از سیر تا پیاز مصرف دمنوش‌ها/ نوشیدنی‌هایی با عملکرد دوگانه

مصرف خودسرانه دمنوش‌های گیاهی برخلاف عقیده بسیاری از افراد برای بدن بسیار زیان‌آور است.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برای مصرف دمنوش های گیاهی نخست باید به عواملی مانند سن افراد، طبع گیاه، موقعیت جغرافیایی و فصل توجه داشت.

وی افزود: مصرف دمنوش ها باید با توجه به طبع فرد صورت گیرد و برای جلوگیری از کاهش عوارض در هنگام مصرف مداوم، ابتدا از خواص گیاهان دارویی به طور کامل آگاهی یافت.
 
عظمایی افزایش سن را دلیلی بر متمایل شدن طبع گرم افراد به سمت سرد و تر یا سرد و خشک دانست و اظهار داشت: مصرف گل گاو زبان به صورت جوشیده ممکن است سبب ناراحتی های روحی و روانی شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: مصرف دمنوش گل گاو زبان همراه با سنبل‌الطیب تاثیر چشمگیری در کاهش اضطراب و استرس دارد. همچنین مصرف این دمنوش علاوه بر رفع بی خوابی در صورت نوشیده شدن همراه با نبات برای افراد دارای مزاج های گوناگون مفید است.

عظمایی تصریح کرد: افراد گرم مزاجی که از آکنه در پوستشان رنج می برند می‌توانند از دمنوش مخلوط کاسنی و تخم گشنیز همراه با سکنجبین یا نبات استفاده کنند؛ از طرفی، دمنوش دارچین همراه با زنجبیل نیز محلولی مفید برای افراد سرد مزاج محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: دمنوش میوه نسترن نیز که حاوی ویتامین ث است، سبب کاهش فشارخون در مبتلایان به فشارخون می شود. همچنین افراد مبتلا به اختلالات کلیوی می توانند از این دمنوش استفاده کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: دمنوش رازیانه یا تخم گشنیز سرشار از هورمون های زنانه است بنابرین مردان باید از مصرف این دمنوش ها خودداری کنند.
وی با بیان اینکه مصرف مداوم زیره سیاه یا سبز منجر به بروز لک های پوستی می شود؛ اذعان داشت: افراد باید از مصرف این دمنوش خودداری کنند. دمنوش مخلوط آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی همراه با عناب بهترین داروی گیاهی در درمان سرفه های ناشی از سرماخوردگی به شمار می‌آید.

عظمایی تصریح کرد: مصرف روزانه دمنوش اسطوخودوس (لاوندر) سبب پاکسازی کبد می شود. از طرفی مصرف این دمنوش در شب کاهش رطوبت و سردی مغز را در پی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.