمی به تاریخ  14 ژوئن سال گذشته میلادی میان دانشکده پلیس انگلیس و وزارت کشور بحرین به امضا رسید. 

مطابق مفاد این سند، دولت انگلیس در ازای آموزش ماموران رژیم آل خلیفه برای سرکوب معترضان بحرینی، مبلغی بالغ بر 8 میلیون 500 هزار پوند دریافت کرده است.
 
پس از انعقاد این قرارداد بر علیه شیعیان بحرین، یک شرکت حقوقی خطاب به وزارت خارجه انگلیس اعتراضی را مکتوب نمود. این اعتراض با اشاره بر اینکه در توافق مذکور حقوق بشر نادیده گرفته شده است و این توافق در بردارنده‌ ابزاری کارآمد برای حفاظت در مقابل خطرات حقوق بشر نیست به ویژه اینکه جزئیات این توافق در صحن کمیسیون پارلمانی مورد بررسی و تایید قرار نگرفته است.

باید خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس دانشکده پلیس انگلیس، این دانشکده سود سرشاری را از طریق همکاری‎های پنهان بین‌المللی خود به دست آورده است. از سوی دیگر سازمان ملل با انتقاد از افزایش ظلم و ستم در حق شیعیان بحرین، خواستار پایان موج شکنجه‌ها و بازداشت‌ها در این کشور شده است. 


طی روزهای اخیر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده است، سلب تابعیت شهروندان، بازجویی‎ها، محاکمه فعالان حقوقی و سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز و متهم کردن شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرین به پولشویی، نقض آشکار حقوق بشر به شمار می‌رود. در همین راستا کارشناسان سازمان ملل ابراز می‎دارند: انحلال "جمعیت الوفاق" و تعطیلی موسسات دینی، ممانعت از برگزاری مراسم دینی و مذهبی، محروم کردن مردم از اینترنت، اعمال محدودیت و سرکوب تحصن مسالمت‌آمیز مردم در شهرک الدراز و نیز توقف سخنرانی مذهبی روحانیون بحرینی با آزادی بیان و دین و مذهب در تضاد است. 

از طرفی دیویدکای گزارش‎گر ویژه سازمان ملل در زمینه آزادی‌ بیان، مادی آندیناس رئیس گزارش‎گران تیم تحقیق سازمان ملل در زمینه بازداشت اجباری، با امضای بیانیه‎ای بر آزدای تمامی بازداشت شدگان بحرینی و برداشتن محدودیت ممانعت از سفر رهبران دینی بحرین از جمله شیخ میثم سلمان تأکید کردند. 


مخالفان بحرینی در پی اعلام همبستگی با زندانیان و تاکید بر سرنگونی رژیم آل‌خلیفه در مناطق مختلف دست به تظاهرات زده‌اند. نیروهای پلیس بحرین برای متفرق کردن تظاهر کنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. این در حالی است که معترضان بحرینی برای 68 روز متوالی در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم (از زمان بازداشت وی) نماز صبح برگزار کردند. 

بحرین قریب به شش سال است که، صحنه برگزاری اعتراضات خیابانی مردم است. شیعیان بحرین خواستار برکناری رژیم آل‌خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی هستند. تحصن مردم بحرین در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم در حالی ادامه دارد که رژیم آل‌ خلیفه همچنان بر تصمیم قبلی خود مبنی بر لزوم محاکمه این روحانی برجسته شیعی تأکید دارد.

جای پای محکم انگلیس در مرکز حکومت رژیم آل‌ خلیفه


رابرت فیسک، خبرنگار و تحلیل‎گر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مقاله‌ای نوشت: کادری که زیر نظر نهاد امنیتی"ایان استوارت ماک والتر هندرسون" کار کرده‌اند از هولناک‌ترین جلادانی هستند که در زندان‌های بحرین ایفای نفش می‌کنند. 

 فیسک خاطرنشان کرد: کارکنان هندرسون زندانیان سیاسی را در بازداشتگاه‎های اداره امنیت و اطلاعات و زندان القلعه به طور منظم شکنجه می‎کنند. نیروهای مخالف رژیم بحرین او را پشتوانه تخت و تاج عیسی بن سلمان آل خلیفه می‎دانند و چه بسا راست هم می‎گویند.

مصاحبه‎های انجام شده با زندانیان سابق بحرینی - مقیم بیروت، دمشق، قطر و لندن - حاوی دلایلی است که شکنجه و تجاوز جنسی ضد زندانیان را از بیش از یک دهه پیش در زندان‎های بحرین در دوره مسوولیت هندرسون ثابت می‎کند.


با وجود این که دولت انگلیس بارها هر گونه ارتباط با هندرسون را تکذیب کرده است؛ اما نقش افسر سابق سرویس امنیت ویژه انگلیس در بحرین همچنان معضلی برای وزارت امور خارجه است.

رابرت فیسک افزود: یک روحانی برجسته شیعه بحرینی شکنجه‎هایش به دست یک سرهنگ اردنی به نام عادل فلیفل – مترجم رسمی هندرسون- را برایم توصیف کرد. فلیلفل همچنین متهم به شکنجه یک دختر بحرینی در سال 1985 است.

یک زندانی سابق دیگر گفت در مقر هندرسون توسط یک افسر انگلیسی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است تا اسامی شیعیان مخالف رژیم عیسی آل خلیفه را فاش کند.


