اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت یازدهم فضای لازم به احزاب نداده است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: مشکل اصلی پا نگرفتن تحزب در کشورمان، فراگیر نشدن نگاه بومی به این مفهوم است.

محمد مهدی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون رویکرد دولت‌ها نسبت به احزاب، اظهار داشت: مشکل اصلی پا نگرفتن تحزب در کشورمان، فراگیر نشدن نگاه بومی به این مفهوم است. 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه ادمه داد: آنچه شهید بهشتی و دیگر یارانش برای فراگیر ساختنش تلاش داشتند، تحزب اسلامی بود نه تحزب به معنای غربی یا کمونیستی آن؛ تحزبی که دنبال قدرت نیست، بلکه دنبال کانال‌کشی برای افزودن بر آگاهی عمومی، ارائه برنامه برای اداره کشور و نیز کادرسازی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که امروز پیگیر مفهوم تحزب هستند، قصد دارند الگوهایی که در آمریکا و اروپا یا حتی چین دیده‌اند را شبیه‌سازی کنند، گفت: خاطره تلخی که مردم ایران از حزب توده، رستاخیز و حتی جبهه ملی دارند، از این نوع است.

اسلامی با تاکید بر اینکه علت تداوم بیش از نیم قرن فعالیت موتلفه اسلامی، عدم دنباله‌روی از الگوهای غیر بومی و محوریت اعتقادات است، متذکر شد: در حالی که همه فعالان سیاسی به جایگاه منحصر به فرد موتلفه در فضای سیاسی کشور تأکید دارند؛ هیچ چهره‌ای از این حزب در مرکز و استا‌ن‌ها مورد اقبال دولت یازدهم نیست.

وی ادامه داد: این حرف در سال پایانی دولت نه از باب سهم‌خواهی، که از باب اثبات واقعی نبودن ادعای توجه به احزاب است زیرا در دولت یازدهم هم فضای لازم به احزاب داده نشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه وابستگی به یک حزب با این مفهوم را به معنای داشتن پشتوانه و جهان‌بینی مشخص ارزیابی کرد و افزود: اینکه حزبی نبودن به عنوان یک امر مطلوب معرفی می شود، به خاطر آن تصویر مطرود است، در غیر اینصورت با تصویر بومی آن، حزبی بودن به معنای اتصال به خرد جمعی و داشتن همکاران گسترده است.

اسلامی با اشاره به اینکه ما شاهد وجود طیفی از مدیران و نمایندگان هستیم که با تغییر دولت‌ها مواضع‌شان فرق می‌کند و معطوف به قدرت حاکم، فعل سیاسی خود را تنظیم می‌کنند، خاطر نشان کرد: این همان خلأ حاصل از میدان ندادن به احزاب است که اولین گام آن را باید دولت بردارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار