تولید۱۰میلیون دوز واکسن جدید تب برفکی در واکسن سازی رازی

رییس موسسه سرم سازی رازی با اشاره به تولید داخلی 10 میلیون دوز واکسن ۶PD50 تب برفکی از نبود مقاومت واکسن های وارداتی نسبت به ویروس جدید این بیماری وحشی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید کهرام رییس موسسه واکسن و سرم سازی رازی در نشست خبری که هم اکنون در آستانه هفته دولت در محل این موسسه در حال برگزاری است با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی و بی تاثیری واکسن های وارداتی نسبت به نوع جدید این آفت دامی گفت: میزان مقاومت واکسن های  وارداتی تب برفکی نسبت به ویروس های جهش یافته بسیار ضعیف است درحالیکه این واردات از سوی سازمان دامپزشکی ادامه دارد ، موضوعی نگران کننده که موجب گسترش این تب وحشی می شود.

وی با تاکید بر افزایش 2 برابری کیفیت واکسن های تب برفکی نسل جدید موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی طی سال گذشته، تصریح کرد: تولیدات سال 94 این واکسن با فرمول 3 پی دی 50 به میزان 18 میلیون دوز بوده که امسال به علت افزایش کیفیت آن برای مقابله با سویه های جهش یافته میزان تولیدات امسال با فرمول مقاوم 6 پی دی 50 به 10 میلیون دوز رسید. 

این در حالی است که واکسن های وارداتی به علت عدم مقاومت به ویروس جهش یافته تب برفکی تاثیر چندانی در روند روند درمان نداشته و این موضوع می‌تواند یکی از عوامل مهم رشد این بیماری کشنده بین دام‌های کشور محسوب شود.

رییس موسسه سرم سازی رازی همچنین اظهار داشت: هرچند به علت ارتقا قابل توجه کیفیت واکسن جدید تب برفکی امسال میزان تولیدات آن با کاهش 8 میلیون دوزی روبه رو بوده است اما با ساماندهی و توسعه خط تولید این واکسن مهم دامی بواسطه افزایش چشم گیرتولیدات آن در همدان و سایت واکسن سازی رازی، سال آینده ایران یکی از صادر کنندگان مهم این محصول با قابلیت مقاومت در برابر نوع جهش یافته یا سویه های جدید تب برفکی میشود. 

درآمد 130 میلیاردی سرم سازی رازی طی یک سال اخیر 
وی در ادامه با اشاره به رشد 2 برابری درآمد موسسه سرم سازی رازی از محل فروش محصولات و تولیدات این مجموعه به وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی که  برای تامین نیاز داخلی کشور صورت گرفت، افزود: چرخه مالی این موسسه در سال 92 معادل 65 میلیارد بوده که در سال گذشته به 130 میلیارد تومان افزایش یافته و این درحالی است که با توجه به بودجه های اندک و ناکافی دولتی ساخت و تولید واکسن، بالغ بر 60 درصد از حقوق پرسنل و هزینه های جاری موسسه که دارای بیش از 70 محصول اساسی است، از محل همین درآمد ها تامین می شود. 

وی گفت: یکی از مهمترین معضلات پیش روی واکسن سازی در موسسه سرم سازی رازی که به طرز قابل توجهی اقتصاد مقاومتی را زیر سوال میبرد، موضوع واردات بی رویه واکسن های طیور است به گونه ای که هم اکنون 60 شرکت وارد کننده این محصولات در حال رقابت با مشابه داخلی و تولید ملی کشورمان هستند. 

کهرام علت واردات بی حساب و کتاب واکسن طیور را وجود بازار پر سود و منفعت برای فرصت طلبان دانسته و ادامه داد: به علت قرارگیری ایران در مجاورت کشورهای پر خطر از نظر ابتلا به بیماریهای دام و طیور و تولید چشم گیر گوشت سفید سالم در کشورمان آن هم بواسطه مصرف واکسن های تولید داخل و البته مشابه خارجی، در حقیقت نوعی بازار تبلیغاتی برای آزمایش واکسن های خارجی طیور در این سوی مرزها ایجاد شده در حالیکه طبق آخرین آزمایش مقایسه ای بالینی درخصوص کیفیت واکسن های طیور تولید داخل و نوع خارجی آن که توسط دانشگاه تهران صورت گرفت، پس از گذر بیش از 1 سال ، کیفیت قابل توجه تولید داخل نسبت به نوع وارداتی رسما تایید شد. 

وی تصریح کرد: اگر واکسن های تولید داخل طیور مشکلی دارد که البته اینطور نیست، چرا سازمان دامپزشکی اجازه تولید می دهد و یا گزارشی مبنی بر بی کیفیتی و عدم تاثیر واکسن های طیور ایرانی تاکنون ارائه نکرده است ؟ در غیر این صورت چرا علی رغم وجور زیر ساخت و بستر لازم بدای تامین نیاز کل کشور سهم تولیدات داخلی این محصول مهم تنها 30 درصد و سهم مشابه وارداتی آن 70 درصد در کشورمان است؟ در حالیکه واکسن از نظر استراتژیکی نوعی ویروس کشته یا ضعیف شده ای است که هر واردات آن ریسک بالایی دارد . 

ورود رازی به ساخت واکسن چند ظرفیتی ام ام آر 
در ادامه رییس موسسه سرم و واکسن سازی رازی از توان تولید واکسن چند ظرفیتی ام ام آر (سرخک. سرخچه و اریون) خبر داده و با اشاره به طرح همکاری نشتر شهرداری کرج مبنی بر توسعه زیر ساخت های اساسی در این ارتباط ، اظهار داشت: هم اکنون در حال انعقاد قراردادی با شهرداری در زمینه بزرگترین پروژه همکاری هستیم که بواسطه آن تا سال آینده واکسن حیاتی 3 گانه ام ام آر وارد خط تولید سرم سازی رازی می شود. 

کهرام یاد آور شد: با ورود شهرداری کرج در توسعه و تکمیل طرح های عمرانی موسسه سرم سازب رازی، به زودی در زمینی به شش هزارمتر مربع بخش های اداری جدید و همچنین سردخانه و بخش بسته بندی با جدید ترین متد روز دنیا ساخته و باز سازی می شود زیرا تا کنون به علت مسایل مالی رازی به تنهایی قادر به توسعه و بازسازی همه سازه های اساسی در این مجموعه مهم و قلب تپنده سرم و واکسن سازی کشور نبوده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار