گاردین: چین، ابر قدرت جدید در صنعت فضایی

به نوشته گاردین، چین در حال تبدیل شدن به یک ابر قدرت در صنعت فضایی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در مطلبی نوشت: روز 25 ژوئن (5 تیر) چین یک موشک 53 متری را از استان "هانیان" به فضا پرتاب کرد.

در چند سال اخیر، شمار موشک‎‌های چینی به فضا پرتاب‌شده افزایش یافته است. اما آخرین موشک پرتاب شده به وسیله این کشور از 3 جهت اهمیت ویژه‌ای دارد. این نخستین موشکی است که برای تکمیل یک ایستگاه فضایی چینی به مدار زمین پرتاب می‌شود. این موشک همچنین نخستین ماموریت سکوی "ونچنگ" بوده است که به تازگی به بهره‌برداری رسیده است. علاوه بر این‌ها، این نخستین پرتاب موشک به فضا بوده است که گردشگران نیز اجازه مشاهده آن از نزدیک را یافته بودند.

برای برنامه‌‎های فضایی چین که معمولا محرمانه اجرا می‌شوند، پرتاب این موشک بسیار اهمیت دارد. مجموعه ونچنگ به گونه‌ای ساخته شده است که گردشگران بتوانند به راحتی فعالیت‌های آن را مشاهده کنند.

مسئول هماهنگی آژانس فضایی اروپا در این‌باره گفت: "چین بسیار سریع به یکی از بزرگترین فعالان در عرصه فضایی تبدیل شده است."

پیش از این، چین یک ماهواره مخابراتی کوانتومی را به مدار زمین ارسال کرده بود که سازندگان آن ادعا می‌کنند غیرقابل هک است. این ماهواره برای بررسی برخی از خواص فیزیکی عجیب که بسیاری از فیزیکدانان برجسته از جمله آلبرت اینشتین توانایی توضیح درباره آن‌ها را نداشته اند، ساخته شده است. همچنین، چین در حال طراحی یک موشک، یک ایستگاه فضایی و یک تلسکوپ جدید است. این کشور اعلام کرده است پیش از اتمام سال جاری میلادی این پروژه‌ها را به اتمام خواهد رساند.

تخمین زده شده است چین سالانه 6 میلیارد دلار برای برنامه فضایی‌اش هزینه می‌کند. با این‌که این مقدار از هزینه‌های روسیه در بخش فضایی 1 میلیارد دلار بیشتر است، در مقایسه با بودجه 40 میلیارد دلاری آمریکا رقم اندکی به حساب می‌آید. این در حالی است که آمریکا با چنین بودجه عظیمی در سال 2013 موفق به پرتاب 19 موشک به فضا بوده است. اما چین و روسیه در این سال به ترتیب 14 و 31 پرتاب را با موفقیت به انجام رسانده اند. این ارقام از جایگاه ویژه چین در صنعت فضایی خبر می‌دهند.

برنامه‌های فضایی چین هر سال نسبت به سال گذشته قدرت می‌گیرند. دلیل این پیشرفت‌ها بودجه نامحدود دولتی نیست. بلکه چینی‌ها پروژه‌های خود را با دقت انتخاب می‌کنند. تلاش برای دستیابی به اهداف مشخص به چینی‌ها در توسعه صنعت فضایی کمک شایانی کرده است.

تعادل قدرت فضایی در جهان در حال تغییر است. در این میان، اروپا می‌تواند به یکی از این دو جهت – آمریکا و یا چین -- متمایل شود و یا در مرکز قرار گیرد. اکنون بسیاری از چین به عنوان یک ابرقدرت جدید در صنعت فضایی یاد می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار