طرح تحول هزار میلیارد تومان برای تأمین اجتماعی هزینه داشته‌ است

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: از ابتدای طرح تحول سلامت هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد علی همتی معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی در ششمین دوره تخصصی استاندارد‌های تجهیزات پزشکی و مواد در حوزه کنترل عفونت و استریولازیون که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، اظهارداشت: سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای شکل‌گیری همکاری‌های خوبی درباره نظام مراقبت‌ عفونت‌های بیمارستانی داشته که دومین تولیدکننده درمان در کشور پس از وزارت بهداشت است و با وجود 70 بیمارستان و بیش از 10 هزار تخت بیمارستانی سهم 10 درصدی در نظام درمانی کشور را دارد.

وی با بیان اینکه کنترل عفونت‌های بیمارستانی در مراکز تأمین اجتماعی از اولویت‌های این سازمان است تصریح کرد: بشر از ابتدای زندگی خود با عفونت و بیماری مواجه بود که سیستم ایمنی بدن با آن‌ها مقابله کرده و با شکل‌گیری بیمارستان‌ها این روند جدی‌تر شده و در صورتی که بیماری 48 تا 72 ساعت پس از ترخیص از بیمارستان با عفونت روبه‌رو شود دچار عفونت‌های بیمارستانی می‌شود.

وی با بیان اینکه کنترل عفونت‌های بیمارستانی از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است تصریح کرد: افزایش مرگ و میر بیماران، افزایش زمان بستری بیماران در بیمارستان و افزایش هزینه‌های ناشی از طولانی شدن اقامت در بیمارستان از موارد مهم برای کنترل عفونت‌های بیمارستانی به شمار می‌رود.

همتی افزود: عفونت‌های بیمارستانی به عنوان چالشی جدی قبل و بعد از طرح تحول سلامت مطرح بوده که معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی قبل از اجرای طرح تحول ماهانه برای نظام بهداشتی کشور 380 میلیارد تومان به طرف‌های قرارداد پرداخت می‌کرد که پس از 2 سال و نیم این عدد به هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و با رشد 3 برابری مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه کنترل هزینه‌هایی از جمله عفونت بیمارستانی مورد توجه وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر است گفت: یکی از مسائل مهم در این زمینه نداشتن آمار صحیح و دقیق است که نظام ثبت آمار میزان عفونت در بیمارستان‌ها باید به روز شود.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: 10 تا 15 درصد عفونت‌ها در کشور‌های پیشرفته مربوط به عفونت‌های بیمارستانی بوده که در کشور ما این آمار بین 5.7 تا 19 درصد ثبت شده است.

همتی آموزش کارکنان به ویژه پرستاران در زمینه کنترل عفونت، ارتقای سیستم‌های استریل فضا و امحا زباله‌های عفونی را از موارد انجام شده این سازمان دانست و افزود: تمام بیمارستان‌ها به دستگاه امحا زباله‌های عفونی مجهز شدند که با فعالیت کمیته‌های بهداشت محیط در این مراکز اغلب بیمارستان‌‌های تأمین اجتماعی از 14 سال پیش تا به امروز استاندارد‌های مدیریت کیفیت و ایزو 14 هزار را دریافت کرده‌اند که تا پایان سال و سال آینده بقیه سازمان‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی در سال 94 گفت: 40 میلیارد ریال برای اصلاح فضا و 50 میلیارد ریال برای استاندارد‌سازی تجهیزات در سال 94 هزینه شده که وسایل قدیمی از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی حذف شده‌اند و امسال 10 واحد دیگر درمانی در زمینه تجهیزات و فضا بازسازی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار