گلستان؛

استانداران از اختیارات بیشتری برخوردار می‌شوند

وزیر کشور گفت: افزایش وسعت اختیارات بیشتر به استانداران در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.

استانداران از اختیارات بیشتری برخوردار می‌شوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز در جمع مسئولان شرق استان گلستان اظهار کرد: هر استاندار به عنوان وزیر معین دولت در کشور است و در برنامه ششم توسعه نیز موارد زیادی برای واگذاری اختیارات به استانداران لحاظ شده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر چه گلستان تمام شرایط لازم را برای توسعه‌یافتگی شتابان دارد اما محدود کننده این روند برای مدیران اجرایی توسعه قدرت تصمیم‌گیری، اختیار و اجرا است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به امنیت به عنوان مهم‌ترین شاخص زیربنایی توسعه اذعان کرد: خوشبختانه در داخل کشور هیچ‌گونه مشکل امنیتی نداریم چرا که کشور نیروهای امنیتی، نظامی، قضایی و به ویژه مردمی با هوشیاری کامل دارد که اوضاع را رصد می‌کنند و از آمادگی کامل برخوردار هستند.

وی ادامه داد: آن چه در سوریه و عراق اتفاق می‌افتد یک جنگ جهانی با اجماع جهانی است که هدف آن در نهایت ضربه زدن به ایران اسلامی است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در بیرون از کشور هم همه معترف و معتقد به ثبات ایران هستند و البته این موضوع در حالی است که تقریبا هر هفته یک مورد پدیده امنیتی از جمله ورود تروریست‌های تکفیری را به داخل مرزها شاهد هستیم که البته توانسته‌ایم آن را کنترل کنیم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به شرایط خاص استان گلستان افزود: این استان شمالی شرایط ویژه‌ای دارد، شرایط اجتماعی و دارا بودن مرز با دیگر کشورها از بسترهای مناسبی برای تنش‌های اجتماعی است، چنانچه دشمنان برای ایجاد شکاف از تنوع اقوام و زبان استفاده می‌کنند، این در حالی است که گلستان در عین تنوع از وحدت و در عین وحدت از تکثر برخوردار است.

وی اضافه کرد: مردم گلستان از شعور بالایی برخوردار هستند، وحدت را درک می‌کنند و اسلام را به عنوان محور و یکپارچگی تمامیت ارضی را به عنوان عوامل وحدت‌بخش تعیین کرده‌اند.

به گفته رحمانی‌فضلی، گلستان به لحاظ امنیت رتبه‌های اول تا پنجم کشور را دارا بوده و از شرایط مناسبی در این حوزه برخوردار است.

*گلستان در بین رتبه‌های اول تا پنجم امنیت در کشور

وی با اشاره به موضوع مواد مخدر و هزینه‌های کشور برای مقابله با این پدیده شوم اذعان کرد: از بلایا و مصیبت‌های این حوزه در دنیا جنبه اقتصادی این مسئله است که مبادلات 60 میلیارد دلاری در این بخش وجود دارد که ریسک خطرپذیری را برای افراد فعال در این بخش افزایش می‌دهد.

وزیر کشور در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به موضوع مواد مخدر در کشور اظهار کرد: بزرگترین کانون مواد مخدر در کشور همسایه «افغانستان» است که قدرت امنیت داخلی را برای کنترل چنین شرایطی ندارد و حتی حضور آمریکا و ناتو در کشور افغانستان موجب شده که تولیدات مواد مخدر در این کشور 40 برابر شود.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: ایران مسیر مهم ترانزیِت مواد مخدر در دنیا است و ما به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین کشور در عرصه مبارزه با مواد مخدر به شمار می‌رویم که سالانه بیش از 70 درصد تریاک، 60 درصد مرفین و درصدهای بالا از دیگر مواد مخدر همچون هروئین را کشف می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ضعف کار پیشگیری و مقابله در این بخش همسایه‌هایی هستند که در مناطق شرقی قرار دارند که به امنیت مرزی خود مسلط نیستند و به نوعی حتی تامین امنیت مرزی آنان را ما انجام می‌دهیم.

*خیرین تمایلی به ورود به مباحث مبارزه با مواد مخدر ندارند/ 6 هزار درگیری با سوداگران مرگ طی سال گذشته

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: طی سال قبل بین 530 تا 540 تن مواد مخدر کشف کردیم که برای کشف کیلو به کیلوی این مواد با سوداگران مرگ درگیری داشتیم که مجموعا 6 هزار درگیری روی داده است.

وی ادامه داد: استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان از مناطق دارای اولویت در بخش مبارزه با مواد مخدر قرار دارند، چرا که بیش از 80 درصد مواد افیونی در این استان‌ها تبادل می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به پدیده ناهنجار اعتیاد مواد مخدر در کشور افزود: در حوزه درمان کشور حدود یک میلیون و 300 هزار معتاد داریم که به طور میانگین از این تعداد بیش از 60 هزار معتاد متهاجر یعنی خیابانی هستند و تقریبا به آخر خط رسیده‌اند.

رحمانی‌فضلی اظهار کرد: سال پیش حدود 750 هزار نفر را ترک دادیم که توسط گروه‌های داوطلب، تشکل‌های مردم نهاد و بخش‌های مرتبط دولتی و خصوصی این موضوع به سرانجام رسید.

وی خاطرنشان کرد: از مشکلات بخش درمان این است که در غرب تنها 20 تا 25 درصد از افرادی که مواد را ترک می‌کنند سالم می‌مانند، اما در ایران این تعداد به 10 تا 15 درصد می‌رسد.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: شرایط اجتماعی و فرهنگی به ویژه نوع برخورد مردم و خانواده با معتادان از موضوعاتی است که موجب می‌شود این افراد پس زده شوند و دوباره اعتیاد را شروع کنند.

وی افزود: مهم‌ترین مبحث در حوزه مواد مخدر توجه به حوزه پیشگیری است، چنانچه در کشور 97 درصد مردم ما پاک، سه درصد آنان معتاد و تنها نیم درصد از این جمع دچار اعتیاد حاد هستند. 

وزیر کشور از شروع طرح مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر در کشور خبر داد و اذعان کرد: همه مردم و رسانه‌ها را برای کمک به یاری طلبیدیم که بدون شک با کمک مردم می‌توانیم این کار را به پیش ببریم هر چند هنوز در این مسیر نتوانستیم آنگونه که شایسته است خیرین را با خود همراه کنیم تا به این موضوع ورود کنند.






انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.