 هندرسون در عین حال به حدی زیرک بود که شخصا هیچ زندانی را شکنجه نمی‎کرد و در محل شکنجه‎ها نیز حضور نمی‎یافت. دفاتر کاری وی و اتاق های آرشیو واقع در طبقه چهارم اداره اطلاعات و امنیت بحرین به گونه‎ای است که گویی مربوط به یک کارمند عادی است.

همسر و منشی ویژه هندرسون نیز به گونه‎ای لباس می‎پوشیدند که زنان خانه‎دار انگلیسی لباس می‎پوشند. وی کسی بود که زندانیان را برای بازجویی به اتاق همسرش راهنمایی می کرد. 

رابرت فیسک دراین گزارش می‎افزاید: افراد هندرسون تاکتیک خود را تغییر نداده‎اند. بازداشت‎های گروهی همراه با شکنجه در شعب اداره اطلاعات و امنیت ادامه دارد. فیسک به نقل از یکی از فعالان بحرینی خاطرنشان کرد، عادل فلیفل، سرهنگ اردنی و مترجم رسمی هندرسون، سه روحانی بحرینی شیخ علی سلمان و شیخ حیدر الفکری و شیخ حمزه دیر را وادار کرد که ساعت‎ها بدون خواب یا مراقبت‎های پزشکی بایستند.

دم دراز روباه در رایانه بحرینی‎ها


در ادامه دخالت‎های دامنه‎دار دولت انگلیس در سالهای گذشته، فعالان بحرینی تأکید کردند؛ دولت بحرین با استفاده از برنامه جاسوسی یک شرکت انگلیسی، به ایمیل و رایانه فعالان نفوذ کرده است. این موضوع در کنفرانسی در لندن درباره پرونده معروف به "رسوایی بحرین گاما" که به جاسوسی الکترونیکی شماری از فعالان بحرینی مربوط می‎شود، مطرح شد.

"ادریانل امیدیس" مسؤول برگزار کننده این کنفرانس با اشاره به اینکه دولت بحرین به ایمیل و رایانه همه فعالان نفوذ کرده است، افزود: این شرکت در سال 2012 صادرات برنامه های جاسوسی به دولت را انکار کرده است و این در حالی است که جاسوسی در قانون انگلیس جرم محسوب می‎شود. اما چند ماه پیش دادگاه اداری انگلیس اعلام کرد که شرکت انگلیسی بین‌المللی "گاما" به صورت غیرقانونی، برنامه‌های جاسوسی الکترونیکی به کشورهایی مانند بحرین، اتیوپی، مصر و ترکمنستان که ناقض حقوق بشرهستند، صادر کرده است.

استقبال آل خلیفه از جمعه رستگاری با گاز اشگ آور 


اما از آخرین تحولات بحرین خبر می‎رسد، نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه برای ششمین هفته متوالی از برگزاری نماز جمعه شیعیان بحرین در 
در منطقه "الدراز" زادگاه شیخ عیسی قاسم ممانعت به عمل آوردند. این در حالی است که قریب به هفتاد روز از تحصن مردم بحرین در مقابل بیت رهبر معنوی شیعی، می‎گذرد. نظامیان بحرینی به جهت متفرق ساختن جمعیت معترض  و نمازگزار با گاز اشگ آور از نمازگزاران استقبال کردند.

در راستای قیام مردم بحرین بر ضد حکومت خود‎کامه منامه، علمای دینی و نیروهای انقلابی بحرین در فراخوانی از مردم این کشور خواستند تا روز جمعه برای محکوم کردن ظلم و ستم طائفه‌ای حکومت آل‌خلیفه به خیابان‌ها بیایند. این تظاهرات با عنوان "جمعه رستگاری ۸" برگزار شد. همزمان، مناطق مختلف بحرین نیز شاهد تظاهرات شبانه مردم برای محکوم کردن ظلم و ستم طائفه‌ای و اقدامات آل‎خلیفه علیه علمای دینی بود.

در پی به راه افتادن موج بیداری اسلامی در منطقه، بحرین از سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه دیکتاتوری خلیفه است. شهروندان خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند. این درخواست‌ها با سرکوب‎گری حکومت بحرین و با همدستی برخی مزدوران کشورهای عربی از جمله عربستان روبرو شده است. البته مقامات بحرینی در راه تشدید سرکوب مردم از عناصر پاکستانی نیز بهره می‎گیرند.


چنانچه تا به امروز حمایت‎های همه جانبه انگلیس و آمریکا از نظام  دیکتاتور بحرین نبود، ما شاهد سرنگونی این رژیم در ابتدای قیام شیعیان بودیم. به هرحال دیری نمی‎پاید که خیزش مردم بحرین بر چهل سال نظام موروثی و غیر دموکراتیک حمد بن عیسی بن سلمان آل خلیفه پایان خواهند داد. ظاهرا تاریخ مصرف امیر بحرین هنوز برای حامیان غربی وی تمام نشده است. اما آنچه که نظامهایی مانند آل سعود و آل خلیفه و نیز سایر حکام عرب مرتجع به آن مبتلا هستند؛ به یقین فروپاشی همراه با رسوایی است.

گزارش از محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
رژیم آل خلیفه هم یک دولتی مثل عربستانه بلکه هم مزدورتر/این عربای خلیج فارس هیچ کدوم کفایت کشورداری رو ندارن حتی برای سرکوب کردن هم توان ندارن از اطراف جیره خور اجاره میکنن/چطور میتونن مملکت داری کنن
آخرین اخبار