تقویم بارداری هفته به هفته/ هفته 28 جنین به اندازه "بادمجان" است

در هفته 28 مثل شما وقتی پلک‌هایش بسته است چشمانش حرکت كرده و خواب های شیرینی می بیند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛جنین در هفته 28 بارداری دیگر به اندازه یک بادمجان شده است در این زمان رشد بیشتر اندام‌های او تکمیل شده است و وارد سومين دوره تكامل و وزن گيري شده و سرعت رشد او در اين سه ماه بيش از گذشته است.

تقویم بارداری هفته به هفته/ هفته 28 جنین به اندازه

جنین در هفته بيست و هشتم چه شكلي است؟
جنین در این هفته می تواند چشمک بزند قدرت دید  او همچنان در حال رشد بوده و قادر به تشخیص نورهای شدید محیط بیرون از داخل رحم مادر است او هم مثل شما وقتی پلک‌هایش بسته است چشمانش حرکت كرده و خواب های شیرینی می بیند.

جنین اکنون میلیاردها نورون مغزی خود دارد مغز نوزاد انسان در هنگام تولد 12 درصد از وزن بدنش را تشکیل می‌دهد چربی های بدن او در حال افزایش بوده تا بدن و پوست او به تدریج به شکل یک نوزاد طبیعی در بیاید سرعت وزن گیری کودک در سه ماه آخر به شدت افزایش پیدا می کند وزن او نسبت به هفته 24 دو برابر شده است.

جنين شما، هم اکنون حدود یک کیلو و صد گرم وزن داشته و تقریباً 36 سانتی متر قد کشیده است اگر به نظرتان هنوز خیلی سبک است نگران نباشید نوزادان بخش عمده ای از وزن خود را در هفته های آخر حاملگی به دست می آورند اگر بخواهيم اندازه او را شبيه سازي كنيم بايد بگوييم كه او به اندازه يك بادمجان بزرگ شده است.
 
مراقبت های هفته 28 بارداری
اکنون شما وارد سه ماهه سوم و بخش نهایی دوباره بارداری خود شده اید در این ماه بهتر است هر دو هفته یکبار به پزشک یا ماما خود مراجعه کنید از هفته 36 به بعد معاینه ها باید هر هفته انجام شوند تا جان مادر وجنین به خطر نیفتد.

در این هفته ممکن است پزشک برخی تست ها مانند اچ آی وی، سفلیس، کلامیدیا و سوزاک را  برای بسیاری از مادران باردار تجویز کند اگر در آزمایش غربالگری دیابت که معمولا بین هفته 24 تا 28 برای نخستین بارگرفته می شود دیابت بارداری تشخیص داده شود علاوه بر تست های معمول پزشک تست دیابت را نیز در این هفته مجددا تجویز می کند.

در هفته بیست و هشتم برخی از زنان باردار احساس ناخوشایندی در پایین پاها خود تجربه می کنند. سندرم پای بی قرار (Restless Leg Syndrome یا RLS) نوعی بیماری است که در آن فرد احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش یا حرکت حشرات روی پوست حس کرده و برای کاهش این عوارض ناچار است پای خود را تکان داده یا بکشد این موضوع که علت بروز آن در زنان باردار ناشناخته است معمولا با کشش یا ماساژ پاها، کاهش مصرف کافئین و در برخی موارد با مصرف مکمل آهن بهبود پیدا می کند.
 
تزریق آمپول حیاتی در ابتدا این هفته
 پس از پایان هفته 27 (در آغازهفته 28)،آمپول روگام در برخی مادران باردار تجویز می شود تزريق داروي روگام (ايمونوگلوبين RH) از توليد آنتي بادي عليه گلبول هاي RH مثبت که سيستم ايمني آن را تولید می کند جلوگيري کرده و به اين ترتيب از بيماري هموليتيكي نوزادان پیشگیری می شود.
 
منفي بودن  RH به اين معني است كه بر روي گلبول قرمز خون شما پروتئين خاصي به نام آنتي ژن D يا فاكتورRH وجود ندارد  اگر بعد از زايمان مطمئن شديد كه RH  كودك مثبت است بايد مجددا تزريق ديگری نیز انجام شود.
 
خطری که جان جنینتان را تهدید می کند
پره اکلامپسی بیماری جدی است که حدود پنج درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد فشار خون بالا پس از هفته 20 بارداری همراه با حداقل یک علامت دیگر از این بیماری مانند وجود پروتئین در ادرار و اختلالات کلیه احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد.

تورم دست و پا از علائم این هفته است اما تورم بیش از حد ممکن است نشانه ای از پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد. اگر با تورم ناگهانی و شدید در دست، پا، صورت یا اطراف چشم خود،سردرد، سرگیجه، تاری دید، دوبینی، درد ناگهانی و شدید در ناحیه سردل، حالت تهوع و استفراغ مواجه شدید با پزشک خود آنها را در میان بگذارید.

