واشینگتن تایمز: رویکرد تهران پس از توافق هسته‌ای تغییری نکرده است/ تقابل‌های خطرناک ایران و آمریکا

روزنامه واشینگتن تایمز در گزارشی به تقابل‌های خطرناک ایران و آمریکا پرداخت.

واشینگتن تایمز: رویکرد تهران پس از توافق هسته‌ای تغییری نکرده است/ تقابل‌های خطرناک ایران و آمریکابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه واشینگتن تایمز، در هفته جاری چند رویارویی خطرناک میان نیروهای دریایی ایرانی و آمریکا در خلیج فارس باعث مطرح شدن پرسش هایی در خصوص اهداف تهران شد. 

بر این اساس، روز پنج شنبه یک مقام ارشد دفاعی ایران هشدار داد: نیروی نظامی ایران به هر شناور خارجی که وارد آب های سرزمینی اش شود، «هشدار» خواهد داد و با آن «مقابله» خواهد کرد. این سخنان پس از تحرکات روز سه شنبه شناورهای تندروی ایران در اطراف کشتی آمریکایی یو اس اس نیتز در تنگه هرمز اعلام شد و یو اس اس اسکوال، کشتی گشتی ساحلی آمریکا روز چهارشنبه سه شلیک هشدار انجام داد تا مانع از این شود که قایق های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انتهای شمالی این آبراه نزدیک شوند. 

مقامات پنتاگون، مدعی شدند رفتار شناورهای ایرانی «غیرحرفه ای و خطرناک» است اما این چالش در دریا، حاکی از مشکلات دیپلماتیک بزرگتری است که اوباما، آن را دستاورد زمان ریاست جمهوری خود می داند.

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات آمریکایی می گویند ایران به تعهد هسته ای خود پایبند است اما نشانه ای از تغییر رفتار در ایران مشاهده نمی شود؛ از جمله تنش های خلیج فارس، کشمکش با متحدان آمریکا در منطقه و بخصوص جنگ داخلی سوریه و یمن جملگی دلیلی بر این ادعاست. واقعیت این است که جمهوری خواهان کنگره، بابت آزمایش دو موشک بالستیک و انجام مانور نظامی در اطراف ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، عصبانی هستند. 

در ادامه این گزارش آمده است: اوضاع در ماه ژانویه وخیم‌تر شد و تهران مدت کوتاهی 10 ملوان نیروی دریایی آمریکا را که وارد آب های سرزمینی ایران شده بودند، بازداشت کرد. این مسئله حل و فصل شد اما بر سخنرانی برنامه ریزی شده اوباما، سایه افکند. برخی جمهوری خواهان مدعی هستند ایران بعد از توافق هسته ای و رفع تحریم های سال گذشته، دولت اوباما را تحقیر می‌کند.
اگرچه مقامات آمریکایی امیدوارند این توافق باعث مواجهه کمتر ایران و آمریکا شود، اما ادوارد رویس -- رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا -- در ماه ژانویه ادعا کرد ایران کماکان سیاست هایی را پیگیری می کند که باعث بی ثبات شدن منطقه می‌شود.

این گزارش می افزاید: این ماه نیز افشاگری ها در خصوص پرداخت مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به ایران در خصوص معامله انجام نشده سلاح های آمریکایی مربوط به شاه مخلوع ایران، همزمان با تبادل زندانیان ایران و آمریکا، باعث حملات تندی به اوباما شد. همچنین دریادار جان ریچاردسون روز چهارشنبه مدعی شد قضیه یو اس اس نیتز حاکی از تنش های مدام دریایی با ایران است. 

در سوی دیگر، ایران بعد از توافق هسته ای شکایت های زیادی از طرف مقابل کرده است. تهران آمریکا را متهم می کند در لغو تحریم ها، تاخیر کرده است و مانع سرمایه گذاری خارجی ها در ایران می شود. مقامات ایرانی می گویند چیزهایی که بعد از توافق نصیب ایران شده اند، ناامید کننده است. 

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران به یک خبرگزاری داخلی گفت: ماموریت شناورهای گشتی ایران، جلوگیری از تعرض به آب های سرزمینی ایران است و ما به کار خود ادامه خواهیم داد. وی بدون اشاره به رویدادهای اخیر گفت: «اگر شناور خارجی وارد آب های ایران شود، به آن هشدار می دهیم و اگر تعرض باشد، مقابله می کنیم.» با این وجود، منتقدان ادعا می کنند نیروهای نظامی ایران، عزم دولت اوباما را می سنجند. در اوایل ماه ژوئیه، پنج قایق ایرانی نزدیک یک کشتی نیروی دریایی آمریکا مانور دادند.

ژنرال جو وتل در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت: چنین رخدادهایی ممکن است به اشتباهات محاسباتی منجر شود زیرا ملوانان نیروی دریایی آمریکا، همیشه فرصت ندارند نحوه واکنش را بررسی کنند. این روزنامه مدعی شد کشتی های جنگی آمریکایی به 300 مورد اقدام شناورهای ایرانی واکنش نشان داده اند. وی ادعا کرد حدود 10 درصد از این رویارویی ها، خطرناک بوده است و در آن ها، شناورهای ایرانی با سرعت به کشتی های آمریکا نزدیک شده اند یا حتی در اطراف آن ها تمرین نظامی کرده اند. 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برخلاف سخنان تند مقامات نظامی آمریکا، در سفر خود در عربستان سعودی به این رویداد اشاره ای نکرد. 

حمایت آمریکا از نیروهای سعودی در تعرض به یمن نیز کماکان ادامه دارد و ایران پیوسته از جنبش انصارالله حمایت می کند. جان کری طی سال های تصدی پست خود، بارها از ایران بابت حمایت از حوثی های یمنی، بشار اسد و حزب الله لبنان، انتقاد کرده است.

جمهوری خواهان معتقدند انتقاد کلامی مانع ادامه سیاست‌های ایران نخواهد شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
دست گیری ملوان ها کم بود . میخوایین بیایم ناو هاتونم بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
دستگیری ملوانها و تحقیرشون کمتون بود بهتره تا بیشتر تحقیرتون نکردیم گورتون رو از خلیج فارس گم کنید برید تو همون خلیج خوکها مانور بدید خلیج‌فارس مال ماست
Iraq
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
در حریم آبهای ایران شما چه غلطی ميکنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
آمریکا دشمن دیرینه ی ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
درود بر نیروهای جان بر کف ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
الهم الشغل الظالمین بالظالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
سلام ودرود بر سپاهیان دلیر وشجاع ایران که دفاع از مرز وبوم مملکت بر عهده دارند
امریکا وامریکا پرستان بدانند که اگر گوشه چشمی به سر زمین ماداشته باشد انرا کور خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
انروزهایی که هواپیمای مسافربری و سکوهای نفتی را کشور ما را نا جوانمردانه میزدید بسر امد در صورت اشتباه باید شاهد مرگ خود و غرق ناوهایتان باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
بالاخره یه روز جنگ میشه من اماده ام وجود دارن تیری که میزنن بزنن به نظامیای ما نه اب تا اونوقت تمام پایگاه ها و ناو ها و هرچی که تو خاورمیانه و اطراف دارن موشک بارون شه هیچ اثری ازتون نمیمونه.... بعد نوبت نوکرهاتون مخصوصا سعودیا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
این امریکائیهاهم که همیشه تومحاسبات شون دچارخطامیشندموندیم چجوری به فضامیرندالبته توناساسردمدارانشون ایرانی هستندهواپیمای مسافری ماروهدف گرفتندزرزدندکه فکرکردیم نظامیه هزارگندوکثافت کاری توکشورهای مختلف کردندکفتندتومحاسبات خطاکردیم خدالعنتتون کنه خدایاکی میشه تنگه هرمزرامابسیجیان بی ترمزآشغالدونی ناوهای امریکائی بکنیم نگیدخیلی تنددارم میرم نه بخداواقعادل هربشری ازجنایات این ددمنشان ریش میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
به نظر من این شیطان پرستها آمریکایی فقط میخواهند نیروهای مارا محک بزنند به هیچ عنوان کوتاه نیایید و اگر شد درگیر هم بشویم تا فکر تجاوز به هیچ ابلیسی را ندهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
خاطای محاسباتی توسط آمریکاییها که ادعای سرآمد بودن در علم و تکنولوژی را دارند امری تعمدی است که می خواهند حساسیت نیروهای ایرانی را بسنجند لذا سپاه پاسداران بهترین گزینه را انتخاب کرده. هرکس به آذ و خاک ایران تعدی کند باید با مشت آهنین روبرو شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
امریکاییها نمی گویند برای جه به ابهای ایران تعرض می کنند که شناورهای ایران به انها اخطار دهند و به قول خودشان با اشتباه محاسباتی باعث درگیری دو کشور گردد انها تجاوز می کنند و دلیل درگیری را اشتباه محاسباتی به خورد دنیا می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
اینجا خلیج فارس هست نه خلیج خوکها یانکی ها پیش خودشان چه فکری میکنند؟!
آخرین اخبار