باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کلید طلایی "جزیره خالدیه" در دستان حشد الشعبی و ارتش عراق/پیش به سوی فتح "موصل" + نقشه و جزئیات

ارتش و حشد الشعبی در یک عملیات سنگین توانستند جزیره ای را آزاد کنند که در تحولات میدانی عراق حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخبار این روزهای عراق متمرکز بر دو جبهه استان "الانبار" و "نینوا" بوده  که اخیرا توفیقاتی داشته است.

ارتش و حشد الشعبی  در یک عملیات سنگین توانستند جزیره ای را آزاد کنند که به اعتقاد صاحبنظران  پاکسازی این جزیره از لوث وجود داعش، در تحولات میدانی عراق بسیار حائز اهمیت است.

***مشخصات جغرافیایی  "جزیره خالدیه"

"جزیره الخالدیه" منطقه‌ای راهبردی در 23 کیلومتری شرق رمادی است. این منطقه سوق الجیشی بزرگترین شهرها در استان انبار در غرب عراق را به یکدیگر متصل می‌کند و همچنین بزرگراهی که بغداد، پایتخت عراق را به اردن متصل می‌کند، از این منطقه می‌گذرد.

کلید طلایی

جزیره خالدیه به دلیل وجود انبوه پوشش طبیعی و منازل مختلف، مکان مناسبی برای پنهان شدن تروریست های داعش بود که بعدها برخی از عناصر فراری این گروه تروریستی از "فلوجه " هم به این نیرو  پیوستند.

این جزیره از ژوئن 2014 تحت اشغال داعش بود. این منطقه همچنین مأمن اصلی تروریست‌های داعش است که در پی دو پیروزی مهم نیروهای عراقی در "رمادی" و "فلوجه"  در دسامبر 2015 و ژوئن 2016، از این مناطق فرار کردند.

در حقیقت آزاد سازی جزیره خالدیه مسیر نفوذ تروریست های تکفیری را به استان "صلاح الدین" می بندد و باعث آزادسازی نیروهایی می شود که در عملیات موصل شرکت خواهند کرد، با خیال آسوده تری عملیات پاکسازی مرکز استان نینوا را آغاز کنند.

هادی العامری دبیرکل سازمان بدر درباره اهمیت پاکسازی جزیره خالدیه می گوید: این جزیره دو بارعامل سقوط  "فلوجه" و همچنین "الرمادی" ،"کرمه" و "الصقلاویه " شده بود و از مراکز اصلی تهدید پایتخت عراق به شمار می آمد؛  زیرا اکثر فرماندهان و سرکردگان داعش در این منطقه پناه گرفته بودند.

کلید طلایی

وی افزود: ابتدا تصور می شد که تعداد عناصر موجود در جزیره خالدیه حدود 50 تا 60  نفر است، اما وقتی عملیات را شروع کردیم، متوجه شدیم که قریب یک هزار عنصر داعشی در این منطقه پناه گرفته اند و بسیاری از عملیات بمبگذاری خودروها در این منطقه طراحی می شود و نوعی مرکز فرماندهی به شمار می رود.

فرمانده سازمان بدر با تاکید بر اینکه نبرد "جزیره خالدیه" اولین جنگی است که داعش تلفات سنگین می دهد از موفقیت های حشد الشعبی ابراز خرسندی کرد.

**چند تروریست داعشی در جزیره خالدیه به هلاکت رسیدند؟

نیروهای عراقی برای آزادسازی این منطقه ناآرام دست کم 20 روز درگیر بودند و دست کم 700 تروریست داعشی  را به هلاکت رساندند.

پاکسازی این جزیره همچنین کمک شایانی به ارتش و نیروهای مردمی عراق برای تامین امنیت فلوجه و رمادی خواهد کرد و امنیت استان  "الانبار" را تاحدود زیادی تامین می کند. علی داود، رئیس شورای خالدیه در استان انبار با اشاره به شروع عملیات آزاد سازی این منطقه از دست داعش، به اهمیت استراتژیک آن اشاره کرد. داود تاکید کرد: اهمیت آزاد سازی جزیره خالدیه در این است که جاده بین المللی سریع میان بغداد و رمادی تا شهر فلوجه بازگشایی می شود. از سویی آزاد سازی جزیره خالدیه سبب ایمن ماندن غیرنظامیان ساکن شهر خالدیه از حملات تروریست‌های داعش می شود.

آزادسازی جزیره خالدیه یک گام راهبردی در جهت نابودی تروریسم در عراق است. این جزیره به اندازه ای مهم بود که آمریکایی ها اطلاعات اشتباه به نیروهای عراقی داده بودند. فرماندهان حشد الشعبی معتقدند ائتلاف ضد داعش تلاش می‌کند تا با ارائه اطلاعات غلط در مسیر عملیات پاکسازی مناطق مختلف عراق اختلال ایجاد کنند.


با آزاد سازی جزیره خالدیه نگاه ها به سمت مرکز استان نینواست. شهری که اگر آزاد شود پرونده تروریست های تکفیری داعش و جنایاتش در عراق بسته خواهد شد. 

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار