نان کم نمک شد/حذف جوش شیرین و جوهرقند از نان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از کاهش استفاده نمک در نان و غنی‌سازی آرد با ویتامین D خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در نشست خبری معاونت امور بهداشتی وزارت بهداشت به مناسبت هفته دولت درباره غنی‌سازی آرد نانوایی‌ها اظهار کرد: از سال 77 طرح غنی‌سازی آرد نانوایی‌ها در استان بوشهر شروع شد و به تدریج در استان‌های دیگر گسترش پیدا کرد. همچنین از سال 86 تمام کارخانه‌ها در سراسر کشور، آرد نانوایی‌ها را با آهن و اسید فولیک غنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ظرف 3 سال گذشته با تقویت برنامه های پایش و کنترل کیفیت، تمام نان ها با آهن و اسیدفولیک غنی شده اند؛ تصریح کرد: غنی سازی آرد برنامه مستمری است که طی آن ویتامین D و روی علاوه بر آهن و اسیدفولیک به آرد نانوایی ها افزوده می شود.
 
رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته مطالعات مربوط به تاثیر ویتامین D در نان انجام شد و امسال خدمات اجرای برنامه غنی سازی آرد آغاز شده است.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در خصوص بهبود کیفیت نان بیان کرد: با تصویب شورا مصرف نمک در نان های سنتی از 2.3 گرم به میزان یک درصد برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر کاهش پیدا کرد که مصرف این ماده به میزان 3 گرم در روز می رسد.

عبدالهی افزود: ایران در جمع کشورهای مدیترانه شرقی به عنوان الگو از نظر سازمان جهانی بهداشت مطرح می شود و طبق گزارشات رسیده از برخی مناطق، بکارگیری نمک در نان کمتر از یک درصد بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت حذف جوش شیرین و جوهر قند تصریح کرد: با افزایش میزان سبوس در آرد می توانیم از بیماری های غیرواگیر مانند چاقی و دیابت پیشگیری کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار کرد: با اجرای طرح تحول، دگرگونی در وضعیت تغذیه مردم به وجود آمده است به طوری که مراقبان سلامت در پایگاه ها به غربالگری تغذیه‌ای پرداخته و فاکتورهای بیماری های غیرواگیر ارزیابی شده و اصلاح غذایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: طبق این تفاهم‌نامه استانداردهای نان به صورت اجباری در تمام کشور اجرا می‌شود و اکنون بر اساس گزارشات موجود، مصرف جوش شیرین به صفر رسیده است. البته در برخی نقاط همچنان 20 تا 30 درصد از جوش شیرین در نان‌ها استفاده می‌شود که با اجرای برنامه استاندارد نان، انتظار می‌رود این رقم به صفر برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار