گزارشي جامع از تحولات و رويدادهاي سال 2011 از نگاه گاردين

كارشناسان روزنامه گاردين به بررسي حوادث و رويدادهاي مختلف سال 2011 پرداختند كه اصلي ترين بخش آن را چالش هاي مالي و اقتصادي آمريكا و اروپا تشكيل مي دهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين، سال 2011 در تمامي نقاط جهان با حوادث متعددي از جمله انقلاب هاي مردمي چالش هاي مالي و يا وقوع بلاياي طبيعي بي سابقه همراه بوده است.

كارشناسان گاردين معتقدند ابرهاي تيره بحران اقتصادي در سراسر سال 2011 بر بازارهاي بين الملل سايه افكنده و زندگي ميليون ها نفر را تحت تأثير خود قرار داده است.

درآمريكا بحران كسري بودجه واشنگتن شرايط دشوار معيشتي و كاري را براي مردم اين كشور بوجود آورد.

در ميان كشورهاي اروپايي نيز بروز ركود مالي و بدهي هاي سرشار دولتي، وضع قوانين جديد رياضت اقتصادي را به همراه داشته است و با اين وجود هنوز دو عضو اتحاديه اروپا شامل يونان و ايتاليا در معرض خطر جدي فروپاشي اقتصادي قرار دارند.

براساس اين گزارش سال 2011 با تظاهرات و اعتصاب هاي فراوان برضد نظام سرمايه داري همراه بوده كه مهمترين آنان در يونان، انگليس و آمريكا شكل گرفتند.

سازمان ملل متحد بارها نسبت به گسترده شدن بحران غذايي و فقر در تمامي نقاط جهان هشدار داده و با گذشتن جمعيت جهان از مرز 7 ميليارد نفر پيش بيني مي شود تأمين منابع غذايي كافي براي اين جمعيت به يكي از دشوارترين امور طي ساليان اينده تبديل شود.

كشورهاي مختلف آفريقايي از جمله سومالي و يا شاخ آفريقا با بدترين دوران خشكسالي و قحطي روبرو هستند بطوريكه طي 60 سال گذشته همواره با خشكسالي شديد روبرو بوده و آخرين آمار رسمي منتشر شده نشان مي دهد شمار جمعيت فقير در جهان به 64 ميليون نفر افزايش يافته است. البته آمار فقر غذايي در جهان از اين هم بدتر بوده و گفته مي شود يك ميليارد نفر از مردم جهان با گرسنگي مواجه هستند.

بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد با اشاره به چالش هاي متعدد مالي و اقتصادي كه اخيرا وارد حوزه انرژي و يا منابع غذايي نيز شده است اظهار داشت: جهان امروز با نسل جديدي از تهديدات محيطي مواجه است كه حد و مرزي نداشته و با توجه به فراگير بودن آن در تمامي نقاط دنيا، مستلزم پيدا كردن راه حلي مشترك است.

در كنار چالش هاي اقتصادي سال 2011، مشكلات و حوادث سياسي متعددي از جمله وقوع انقلاب مردمي در ليبي، مصر و تونس نيز تحولات عميقي در روابط بين الملل بوجود آورد.

قيام مردم در كشورهاي عربي خاورميانه كه به بهار عرب معروف است موجب ايجاد انگيزه براي مردم ديگر كشورها شده بطوريكه در آمريكا معترضان سياست هاي داخلي و خارجي واشنگتن در كنار مخالفت با نظام سرمايه داري اين كشور نيز با راه اندازي جنبش تسخير وال استريت، كابينه دولت باراك اوباما را تحت فشار زيادي قرار دادند.

از مهمترين رويدادهاي سال 2011 مي توان به خروج نظاميان آمريكايي از عراق اشاره كرد كه پس از 9 سال جنگ در اين كشور سرانجام تصميم به خاتمه مأموريت خود گرفتند.

بهار عربي در كشورهاي ليبي، تونس، مصر و سقوط رژيم هاي ديكتاتوري بن علي، حسني مبارك و معمر قذافي از جمله تحولات سياسي بياد ماندني سال 2011 است.

وقوع سونامي، زلزله و بحران هسته اي فوكوشيماي ژاپن در كنار سيل ويرانگر تايلند بدترين حوادث طبيعي سال گذشته شناخته شده اند.

با توجه به رويدادهاي مختلفي كه در سال 2011 بوقوع پيوستند، جامعه بين الملل در انتظار آغاز سال جديد ميلادي همراه با آرامش و ثبات بيشتر است.

هرچند كه ادامه ركود مالي غرب اميد چنداني براي بهبود اوضاع اقتصاد جهاني درسال آينده باقي نگذاشته است اما تلاش مي شود با بكارگيري طرح هاي حمايتي متعدد كه از سوي نهادهاي بين المللي شامل بانك جهاني و يا صندوق بين المللي پول هدايت مي شوند، شرايط خورج بازارهاي جهاني از ركود درسال 2012 فراهم شود./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار