اعطای جایزه دکتر کاظمی آشتیانی به دانشمند هلندی/ تراریخته‌ها را جنجال رسانه‌ای نکنید

رییس پژوهشگاه رویان گفت: ما آمادگی برای نظارت بر واردات تراریخته را داریم و نباید تراریخته‌ها را جنجال رسانه‌ای کنیم و باید علمی به آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛حمید گورابی رئیس هفدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان در نشست خبری  این جشنواره که صبح امروز در محل پژوهشکده رویان برگزار شد با اشاره به اهدای چهارمین دوره جایزه دکتر کاظمی، بیان کرد: به طور کلی این جشنواره در قالب 175 طرح از میان 36 کشور جهان برگزار می شود که با معرفی 5 برنده در سطح بین المللی و 3 برگزیده داخلی همراه است.

گورابی کشورهای آمریکا، هند، چین، ایران، استرالیا، کانادا،  ایتالیا، انگلستان، ترکیه و مصر را از جمله کشورهای شرکت کننده در این جشنواره عنوان کرد و افزود: علاوه بر 5 برنده بین المللی در گروه‌های بیوتکنولوژی، جنین شناسی، طب ترمیمی، ژنتیک و سلول‌های بنیادی، سه برگزیده داخلی نیز در گروه‌های ژنتیک، سلول‌های بنیادی و جنین شناسی داریم.

رئیس هفدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان از حضور 155 داور داخلی و خارجی برای ارزیابی طرح‌ها بر اساس معیارهای مختلف از جمله ضریب نفوذ این مقالات در سطح بین المللی خبر داد و تصریح کرد: اعتبار علمی جوایز این جشنواره در سطح بین المللی به حدی افزایش یافته که هر ساله شاهد افزایش تعداد مقالات ارسالی هستیم.

وی با اشاره به اهدای چهارمین دوره جایزه دکتر کاظمی آشتیانی خاطر نشان کرد: این جایزه امسال به یک دانشمند هلندی که اولین معرف سلول‌های بنیادی روده بوده و تحقیقات برجسته ای در زمینه طب ترمیمی داشته، تعلق می‌گیرد.

گورابی در خصوص پوشش بیمه‌ای هزینه‌های ناباروری اظهار داشت: از حدود یک سال و نیم گذشته برخی هزینه‌های دارویی این حوزه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند ولی برای هزینه‌های درمانی همچنان در تلاش هستیم.

رئیس هفدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان هزینه‌های خدمات درمانی نا باروری را نسبت به سایر بخش‌های درمانی دارای قیمت مناسب تری دانست و ادامه داد: با وجود هزینه‌های پایین این بخش، بسیاری از عهده این مخارج بر نمی‌آیند که در همین راستا اقداماتی توسط وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی از آمادگی کامل پژوهشگاه رویان در رابطه با ارزیابی محصولات تراریخته خبر داد و یادآور شد: با موضوع محصولات و محصولات تراریخته باید به صورت علمی و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای برخورد شود که در این زمینه پژوهشگاه رویان آمادگی خود را برای بررسی محصولات وارداتی این حوزه اعلام می‌کند.

در ادامه مسعود وثوق دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی سلول‌های بنیادی مشکلات ناشی از تحلیل سیستم اعصاب مرکزی را مهمترین چالش پیش روی سلامتی انسان در دهه‌های آینده خواند و گفت: امروزه با توجه به افزایش بیماری‌هایی مانند آلزایمر، ام اس و پارکینسون، این ناتوانی‌ها موجب صرف هزینه و زمان زیادی سیستم بهداشتی و درمانی کشور می‌شود. 

وی با تاکید بر مهندسی ژنتیک برای آموزش و ایجاد رده‌های سلولی برای مبارزه با سرطان‌ها و بدخیمی‌ها تصریح کرد: امروزه مهندسی بافت یک ضرورت در طب ترمیمی است که دارای دو جزء تامین سلول‌های فعال از نظر فیزیولوژی بافت و دوم مهندسی بافت به معنای ساخت ساختارهای غیر زنده بافت‌ها با روش‌های مهندسی است. 

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی سلول‌های بنیادی با اشاره به تصحیح ناهنجاری‌های  ژنتیکی با روش‌های مولکولی به عنوان یکی از مباحث روز گفت: روزی بر طرف کردن ناهنجاری‌های ژنتیکی در سلول‌ها برای دانشمندان یک رویا بود اما در حال حاضر این آرزو توسط دانشمندان محقق شده است. 

وی با اشاره به برترین دانشمند جشنواره امسال برای دریافت جایزه دکتر کاظمی از کشور هلند یادآور شد: این دانشمند علاوه بر معرفی واژه سلول‌های بنیادی در سیستم روده و گوارش در زمینه کشت سه بعدی سلول‌های بنیادی سیستم گوارش نیز کارهای زیادی انجام داده است. 

گفتنی است؛ در این جشنواره علاوه بر اهدای چهارمین جایزه دکتر آشتیانی 5 برنده برتر در گروه‌های مختلف از کشورهای مختلف و همچنین 3 برگزیده داخلی (دکتر آناهیتا محسنی میبد‌ی در گروه ژنتیک، دکتر کامران قائد‌ی برنده گروه سلول‌های بنیادی و دکتر محسن شر‌فی برنده مشترک گروه‌های جنین شنا‌سی و بیوتکنولوژی) نیز معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.