نمایشگاه عکس‌های کویری در موزه هنرهای معاصر/ کویر لوت دستمایه یک عکاس

نشست نمایشگاه عکس‌ محمدرضا جوادی با محوریت کویر لوت در موزه‌ هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نمایشگاه «آهنگ آفتاب کویر ایران، کانون تمدن» در موزه هنرهای معاصر ایران با حضور محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا اصلانی کارگردان سینما و پژوهشگر، غلامرضا نامی دبیر هنری این نمایشگاه، علی اکبر عالمی، مجید ملانوروزی رئیس کل هنرهای تجسمی ارشاد اسلامی و محمدرضا جوادی هنرمند این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این نشست ملانوروزی در خصوص این نمایشگاه عنوان کرد: ما از حدود دو سال پیش پیش‌بینی برگزار نمایشگاهی با محوریت فرهنگ ایران را با عنوان «گردونه مهر» کرده بودیم و امسال با اتفاقاتی که در مورد کویر لوت پیش آمد، بعد از دیدن کارهای جوادی تصمیم گرفتیم تا این نمایشگاه را برپا کنیم؛ چرا که هر کدام از کارهای او یک پیام منحصر به فرد در خصوص این تغییر دارد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت کویر لوت از دلیل انتخاب این موضوع گفت و افزود: این آثار ارزش فرهنگی و هنری ویژه‌ای دارد. همچنین در بخش دیگری از این نمایشگاه آثاری از گنجینه که به موضوع کویر پرداخته است، از هنرمندانی چون پرویز کلانتری، سهراب سپهری، ابراهیم جعفری، شباهنگی، دریا بیگی و با هدف بررسی این موضوع که در گذشته چقدر به آثار ملی و فرهنگی توجه می‌شد،‌ به نمایش درمی‌آید.

وی تصریح کرد: آثار جوادی تنها یک نمایشگاه عکس نیستند؛ بلکه یک کانسپت فرهنگی و هنری است که نشان می‌دهد چطور یک محیط جغرافیایی بخشی از فرهنگ یک کشور می‌شود. ما خوشحالیم که این بحث مهم در این عکس‌ها یادآوری و به نمایش گذاشته می‌شود. نمایشگاهی که درخواست‌هایی برای برگزاری در کشورهای دیگر نیز داشته است.

ملانوروزی در خصوص این که چرا آثار این عکاس در موزه به نمایش گذاشته می‌شود، عنوان کرد: ما حدود دو سال پیش دو سالانه‌ای با عنوان «بینال عکاسی» کشور را برگزار کردیم. امروز بابت برگزاری آن ناراحت و پشیمانم؛ چرا که در شان موزه‌های هنرهای معاصر نبود. ولی من مسئولیت این نمایشگاه را به عهده می‌گیرم چون به آثار موجود در آن ایمان و اعتقاد دارم و برای به نمایش گذاشتن کارها نظرات بسیاری از منتقدین ایرانی و خارجی را در نظر گرفته‌ام.

وی همچنین راجع به برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی از هنرمندان در موزه عنوان کرد: هر عکاس و هنرمند دیگری که این امکان را داشته باشد تا راجع به یک موضوع مجموعه‌ای مطابق با استانداردهای هنری را ارائه دهد، ما کار او را می‌پذیریم.

رئیس کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اهمیتی که گنجینه موزه  دارد، عنوان کرد: متاسفانه به علت محدودیت فضای نمایشگاهی ما مدت‌ها است که از شکل گنجینه موزه فاصله گرفته‌ایم. به علت نبود فضای ثابت برای برپایی نمایشگاه این مشکل همچنان باقی است اما با همه اینها باید یادآوری کنم که کارهای جوادی گالری محور نیستند و جنبه پژوهشی دارند.

محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی  و گردشگری کشور در بخش دیگری از این نشست با اشاره به متونی که از دوران ساسانی تا قاجار در خصوص ایران نوشته شده گفت: در همه این متن‌ها ایران، بهترین سرزمین و کشور اعتدال و میانه رو شناخته شده است. کویر مرکزی یا لوت، به عنوان یک بستر جغرافیایی، عامل یکپارچگی سرزمین ماست.





ادامه دارد/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار