توسعه میادین مشترک نفت و گاز در ایران به کندی پیش می‌رود

معاون مهندسی و توسعه مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت:میادین مشترک نفت و گاز روند کندی را به خود اختصاص داده و کشورهایی نظیر عربستان، قطر، کویت، در بخش دریا و عراق در بخش خشکی توسعه خود را با فاصله چشمگیری نسبت به ما گسترش داده اند.

توسعه میادین مشترک نفت و گاز در ایران به کندی پیش می‌رود

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در نشستی به منظور بررسی جزئیات قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC اظهار داشت: در بخش بالا دستی صنعت نفت که عمده گردش مالی این صنعت را به خود اختصاص می‌دهد متاسفانه  طی سالهای گذشته نتوانستیم آنطور که باید سرمایه گذاری کرده و نسبت تولید به ذخایر خود را افزایش دهیم.

وی افزود: از طرف دیگر توسعه میادین مشترک نفت و گاز نیز روند کندی را به خود اختصاص داده و کشورهایی نظیر عربستان، قطر، کویت، در بخش دریا و عراق در بخش خشکی توسعه خود را با فاصله چشمگیری نسبت به ما گسترش داده اند.

وی همچنین اذعان داشت: در افزایش برداشت نیز عملکرد ما حدود 25 درصد بوده که در مقایسه با منابع موجود این میزان بسیار ناچیز است اما متاسفانه تاکنون برای افزایش ضریب بازیافت به جز تزریق گاز شیوه دیگری اتخاذ نشده و همین امر سبب کاهش برداشت شده و هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت حدود 300 میلیارد دلار ارزش بیشتری دارد.

این مقام مسئول یادآور شد پروژه های نفتی سرمایه‌بر هستند به طوریکه کوچکترین پروژه ها بین 500 میلیون تا یک میلیارد دلار، پروژه های متوسط تا 6 میلیارد دلار، و پروژه های بزرگ نیز تا 20 میلیارد دلار سرمایه می طلبد.

منوچهری در خصوص ماهیت فعالیتهای بالا دستی نفت و گاز اظهار داشت: در این بخش از صنعت نیاز به مطالعه مخزنی عمیق و طولانی است ،همچنین در این فعالیتها ریسک بسیار بالا بوده و ذخایر مخزن پیوستگی واحد ندارد، علاوه بر همه موارد ذکر شده تامین مالی نیز یکی از چالشهای این صنعت است به طوریکه هر گونه تاخیری می تواند پروژه را دچار مشکل کند.

وی در خصوص برنامه های راهبردی این شرکت اظهار داشت: طی سالهای آینده حفظ میزان تولید برای ما از ارزش بیشتری نسبت به ظرفیت رسیدن مخزن خواهد داشت ضمن اینکه در این بخش از صنعت نفت تلاشهای ما برای انتقال دانش فنی با تکنولوژی بالا در زمینه های زمین شناسی، بهره برداری و اکتشاف بوده است.

معاون مهندسی و توسعه مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: برای اقتصاد کشور ما تمرکز بیشتر در پروژه های UR و IR حتی باید بیشتر از نانو باشد چراکه این دو تکنولوژی بازگشت سرمایه بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: این تکنولوژی می تواند میزان ذخایر ما را افزایش داده و در شرایطی که رقبای ما در بخش نفت و گاز پیشرفت های زیادی کردند ،می توانند افزایش چشمگیری در قدرت ما در منطقه داشته باشند. 
 
منوچهری در خصوص قراردادهای جدید گفت: نباید بر روی بدیهیات بحث شود و نگاه غیر تخصصی به این قرادادها شود بلکه باید به این نکته توجه شود که ما کارفرما هستیم. 
 
وی ادامه داد: اولویت ما برای همکاری با پیمانکاران خارجی و شرکت های بین المللی قابلیت های مهندسی، مالی و مدیریت آنها است ضمن اینکه در این قردادها ما تفاوتی میان شرکت های ایرانی و خارجی قائل نشده ایم به طوریکه اگر یک شرکت داخلی توانایی های خود را به شرکت ملی نفت ثابت کند ،ما همکاری خود را با این شرکت آغاز می کنیم.

احتمال انعقاد 3 قرارداد تا پایان سال 2016

غلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه مدیر عامل شرکت ملی نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به قراردادهایی که قرار است، تا پایان سال 2016 منعقد شود اظهار داشت: هنوز قراردادی قطعی نشده و تعهدی هم به کسی داده نشده  و تا زمانی که به نقطه نظر مشخصی حاصل نشود نمی توانیم نام میادین را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: این قراردادها پس از اینکه به تایید روسای سه قوا برسد اجرایی می شود، ضمن اینکه همزمان با تصویب چارچوب قرارداد ها، اسناد مناقصه نیز به موازات پیش خواهد رفت.

منوچهری یادآور شد: تا پایان سال 2016 احتمالا دو الی سه قرارداد امضا خواهد شد اما کماکان قطعی نشده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: توسعه ، نفت ، شرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار