اکونومیک تایمز: نشانه های مثبت در بازار طلای سیاه/ فریز نفتی، مانعی برای ایران و عراق

اکونومیک تایمز در مطلبی نوشت برگزاری نشست آتی اوپک برای فریز تولید طلای سیاه، مانعی برای برنامه های نفتی ایران و عراق است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیک تایمز، بهای نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمیدیت در دو هفته گذشته به ترتیب با حدود 7.5 و 6.5 درصد افزایش، نشانه های مثبتی را به همراه داشته اند. 

اظهارات وزیر نفت عربستان حاکی از انجام اقداماتی برای ایجاد ثبات در بازار نفت است. همچنین "آژانس بین المللی انرژی" پیش بینی کرده است بازار نفت خام در نیمه دوم سال 2016 به ثبات بیشتری دست یابد.

"خالد الفالح،" وزیر نفت عربستان سعودی و رئیس هیئت مدیره شرکت سعودی آرامکو گفت: اعضای عضو و غیرعضو اوپک در نشست غیررسمی این سازمان که قرار است از 26 تا 28 سپتامبر (5 تا 7 مهر) در الجزایر برگزار شود، در خصوص وضع بازار نفت گفتگو خواهند کرد.

به دنبال اعلام تصمیم اوپک برای برگزاری نشست غیررسمی، نفت در دو هفته گذشته با افزایش بها همراه بوده است. پس از پیش بینی ها در خصوص اینکه عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو اوپک در خصوص فریز کردن تولید نفت با روسیه و کشورهای غیر عضو اوپک به توافق دست خواهند یافت، روند کاهشی بهای نفت در اوایل ماه اوت تغییر کرد. اما ایران، سومین تولید کننده نفت اوپک پیشتر از حضور در چنین برنامه هایی برای فریز کردن تولید نفت، خودداری کرده بود.

تهران از زمان لغو تحریم های اقتصادی غرب در ماه ژانویه، تولید نفت خود را افزایش داده است. اما انتشار اخباری در خصوص احتمال حمایت این کشور از فریز کردن تولید طلای سیاه، باعث توقف رکود ناگهانی بهای نفت خام شده است. 

از سوی دیگر، نخست وزیر عراق اعلام کرد: این کشور هنوز به سهم کامل خود در بازار نفت دست نیافته است. بنابراین بغداد ترجیح می دهد تولید نفت خام خود را در چارچوب هرگونه توافقی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای افزایش قیمت ها به آن دست یابد، محدود نکند. 

با وجود بهبود بهای نفت در بازار جهانی طی سال جاری میلادی، نفت همچنان کمتر از نصف سال 2014 معامله می شود و بازار همچنان با مازاد تولید روبروست. عراق قصد دارد صادرات نفت خام کرکوک را 150 هزار بشکه در روز افزایش دهد. شورشیان نیجریه هم که پیشتر به تأسیسات نفتی این کشور حمله کرده بودند از آمادگی برای آتش بس خبر دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
حالانوبت ایران است که بلائی که غرب ومتحدان عربش در چند سال بر سرش آوردند با متحدان خودش بر سر آنها بیآورد تا نبض اقتصاد آنها کمی جابجا شود فقط کمی هوشمندی مسئولانمان را در سطح بین المللی می طلبد تا همانطور که آنها با ارزش پول ما بازی کردند همان بازی و همان رفتار به این عده بازگشت داده شود( در ارتباط با پائین آوردن توان پولی و اقتصادی و ارزش ارزی این عده)
آخرین اخبار