علائم پره اکلامپسی معمولا در زمان نزدیکی زایمان بهبود پیدا می کند اما در موارد شدید می تواند مشکلات جدی ایجاد کرده و حتی تهدید کننده زندگی جنین نیز باشد دربرخی از این موارد حتی تنها راه نجات کودک زایمان زودهنگام است.
 
علل بروز مسمومیت بارداری
بروز پره اکلامپسی در حاملگی نخست شایع تر است با این حال اگر این بیماری را در بارداری قبلی خود تجربه کرده باشید به احتمال زیاد در حاملگی بعدی هم گرفتار این مشکل می شوید.

فشار خون مزمن، اختلالات خاص لخته شدن خون، دیابت، بیماری کلیوی یا بیماری خود ایمنی مثل لوپوس، سابقه این بیماری در یکی از بستگان نزدیک (مادر، خواهر، مادر بزرگ یا عمه، چاقی (شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر)، حاملگی در سن بالا 40  سال می تواند خطر ابتلا به مسمومیت بارداری را افزایش دهد.

افزایش مصرف کلسیم و ویتامین ها ، محدود کردن مصرف نمک در برخی موارد می تواند به کاهش علائم کمک کند.
 
بهترین شکل خوابیدن در این هفته از بارداری
با رشد جنین، شکم شما بزرگتر شده وخوابیدن برایتان دشوار می شود در این زمان به هیچ وجه نمی‌توانید رو به شکم بخوابید زیرا وضعیت راحتی نیست.
 
در برخی مادران باردار استفاده از بالشت های مخصوص بارداری به راحت تر خوابیدن کمک می‌کند، همچنین در هنگام خواب از دو بالشت یکی در میان دو زانو و دیگری را در پشت کمرتان استفاده کنید بهتر است به پهلوی چپ بخوابید زیرا رگ‌های خونی عمده در سمت راست ستون فقرات شما قرار دارند و خوابیدن به پهلوی چپ به جریان آزادانه خون در این رگ‌ها کمک می‌کند.
 
 در این هفته بسیاری از مادران با مشکل بدخوابی در شب مواجه می شوند. یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، دوش آب گرم، سیستم تهویه هوای مطبوع، لباس هایی الیاف نخی یا پنبه ای، ملحفه تمیز و بالشت های مخصوص بارداری می تواند به خوابیدن راحت شما کمک کند.
 
دانستن نشانه های زایمان زودرس جان شما و جنین را نجات می دهد 
از این هفته به بعد ممکن است هر لحظه جنین شما چشم به جهان بگشاید به همین دلیل باید با علائم زایمان زودرس آشنایی داشته باشید.
 
انقباضات منظم به مدت یک ساعت ( چهار انقباض یا بیشتر در هر ۲۰ دقیقه یا وجود هشت انقباض در یک ساعت) که حتی پس از نوشیدن یک لیوان آب و استراحت کردن هم قطع نمی شوند. وجود دردهای مشابه گرفتگی شکم، احساس فشار در لگن خاصره یا زیر شکم، وجود درد مبهم در لگن یا زیر شکم، احساس ناخوشایند مانند احساس تب که قابل توضیح نیست و اگر روی شکمتان را فشار بدهید، احساس درد و آسیب دیدگی می کنید.
 
تغذیه دوران بارداری
خوردن غذاهای چرب و فست فود را کنار بگذارید و بیشتر  گیاهان، غلات و ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید  مصرف آب كافي را در هر روز فراموش نكنيد رژیم غذایی مناسبی را برای وزن گیری جنین خود انتخاب کنید ما به شما یک برنامه غذایی مفید توصیه می کنیم البته این دستور برای زنان بارداری است که دچار دیابت بارداری یا مشکلات مشابه نمی‌باشند.

صبحانه: شیر کم چرب یک لیوان به همراه غلات مخصوص صبحانه  + ساندویچ تخم‌مرغ آب پز +شیر یا ساندویچ نان پنیر  گردو 

میان وعده صبح :یک کاسه ماست کم چرب و ½ فنجان میوه.

نهار : لوبیاپلو -  کباب تابه‌ای با برنج  - خورشت قیمه با برنج

میان وعده عصر: آجیل بو داده بدون نمک

شام : الویه با ماست و بدون سس، ماهی کبابی با سالاد ، املت، شیر برنج

همچنین به همراه تمام غذاها سالاد با روغن زیتون و آب لیمو تازه پیشنهاد می شود.

منبع: whattoexpect
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
من ۲۸ هفته باردارم الان ۳ ساعته حرکت بچم احساس نکروم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
چه نوع بادمجانی؟؟معمولی یا دلمه ایی
آخرین اخبار