120میلیون دلار صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان / اشتغال 30 هزار نفر در پارکهای علم و فناوری

وزیر علوم از 120میلیون دلار صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان و اشتغال 30 هزار نفر در پارکهای علم و فناوری خبرداد.

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش صدور محصولات شرکتهای دانش بنیان گفت: این افزایش محصولات از پارکهای علم و فناوری است چرا که از 33 پارک علم و فناوری در سال 92، امسال به 39 پارک رسیده است.

وی با اشاره به تعریف شرکتهای دانش بنیان (شرکتی که تولیدش بر مبنای دانش است)، افزود: در دنیا اتحادیه ای برای بررسی شرکتهای دانش بنیان وجود دارد و سه شرکت بزرگ ما طبق بررسی های آن در سطح منطقه، برتر شناخته شدند.

فرهادی گفت: محصولات این شرکتها باید از طریق تبدیل علم به ثروت به دست آید. میزان صادرات محصولات مربوط به شرکتهای مستقر در پارکها تاکنون به مبلغ 120 میلیون دلار رسیده درصورتی که در سال 92 این میزان به همراه محصول واحدهای فناور 14 میلیون دلار بوده است.

وزیر علوم تعداد افراد مشغول به کار شرکتهای مستقر درپارکها را بیش از 30 هزار نفر دانست و بیان کرد: حدود 70 درصد این افراد فارغ التحصیل دانشگاه هستند.

به گفته وی در دولت قبلی 22 هزار نفر اشتغال داشتند که با یک رشد هشت هزار نفری حدود30 هزار هم اکنون در شرکتهای دانش بنیان کار می کنند.

فرهادی اظهار داشت: اخیرا دولت آیین نامه مربوط به تاسیس شرکتهای دانش بنیان از سوی اعضای هیات علمی و استادان را تصویب کرده که مطابق آن استادان می توانند بخشی از زمان خود را در پارکها و شرکتها بگذرانند تا جز فعالیت علمی آنها محسوب شود.

وزیر علوم گفت: درواقع بردن تمرکز علمی به سمت شرکتهای دانش بنیان، بهترین مسیر رشد اقتصاد دانش بنیان و تولید محصول است که خوشبختانه روند روبه رشدی را از نظر تعداد پارکها و صدور محصولاتشان به خارج از کشور شاهد هستیم.

وی با ذکر مثالی درباره محصول شرکتهای دانش بنیان یادآور شد: یکی از پارکهای علم و فناوری خراسان محصولی را به منظور رفع انسداد چاههای نفتی و آبی ساخته که با رفع ایرادات مسیر آب یا نفت به وسیله تکولوژی آزاد کردن هوا با فشار، در بهینه استفاه کردن از منابع موجود بسیار موثر است .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار