یاسوج؛

کشت بادام در 2 هزار هکتار از مراتع چرام

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چرام مساحت طرحهای جنگل کاری با گونه بادام کوهی در این شهرستان را 2 هزار هکتار اعلام کرد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ حبیب الله پیوسته گر در بازدید کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی از طرح نمونه بادامکاری چرام افزود: بخشی از این جنگل کاری توسط اداره منابع طبیعی و بخشی به صورت مشارکتی از سوی مجریان و بهره برداران اجرا شده است.

وی اظهار کرد: مقاومت بالای بادام در مقابل خشکسالی، آفات و دیم بودن کشت این گونه، کاشت و نگهداری آن را در مناطق گرمسیری کهگیلویه وبویراحمد رونق بخشیده است.

وی بیان کرد: بادام کوهی در زمین های با پوشش علفی کم و بدون خاک مناسب برای جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین ذخیره آب در سفره های زیر زمینی و چراگاه ها برای تعلیف احشام روستا های همجوار و کمک به حفظ گونه های مرتعی موجود در منطقه نقش مهمی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اظهارکرد: کشت بادام باعث سرسبزی و حفظ محیط زیست سالم ، درآمدزایی و ایجاد تفرجگاه فصلی برای مردم منطقه می شود.

وی به اهمیت نقش اقتصادی و زیست محیطی کشت بادام در مراتع و زمینهای منابع ملی اشاره کرد و خواستار حمایت جدی تر وزارت جهاد کشاورزی از ترویج فرهنگ درختکاری و توسعه پوشش مرتعی و رشد روز افزون پوشش جنگلی و مرتعی با اجرای طرح های کشت بادام شد.

کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از طرح بادام کاری القچین چرام با ارزیابی مثبت اجرای این طرحها، از مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان در اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای بادام کاری تقدیر کردند.

ایمور بخشی مجری طرح بادام کاری القچین چرام مساحت این طرح را 20 هکتار اعلام کرد و خواستار افزایش حمایت مسئولان کشوری و پرداخت تسهیلات به بهره برداران و مجریان این طرح ها شد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد طرح ملی توسعه بادام از جمله اقدام های اثر بخش متولیان منابع طبیعی این استان در حفاظت از پوشش جنگلی و مرتعی است و این استان در زمینه کشت بادام در کشور مقاوم اول را دارد.

عزت الله بهشتی معتقد است: با برنامه ریزی های انجام شده در پنج سال آینده کشت بادام دراین استان به 50 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

87 درصد وسعت کهگیلویه وبویراحمد پوشیده از جنگل و مرتع است.

چرام در 160 کیلومتری یاسوج واقع شده است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.