ممنوعيت توزيع تنباكوهای معطر از مهرماه/ توليدكنندگان به عدالت ادارى شكايت كرده‌اند

معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت از آغاز ممنوعيت توزيع تنباكوهاى معطر خبر داد و گفت: آيين‌نامه آن به وزارت صنعت و معدن ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ على اكبر سيارى معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت در نشست خبرى به مناسبت هفته دولت كه امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مطالعات ٧ برنامه و ٨ پروژه طرح تحول نظام سلامت، از سال ٩٢ آغاز و از سال ٩٣ اجرا شد.

اولويت وزارت بهداشت به ترتیب روستا، حاشيه شهرها، شهرهاى زير ٥٠ هزار نفر و اصلاح برنامه پزشك خانواده در استان فارس و مازندران بود. در دنيا مشكل اصلى مردم بيمارى هاى غير واگير و سبك زندگى است. به همين منظور سال گذشته سندى در شوراى عالى سلامت و امنيت غذا به تصويب رسيد كه اکنون در ٤ شهرستان به صورت آزمايشى در حال اجراست.

وى با اشاره به آغاز برنامه پزشك خانواده از سال ٨٤، بيان كرد: در اين زمينه با كمبود پزشك روبه رو بوديم كه در اين دوره با خريد خدمت پرشكان عمومى، تعداد پزشكان خانواده از چهار هزار و ٦٠٠ پزشك به شش هزار و ٧٠٠ پزشك افزايش داشته است. از طرفى ٢٥٠٠ واحد بهداشتى و درمانى در روستاها به بهره‌بردارى رسيده و ٣٣٧ مركز ساخته شد و 2 هزار و ٥٩٠ پروژه جديد هم در شهر و هم در روستا در دست اقدام است.

سیاری بیان کرد: برای راه اندازی پروژه‌های بهداشتی و درمانی اعتباری معادل با هزار و 300 میلیارد تومان نیاز است که 800 میلیارد آن از محل اعتبارات وزارت بهداشت و 500 میلیارد تومان آن توسط خیرین و دانشگاه‌ها تامین می‌شود و پروژه‌های بهداشتی و درمانی چندین ساله نیست اگر اعتبارات آن تامین شود به زودی راه اندازی می‌شود.

در حوزه شهری نیز نظام مراقبت اولیه را باز طراحی کردیم چرا که خدمات شهری غیر فعال و منفعل بود. برای فراهم کردن خدمات مراقبت‌های اولیه به ازای هر 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت تعریف شد و علاوه بر آن دو نیروی کارشناس تغذیه و کارشناس روان به مجموعه اضافه شد. تا کنون 597 کارشناس تغذیه و 825 کارشناس سلامت روان در پایگاه‌های سلامت و مرکز جامعه خدمات سلامت فعالیت می‌کنند و 45 میلیون نفر تحت پوشش این مراقبت هستند. در کل 3 هزار و 664 پایگاه سلامت در شهر و حاشیه شهرها وجود دارد که هر پایگاه برای 12 هزار و 500 نفر خدمات سلامت ارائه می‌دهد. بخشی از این پایگاه‌های سلامت ضمیمه واحدهای مرکز جامع خدمات سلامت هستند و برای هر 20 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت وجود دارد. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات این معاونت برای کاهش عوامل خطر بیان کرد: در سال 94 ، 350 هزار نفر زندانی در برابر هپاتیت B واکسینه شدند و 300 هزار نفر زندانی نیز در برنامه واکسیناسیون امسال وجود دارد. از طرفی آیین نامه ممنوعیت توزیع تنباکوهای معطر نیز به وزارت صنعت و معدن ابلاغ شده و از مهر ماه اجرایی می‌شود. البته تولید کنندگان در جهت لغو این آیین نامه به دیوان عدالت اداری شکایت کردند چرا که یکی از منابع درآمدی پرسود آنهاست. 

وی افزود: 20 درصد قلیان‌ها از تنباکو است و 80 درصد مابقی مواد صنعتی هستند که ضرر قلیان‌ها را تشدید می‌کنند. چرا که جاذبه بالای این مواد صنعتی موجب افزایش مصرف می‌شود. 

سیاری با اشاره اینکه چرا جمعیت شهری در اولویت قرار دارد، افزود: سلامت مردم از ناحیه رفتاری و بیولوژیکی در خطر است که مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، کم تحرکی و مصرف الکل در زیرمجموعه خطرات رفتاری و فشار خون بالا، قند خون بالا، چاقی و اضافه وزن نیز در زیرمجموعه خطرات بیولوژیکی قرار دارند.

وی ادامه داد: این عوامل باعث ۷۶ درصد مرگ ایرانیان هستند که همگی در ذیل بیماری های و عوامل خطر بیماری های غیرواگیر دسته بندی و در دنیا برنامه ریزی شده که تا سال ۲۰۲۵، ۲۵ درصد این مرگ ها کاهش یابند.

