نبوی:

در شرایط اول انقلاب، حداقل اطلاعات را داشتیم/ شهید رجایی شخص با برنامه‌ای بود

فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه در شرایط اول انقلاب، حداقل اطلاعات را داشتیم، گفت: در زمانی که با الجزایر در مورد بیانیه الجزایز صحبت می کردیم، دقیق نمی دانستیم که پول ما در آمریکا چقدر است.

در شرایط اول انقلاب، حداقل اطلاعات را داشتیم/ شهید رجایی شخص با برنامه‌ای بودبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "احمد توکلی" و "بهزاد نبوی" در نشستی به نام «محمدعلی رجایی؛مردمی یا پوپولیست» که به مناسبت سالگرد انفجار دفتر رئیس جمهوری و بزرگداشت شهید محمدعلی رجایی برگزار شده بود، حضور یافتند.

 نبوی در رابطه با پوپولیسم بودن شهید رجایی گفت: معنای پوپولیسم مردم انگیزی بدون توجه به مصالح واقعی مردم است. برای روزهای اول انقلاب مرزبندی بین اینکه چه کاری پوپولیسم است و چه کاری مردمی است یک مقدار دشوار بود.

وی تصریح کرد: برای مثال زمانی که امام  اعلام کردند آب و برق مجانی است، یکی هم طرح شهید رجایی هست که گفتند ماهی 300 تومان به کشاورزان بالای 60 سال بدهیم. ممکن است این را همه شما پوپولیسمی تصور کنید اما اینگونه نیست. در آن زمان با محدودیت اجرایی بهترین کاری که برای مردم می توانست انجام داد این اقدامات بود و شهید رجایی در آن زمان فکر می کرد که  این کارها برای مردم خوب است اما 30 سال بعد ممکن به این کارها انتقاد کنیم.

نبوی در ادامه بیان کرد:  بحث مهم این است که آیا این حرف ها برای جمع آوری رای مردم است یا خیر؟ امام این حرف هایش برای جمع اوری رأی مردم نبود. ایشان بدون این حرف ها رأی مردم را داشتند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: یادم می آید شهید رجایی در دیداری گفت که وقتی به من پیشنهاد کردند که نخست وزیر شوم، قهقهه زدم و گفتم یعنی مملکتی چه شده است که از من میخواهند نخست وزیر شوم! و من تلاش کردم که او را راضی کنم تا این سمت را قبول کند.

وی با اشاره به اینکه رجایی دنبال جلب رأی مردم نبود، گفت: شاید این اقدامات ظاهرش پوپولیستی باشد اما در آن زمان نگاه اینگونه بود و نشانه مردمی بودن رجایی این بود که ایشان در اولین جلسه هیئت دولت پیشنهاد کرد که ایا موافقید حقوق ما متوسط حقوق دولت باشد سرانجام همه موافقت کردند و دیدند که متوسط حقوق دولت 7 هزار تومان است که تا آخر دولت رجایی همه وزرا و خود 7 تومان میگرفتند این 7 تومان در دولت موقت مهدوی 10 تومان شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: وزیر هم نمی توانست که برای خرجش برود مسافر کشی این حقوق در آخر سال آخر نخست وزیر بعدی 12 تومان شده بود.

نبوی در رابطه با نظر رجایی برای فعالیت کارشناسی گفت: اگر شخص رجایی را بگوییم با توجه به شناختی که از وی در دوران زندان داشتم، شخص با برنامه ای بود. شهید بهشتی را خیلی قبول داشت، چون وی را با برنامه می دانست. بعد از انقلاب که رجایی دولت را در دست گرفت با برنامه ریزی برای کشور مبتنی بر هدف گذاری قدم برداشت.

وی با بیان اینکه در شرایط اول انقلاب، متاسفانه حداقل اطلاعات را داشتیم، خاطر نشان کرد: من یادم می آید زمانی که با الجزایر در مورد بیانیه الجزایز صحبت میکردیم حتی دقیق نمی دانستیم که پول ما در آمریکا چقدر است. ما از الجزایر میخواستیم که از امریکا صورت پول های ما را بگیرند.الجزایری ها می گفتند شما مگه خودتان ندارید؟ ما هم میگفتیم میخواهیم تطبیق دهیم.

نبوی با اشاره به گردش نخبگان و جوانگرایی در کابینه دولت، گفت: جوانگرایی خوب است نه اینکه مملکت تجربه و هزینه کند اما همه مسن ترها را کنار بگذارند و بگویند میخواهیم جوانگرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در کابینه رجایی باسابقه ترین وزرا کلانتری و قندی بود که در کنار شهید رجایی باتمام قوا کار می کردند و جز این افراد  اکثر کابینه جوان و کم  تجربه بودند مانند  رئیس سازمان برنامه ریزی  که در آن زمان به دلیل جوان و کم تجربه بودنش انجام اکثر کارها با مشکل روبه رو می شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار