شهرام اقبال زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید برای کتابخوانی دیجیتال برنامه مدون داشته باشیم

باید به برنامه ریزی برای استفاده درست از فضای مجازی و کتاب های دیجیتال، اهمیت بدهیم.

شهرام اقبال زاده نویسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: زمانی که فضای مجازی فراگیر نشده بود، باید کتابخوانی را نهادینه می‌کردیم. ما هنوز کتابخوانی و روزنامه‌خوانی را نهادینه نکرده بودیم که رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه های سهل الوصول و شنیداری وارد شد.  چون نتوانستیم این کار را انجام دهیم، تیراژ کتاب پایین آمد. از آنجایی که نسل جدید بیشتر به دنبال سرگرمی و تفریح است نه کتاب خواندن، بنابراین استفاده درست از فضای مجازی برای جوانان حائز اهمیت است. به قول استاد سیدحسینی اینکه جوانان در فضای مجازی هستند اشکالی ندارد ولی ای کاش حداقل در همین فضا کتاب می‌خواندند.


وی در خصوص اشکالاتی که به خوانندگان کتاب‌های دیجیتال وارد می شود؛ بیان کرد: اشکال از نسل جوان نیست، بلکه اشکال از ماست که برای استفاده از این فضا و فرهنگ سازی صحیح تلاش نکرده ایم. به نظر من برای نهادینه کردن کتابخوانی دیجیتال باید تلاش کرد. 

اقبال زاده خاطرنشان کرد: برای نسل من، کتاب کاغذی لذت بخش تر است و مطالعه جدی من فقط با کتاب های کاغذی است اما واقعیت این است که امروزه کتاب های دیجیتال وجود دارند. نمی توان تاثیرات این کتاب ها را کتمان کرد. فکر می کنم صدا و سیما و آموزش و پرورش جزو نهادهایی هستند که در این زمینه ها نقش راهبردی دارند. باید برای استفاده درست از این پدیده برنامه های مدون ملی داشته باشیم.  
لازم به ذکر است؛ ترجمه «چگونه داستان فانتزی و علمی_تخیلی بنویسیم» با همکاری نورا حق پرست از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از این نویسنده در دست انتشار است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.