سیاری ادامه داد: از هر نخ سیگار وارد‌اتی 500 ریال ، تولید داخل 100 ریال ، تولید مشترک 350 ریال مالیات دریافت می‌کنیم  باید تا سال 1404 ، 30 درصد مصرف را کاهش دهیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای همه مردم کشور، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌دهیم، افزود: اطلاعات سلامت ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم روستا و شهر در این سامانه الکترونیک ثبت شده البته در مورد بعضی افراد این  اطلاعات به کد ملی، نام، نام خانوادگی و بخشی از اطلاعات سلامت آن ها منحصر بوده اما در بسیاری موارد دیگر، اطلاعات کامل است.

وی با بیان اینکه سازمان ملل، برنامه ای جهانی را به نام «پن» تدوین کرده گفت: ایران در قالب این برنامه چهار عامل خطر اعتیاد، سلامت روان، حوادث ترافیکی و روغن ترانس را در برنامه مخصوص خود گنجانده که تحت عنوان «ایراپن» اجرا می‌کند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد:  برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر تدوین و ابلاغ شده و برای مردم پرونده سلامت الکترونیک تشکیل می‌شود هیچ استانی نیست که پرونده سلامت الکترونیک در آن اجرایی نشود. 

سیار‌ی با اشاره به اینکه اطلاعات 41 میلیون و پانصد هزار نفر از مردم ایران اطلا‌عاتشان در سامانه الکترونیک وارد شده اظهار کرد: 10 هزار کاربر با این سیستم الکترونیکی کار می‌کنند و 167 میلیون خدمت ثبت شده وجود دارد. برخی از استانها در این مورد پیشتاز بوده فارس با ثبت اطلاعات 93 درصد جمعیت در رتبه نخست و قم با 91.4 درصد ، اردبیل با 87 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مردم در این طرح پایش سلامت می شوند، گفت: به افراد کارت های رنگی داده می شود افرادی که نمره بالای ۳۰ بگیرند کارت قرمز، زیر ۱۰ کارت سبز، بین ۱۰ تا ۲۰ کارت زرد و نمره های ۲۰ تا ۳۰کارت  نارنجی می گیرند.

وی با اشاره به اینکه ایراپن به طور پایلوت در چهار شهرستان به صورت آزمایشی آغاز می شود، گفت:  شهرضا اصفهان، نقد‌ه آذربایجان غربی، با‌فق کرمان، مراغه، آذربایجان شرقی چهار شهرستانی هستند که برنامه در آنها اجرا شده و  قصد داریم کل جمعیت شهری ۳۰ تا ۷۰ ساله تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند البته پوشش این برنامه باید به سطح ۹۰ درصد برسد.

سیار‌ی با اشاره به تلاش های این معاونت برای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با جمعیت عنوان کرد: تشکیل و تحکیم خانواده ترویج ازدواج سالم و پرهیز از تأخیر در ازدواج، مخاطرات تک فرزندی، سلامت مادر و کودک حساسیت‌های جمعیتی بوده که به این منظور کارگاه‌های آموزشی متعددی را برای تشکیل و تحکیم خانواده برای ۹۵ درصد زوجین بر برگزار شده است.

وی ادامه داد: در جهت ناباروری، فرزندآوری و تک فرزندی کارگاه های بسیاری برگزار شده که در نهایت این دوره ها موجب کاهش پنج درصدی سزارین شده است رشد فرزندآوری به ۱.۹ افزایش یافته ولی باید این رقم به ۲.۱ افزایش یابد. 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اظهار اینکه یک میلیون سفیر سلامت تربیت شده ،افزود: ۵۰۰ هزار سفیر سلامت دانش آموزشی در مقطع متوسطه، ۵۰۰ هزار سفیر سلامت خانواده به ۲۰۰ هزار سفیر سلامت قبلی اضافه شده و در مجموع به یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفیر سلامت داریم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پنجم استراتژی HIV ایدز کشور را در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تصویب شده، گفت: ۱۷۰ پزشک را به طور ویژه در زمینه مبارزه با ایدز آموزش داده ایم که این برنامه را به مدت پنج سال اجرا کنند.

سیاری با اظهار اینکه کم خونی مادران باردار به علت فقر آهن در ایران کمتر از برخی کشورهای پیشرفته است، گفت: این نرخ در ایران ۱۴ و در آمریکا ۱۷، فرانسه ۲۵ و استرالیا و آلمان ۲۴ درصد است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به جایزه ای که ایران در سال ۲۰۱۴ از سازمان جهانی FAO گرفت، افزود: ناامنی غذایی در ایران کمتر از پنج درصد بوده که این رقم در مورد کشورهای آمریکای شمالی، استرالیا و اروپا نیز صدق می کند. 

سیاری در مورد مبارزه با بیماری های زندانیان اظهار کرد: ۳۵۰ هزار زندانی در سال ۹۴ علیه هپاتیت B واکسینه شدند.

وی ادامه داد: در 80 درصد مراکز روستایی تجهیزات دندان‌پزشکی به روز شده است ، خدمات سطح دو برای جمعیت زیر 14 سال و مادران باردار رایگان شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
من بخاطر قلیان قید رفیقامو زدم...
آخرین اخبار